جمعه - 2017 ژوئن 23 - 29 رمضان 1438 - 2 تير 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 190180
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1387 11:59
تعداد مشاهدات : 75

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

وظايف والدين در دوران شيرخواره گي كودك از ديدگاه آيات و روايات

وظايف والدين در دوران شيرخواره گي كودك از ديدگاه آيات و روايات

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

وظايف والدين در دوران شيرخواره گي كودك از ديدگاه آيات و روايات

 

1387

 

اكرم صادقی  

 فريبا شهيدي فر 

 

شهربانو محلاتی

رضاع ( و مشتقات آن)- امّ طفل- دايه فصال

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 آيين جامع و همه جانبه نگر اسلام  براي ايصال انسان به سعادت دنيا و آخرت دستورات فراگير و متقني دارد. از زماني كه نطفه انسان بسته مي شود تا وقتي كه وي به امرخالق هستي چشم از جهان فرو مي بندد ،همه و همه مشمول قوانيني سعادت بخش و نجات دهنده است. اولين مرحله خروج از جهان محدود داخل رحم مادر، « مرحله شير خواره گي»  است كه اين مقطع زماني نيز از قاعده مذكور مستثني نمي شود و قوانيني دارد كه والدين براي تربيت احسن جسمي و روحي فرزندانشان موظف به رعايت شان هستند.

قرآن كريم- به عنوان كامل ترين كتاب هدايت بشر- و سنت معصومين (عليهم السلام) به عنوان جامع ترين منبع تمسك و عمل مومنين- حاوي برترين و بي نقص ترين دستورات در راستاي سعادت بشرند. بنابراين مراجعه به ثقلين و استخراج مطالبي از آن دو گوهر ناب در باب وظايف والدين در دوران شيرخواره گي كودك نه تنها به اهميت و ضرورت ارتزاق و تغذيه نوزاد با شير مادر اشاره مي كند بلكه در جهت تامين رشد جسمي و روحي آن گلهاي نوپا مطالب در خور توجهي به مشتاقان عرضه مي كند

والدين وظيفه دارند نه تنها به امور مرتبط با نظافت و استحمام و تغذيه و مراقبت در دوران بيماري كودكانشان توجه كنند بلكه مكلف اند با اموري چون انتخاب نام زيبا و پر مسمي ،مهرورزي و نوازش و بوسيدن و آموزش هاي عبادي اوليه به طور موازي هم در جهت جسمي و هم در جهت روحي-عاطفي رشد كودكان به آنها كمك كنند.

در قرآن كريم و احاديث اسلامي حداقل دوره شيرخواري بيست و يك ماه و حداكثر آن بيست و چهار ماه معرفي شده است كه عدم تقيد به محدوده زماني مذكور پيامدهاي ناخوشايندي در پي خواهد داشت ، حتي شير دادن به فرزند يا از شير گرفتن او آداب ويژه اي دارد. گرفتن دايه نيز در زمان ضروري امر جايز است، كه البته ويژگيهاي يك دايه مناسب هم در روايات بيان شده است، اما بهترين حالت تغذيه نوزاد از شير مادرش است. حاصل آن كه رعايت دستورات اسلام  در اين دوره  دو ساله مي تواند زمينه ساز تربيت شايسته فرزندان در آينده باشد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی