جمعه - 2017 مارس 24 - 26 جمادي الثاني 1438 - 4 فروردين 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 190139
تاریخ انتشار : 10 شهریور 1386 13:0
تعداد مشاهدات : 44

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

تساوی زن و مرد در کرامت انسانی

تساوی زن و مرد در کرامت انسانی

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

تساوی زن و مرد در کرامت انسانی

1386

 

عذرا علی هاشمی آشتیانی

فريبا شهيدي فر

 

ضیاء هاشمی

انسان ، کرامت ، خلیفه، مسجود فرشتگان ، امانتدار الهی ، تقوا ، زن، هدایت ، تکلیف ، حقوق

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 زن همانند مرد ، مخلوق حق تعالی است که از همان ماده و همان حقیقت خلق شده و دارای کرامت انسانی است که خداوند به او عطا فرموده و این کرامت در اطاعت از خدا و پیامبرش نهادینه شده و با تقوای الهی افزایش یافته و در صورت نافرمانی از دســـت می رود.

موضوع « تساوی زن و مرد در حق کرامت انسانی» از آن جهت اهمیت دارد که جامعه امروز در این مورد تا حدودی گرفتار کج فهمی شده است ، گروهی کاملا قائل به تفاوت ماهوی زن و مرد هستند و هر گونه تلاش در جهت تصحیح این نگرش را انحراف از حقیقت می پندارند. این امر منجر به افراط و تفریط در این موضوع و حتی بحران های اجتماعی گردیده است در حالی که حق کرامت انسانی از اقسام حقوق بشر است و در کنار دیگر حقوق شامل هر دو جنس زن و مرد از هر نژاد ، رنگ ، زبان و مذهب می گردد.

از جمله سوالات مهم مطرح شده در رابطه با این موضوع عبارت است از اینکه:«کرامت چیست و چه اقسامی دارد؟ » ، « آیا زنان با مردان در حق کرامت انسانی مساویند؟ »... برای یافتن پاسخ مناسب به این سوالات باید به کلام الهی و معصومین (علیهم السلام ) تمسک جست .زیرا از یک طرف خداوند بهترین شناخت و احاطه را بر روح ، جان و زوایای وجودی بشر دارد و از طرف دیگر فرستادگان معصوم (علیهم السلام) از جانب خداوند دارای علم الهی هستند. کرامت در لغت به معنای ارزش ، مقام و موقعیت ویژه و برتری وجودی و ذاتی و تکوینی معنا گردیده و مراد از آن استعدادهایی است که در نهاد موجودات تعبیه شده و کامل ترین مصداق آن برای انسان ها ثابت است که دارای عالی ترین درجه کرامت بوده ، و آن نیز شعاعی برگرفته از تلألؤ کرامت خداوندی است .

به اعتقاد برخی از اندیشمندان در سراسر آفرینش سه گونه کرامت وجود دارد:

1- کرامت ملکوتی که فرا طبیعی صرف و مربوط به فرشتگان خدا ، عرش الهی ، حاملان عرش و.... است .

2- کرامت طبیعی که مربوط به موجودات طبیعی است.از این رو خداوند گیاهان را با وصف کرامت یاد می کند و می فرماید : اولم یروا الی الارض کم انبتنا فیها من کل زوج کریم. (شعراء/ 7)

3- کرامت بلند انسانی که از تلفیق بین طبیعت و فرا طبیعت حاصل آمده و از جمع و تلفیق میان کرامت ملکوتی و کرامت طبیعی پدیدار گشته است.

اما تأمل و دقت در آیات قرآن ما را به این حقیقت رهنمون می کند که انسان از دیدگاه قرآن دارای دو نوع کرامت است : کرامت ذاتی یا هستی شناسی و کرامت اکتسابی یا ارزش شناختی.

مقصود از کرامت ذاتی که از آن تعبیر به کرامت عام می شود ، آن است که خداوند انسان را به گونه ای آفریده است که در مقایسه با برخی موجودات دیگر از لحاظ ساختمان وجودی ، از امکانات و مزایای بیشتری برخوردار است و یا تنظیم و ساختار وجودی اش بهترین ساختار آفرینش است : « لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم» ، این نوع امکانات در واقع حاکی از عنایت ویژه خداوند به نوع انسان است و همه انسان ها از آن برخوردارند.از این رو هیچکس نباید به خاطر برخورداری از آن بر موجود دیگر فخر بفروشد و آن را ملاک ارزشمندی و تکامل انسانی خود بداند ؛ چرا که این کرامت به اختیار انسان ربطی ندارد و انسان چه بخواهد و چه نخواهد از این کرامت برخوردار است.

از طرفی مقصود از کرامت اکتسابی ، دستیابی به کمال و ارزشی است که انسان در پرتو تقوا ، ایمان و عمل صالح ، خود به دست می آورد . این نوع کرامت برخاسته از تلاش انسان بوده و معیار ارزش های انسانی و ملاک تقرب در پیشگاه خداوندی است. با این کرامت است که می توان واقعا انسانی را بر انسان دیگر برتری داد . همه انسان ها استعداد رسیدن به این کمال و کرامت را دارند ، ولی برخی به آن دست می یابند و برخی فاقد آن می مانند.

تکریم به عقل ، زمانی ارزش و جایگاه واقعی خود را می یابد که در خدمت ایمان و تقوا قرار گیرد.چنانچه خداوند متعال در آیه 13 حجرات می فرماید : « ان اکرمکم عندالله اتقاکم».

بنابراین اسلام  ، کرامت انسان را به خودی خود و لو به هر دین و آیین و از هر صنفی که باشد می پذیرد البته این احترام و کرامت تا جایی است که حقوق انسانهای دیگر پایمال نشود. از این رو آیات قرآن تبعیض بین زن و مرد را بـــر نمی تابد و به شدت با عقاید بی اساس مرد سالاری و فمینیستی به مبارزه بـــــر می خیزد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی