جمعه - 2017 مي 26 - 1 رمضان 1438 - 5 خرداد 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 190196
تاریخ انتشار : 27 دی 1390 13:2
تعداد مشاهدات : 59

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

مسأله شر و راه حل های آن

تحقیق پایانی سرکار خانم فاطمه پور محمد با عنوان"مسأله شر و راه حل های آن"

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

مسأله شر و راه حل های آن

1390

 

 

فاطمه پورمحمد

 

 

 

پروانه تسبیحی

 

 

 

 

صالح قنادی

 

 

 

شر، خدا، قدرت مطلق، عدل الهی

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

 

انسانها در زندگی روزمره ی خود با حوادث و مشکلات گوناگونی روبرو می شوند که گاه تحمل این مسائل برای آنان بسیار دشوار است.در اغلب موارد آنها از این مشکلات به عنوان شری در زندگی خود یاد می کنند و درصدد رفع آن بر می آیند. شر به هر چيز نامطلوبي كه اگر نباشد وضع موجود بهتر خواهد بود، گفته می شود. شرّ غير از نقص است، شرّ مي تواند به معنايي اعمّ به كار رود وشامل مطلق كاستي شود.شر دارای اقسام مختلفی از جمله فناها و نيستي ها مانند مرگ، تفاوت ها و تبعيض ها مانند فقير و غني، سختي ها و شدائدمانند رنج جسمي و روحي می باشد.

 در زمان هاي گذشته، انديشمندان غيرالاهي مسأله شر را منافي با يكي از صفات خدا مثلاً عدل الهي مي دانستند ؛ ولي در عصر جديد آن را ناسازگار با اصل وجود خداوند مي دانند.همه ي جهان بيني هاي بزرگ اعم از ديني و غيرديني به وجود شر اذعان كرده اند و معتقدند که شر، ايمان ديني را  به مخاطره مي افكند ومسأله شر جدي ترين نقد عقلاني بر اعتقاد به وجود خداست. بعضي نيز اعتقادات ديني را به دليل وجود شر در عالم، كنار نهاده اند و وجود شرور در جهان را دست مايه ي انتقادي بسيار قوي عليه اعتقاد ديني دانسته اند. . متألهان و انديشمندان خدا باور نيز با ارائه راه حل هايي در اين باره مشكل را به نحوي حل كرده اند.

نکته ای در این بحث به ذهن انسان می رسد و آن اینکه عامل به وجود آمدن این شرور چه کسی یا چه چیزی می تواند باشد. در پاسخ به آن می توان گفت که هرخوبي و بدي از حوادثي است كه ناظم نظام عالم آن را رديف مي كند و ناظم عالم تنها وتنها خداست. قابل ذكر است كه انسان خود زمينه هاي نزول خير و شر را بنيان مي نهد.

يقيناً هر رويدادي كه شر ناميده مي شود داراي سبب خاص و علت مخصوص است، و این انسان است که زمینه ی به وجود آمدن شر را فراهم می کند. نفس هوا خواه انسان، گناه و جهل ازجمله ی این زمینه هاست.ممکن است به نظر آید که وجود شر با حکمت الهى و غایتمندى آفرینش انسان سازگارى ندارد، زیرا غرض خداوند از خلقت آدمیان تامین مصالح و منافع آنهاست؛ ولی با کمی تأمل می فهمیم که این امور درجهت مصالح حقیقى فردى یا نوعى انسانها قرار دارند، از این رو نباید وجود آنها را لغو و بیهوده یا مخالف با اغراض عمومى آفرینش دانست، بلکه دارای فواید مهمی می باشند.

 شکوفا شدن استعداها، بیداری دل و توفیق به توبه، هشدار و بیدارگری از جمله این فواید است.اندیشمندان و دانشمندان اسلامی برای رفع تعارضاتی که در این بحث عنوان شده است و برای حل شبهات موجود راه حل های مختلفی را ذکر کرده اند. نسبی بودن شرور، عدمی بودن، لازمه ي جهان مادی بودن، لازمه ی مختار بودن انسان و راهکار نظام احسن را می توان از راه حل های مسئله شر برشمرد.

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی