چهارشنبه - 2017 ژولاي 26 - 3 ذيقعده 1438 - 4 مرداد 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 190166
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1385 12:0
تعداد مشاهدات : 63

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

نقش ولايي انسان کامل از منظر دين و عرفا

نقش ولايي انسان کامل از منظر دين و عرفا

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

نقش ولايي انسان کامل از منظر دين و عرفا

1387

فائزه گلستاني

 

زهرا امي

شهربانو محلاتی

ولایت تصرف انسان کامل قرب عبودیت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

ولایت از نظر لغوی به معنای دوستی ، یاری ، تصدی امر و صاحب اختیاری به کار می رود ودر اصطلاح عرفانی عبارت است از قیام عبد به حق در مقام فنا از نفس خود.

ولایت با حیثیت­های مختلف تقسیماتی گونه گون می­یابد که عبارتند از: ولایت تکوینی و تشریعی، ولایت عامه و خاصه، ولایت منفی و مثبت و انواع آن، ولایت بالذات و بالعرض، ولایت الهیه، بشریه و ملکیه، مطلقه و مقیده. تصرف به معنای دست در کاری زدن است. ولاء تصرف یا ولایت تکوینی بالاترین مراحل ولایت است که مربوط به تصرفاتی است که در عالم طبیعت و نفوس انسانی صورت می­گیرد و دارای ابعادی چون ظهور معجزات و کارهای خارق العاده، تاثیر بر دلها، اطلاع از اخبار غیبی و ... می باشد.

ولاء تصرف از شؤون انسان کامل است. انسان کامل نفس ناطقه­ی  جهان است و لذا جهان جز به وجود انسان کامل، کامل نمی­گردد. شناختن انسان کامل بر مسلمین واجب است زیرا حکم مدل و الگو را دارد. انسان کامل مظهر جمیع اسما و صفات حق تعالی است، از این جهت، صراط آنها مستقیم است.

از دیدگاه قرآن ویژگی انسان کامل عبارتند از: پیروز از آزمایش­های الهی، هادی مردم، ساعی در اجرای فرامین الهی، مخلص در بندگی، موقِن و خویشتن­دار، شجاع در ابراز توحید و همدرد مظلومان و ... در نهج البلاغه و صحیفه­ی سجادیه نیز ویژگی هایی برای انسان کامل ذکر شده است.

از مقامات انسان کامل مقام خلافت است. انسان کامل علاوه بردرون گرا بودن ، برون گرا نیز هست. انسان کامل حجت خدا و همان ولی الله است و به کمال نمی رسد  مگر آنکه اسفار اربعه ی کمال را طی کرده باشد.

انسان وقتی قدم در راه ولایت می گذارد ، مقاماتی را به ترتیب طی می کند: مقام تجلی حق تعالی در قلب انسان ، مقام قرب نوافل و فرایض ، مقام واسطه ی فیض شدن و مقام احاطه بر موجودات دیگر. ولایت دارای درجات تلوین، تمکین و تکوین است و اعتقاد به ولایت آثار تربیتی و اخلاقی گرانقدری را به دنبال دارد. از نظر شهید مطهری ولایت تکوینی ارتباط مستقیمی به مقام عبودیت و مقام قرب دارد. 

عبودیت به معنای اظهار فروتني و طاعت و فرمانبرداری از حق می باشد . بهترین عبادت، عبادت احرار است که عبادت حبّی است . تقرب : خواستن و برابر نمودن، با چیزی است که نصیب و بهره ای را اقتضا کند، و در اصطلاح عرفان یعنی استغراق وجود سالک در عین جمع، به غیبت از جمیع صفات خود و انسان در اثر پیمودن صراط عبودیت به مقام قربی نائل می شود که خلیفه الله شده و به گوهری دست می یابد که نهایت سرپرستی موجودات جهان و عالم خارج و تصرف عینی داشتن در آنها. چنین اعتقادی هرگز مستلزم اختلال در نظام توحیدی نیست زیرا تمامی تصرفات و اعمال خارق­العاده به اذن خداوند است که صورت می گیرد بدین ترتیب ولایت اولیاء در عرض ولایت خداوند قرار نگرفته بلکه در طول آن است.

در آیات پیامبرانی چون حضرت مسیح ،صالح و ابراهیم (علیهم السلام) نمونه هایی از کسانی هستند که دارای ولاء تصرف بودند. ولایت تکوینی خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله ) و اهل بیت ( علیهم السلام) نیز غیر قابل انکار است.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی