سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 192897
تاریخ انتشار : 18 مهر 1395 9:2
تعداد مشاهدات : 63

رجعت و تناسخ

عنوان این تحقیق پایانی « رجعت از دیدگاه متکلمان برجسته ی شیعه و را بطه ی آن با تناسخ » است . هدف از پرداختن به این مسأله این است که : رجعت یکی از عقاید شیعه دوازده امامی است و بسیاری از علمای شیعه برای اثبات آن ادعای اجماع کرده اند و برخی نیز رجعت را از ضروریات مذهب بر شمرده اند . ضرورت بحث از مسئله رجعت به حق بودن آن بر می گردد و همین بزرگ ترین انگیزه برای بحث و دفاع از آن را توجیه می کند و در ضمن به جهت تبیین از یک عقیده حق فعالیت های علمی و تحقیقاتی لازم می باشد . روش جمع آوری مطالب در این تحقیق پایانی به صورت کتاب خانه ای بوده است ؛ و ضمن به کار گیری آیات و روایات برای اثبات این مسئله از منابع کلامی و فلسفی نیز بهره برده ایم . این عقیده از شاخصه های شیعه گری است . این تحقیق پایانی با تفصیل به بررسی نظریات فضل بن شاذان ... پرداخته و پس از نگاهی به نظریات اهل سنت به اشکالات مطرح شده ، پاسخ گفته است اثبات رجعت در دیدگاه این بزرگان در سه محور بررسی شده است : 1 . امکان ذاتی 2 . امکان وقوعی ، 3 . حتمیت رجعت ، گر چه برخی به امکان رجعت نپرداخته اند اما همگی به نوعی ، حتمیت رجعت را مطرح کرده اند . در پایان ما به این باور رسیده ایم که این بزرگان نتوانسته اند حتمیت رجعت را برای مخالفان ، صریحاً به اثبات برسانند . سپس ، تناسخ و رابطه رجعت مورد بررسی قرار گرفته است . برای تبیین اين رابطه ، بحث قوه و فعل مطرح شده و هر یک از آن دو در این زمینه ارزیابی شده اند . تو هم این که « رجعت تناسخ است » و یا این که « سر از تناسخ در می آورد » باطل اعلام شده است . اشکالاتی که دامن گیر تناسخ است از رجعت دور کرده ایم . نقاط مشترکی که در بحث از این دو عقیده مطرح است را بیان کرده و این که حقانیت رجعت به تناسخ هم سرایت کند و یا بطلان تناسخ به رجعت هم کشیده شود ، مردود شده است . گر چه این دو عقیده ، شباهت هایی در بردارند اما تفاوت های آن ها بسیار است . آن چه مهم است این که ، رجعت از نظر عقلی ممکن است و از نظر نقل حتمی است اما تناسخ ، عقلاً و نقلاً باطل است .
عنوان این تحقیق پایانی « رجعت از دیدگاه متکلمان برجسته ی شیعه و را بطه ی آن با تناسخ » است .
هدف از پرداختن به این مسأله این است که : 
رجعت یکی از عقاید شیعه دوازده امامی است و بسیاری از علمای شیعه برای اثبات آن ادعای اجماع کرده اند و برخی نیز رجعت را از ضروریات مذهب بر شمرده اند .
ضرورت بحث از مسئله رجعت به حق بودن آن بر می گردد و همین بزرگ ترین انگیزه برای بحث و دفاع از آن را توجیه می کند و در ضمن به جهت تبیین از یک عقیده حق فعالیت های علمی و تحقیقاتی لازم می باشد .
روش جمع آوری مطالب در این تحقیق پایانی به صورت کتاب خانه ای بوده است ؛ و ضمن به کار گیری آیات و روایات برای اثبات این مسئله از منابع کلامی و فلسفی نیز بهره برده ایم .
این عقیده از شاخصه های شیعه گری است . این تحقیق پایانی با تفصیل به بررسی نظریات فضل بن شاذان ... پرداخته و پس از نگاهی به نظریات اهل سنت به اشکالات مطرح شده ، پاسخ گفته است اثبات رجعت در دیدگاه این بزرگان در سه محور بررسی شده است : 1 . امکان ذاتی 2 . امکان وقوعی ، 3 . حتمیت رجعت ، گر چه برخی به امکان رجعت نپرداخته اند اما همگی به نوعی ، حتمیت رجعت را مطرح کرده اند .
در پایان ما به این باور رسیده ایم که این بزرگان نتوانسته اند حتمیت رجعت را برای مخالفان ، صریحاً به اثبات برسانند . سپس ، تناسخ و رابطه رجعت مورد بررسی قرار گرفته است . 



برای تبیین اين رابطه ، بحث قوه و فعل مطرح شده و هر یک از آن دو در این زمینه ارزیابی شده اند . تو هم این که « رجعت تناسخ است »
و یا این که « سر از تناسخ در می آورد » باطل اعلام شده است . اشکالاتی که دامن گیر تناسخ است از رجعت دور کرده ایم . نقاط مشترکی که در بحث از این دو عقیده مطرح است را بیان کرده و این که حقانیت رجعت به تناسخ هم سرایت کند و یا بطلان تناسخ به رجعت هم کشیده شود ، مردود شده است . گر چه این دو عقیده ، شباهت هایی در بردارند اما تفاوت های آن ها بسیار است . آن چه مهم است این که ، رجعت از نظر عقلی ممکن است و از نظر نقل حتمی است اما تناسخ ، عقلاً و نقلاً باطل است . 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :