پنج شنبه - 2017 مارس 30 - 3 رجب 1438 - 10 فروردين 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189986
تاریخ انتشار : 26 آبان 1393 9:55
تعداد مشاهدات : 59

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه قبا

قاضی عادل از منظر شیعه امامیه

قاضی عادل از منظر شیعه امامیه موضوع تحقیق حاضر است. عدالت به معنای عادل بودن و انصاف داشتن و دادگری است و عادل کسی است که دارای صفت عدالت است. یکی از مهمترین منصب های حکومت در اسلام در زمینه ی اجرای عدالت، منصب قضاوت است که شخص قاضی مجری و عهده دار آن مقام است. برای رسیدن به هدف نهایی قضاوت که از بین بردن ظلم و مبارزه با آن و احقاق حقوق صاحبان حق و برقراری عدالت و مساوات است، لازم و ضروریست قاضی خود از صفت عدالت برخوردار باشد، زیرا تا کسی خود عادل نباشد قابلیت اصلاح دیگران و اجرای عدالت را ندارد بنابراین پرداختن به موضوع قاضی عادل از منظر شیعه که مذهب بر حق است امری مهم و ضروریست.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قبا

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

قاضی عادل از منظر شیعه امامیه

 

 

1393

 

 

 

اکرم ستوده

 

 

خدیجه مهدوی

 

محمود محفوظی

عدالت ،قاضی، فقها وشیعه امامیه     

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

قاضی عادل از منظر شیعه امامیه موضوع تحقیق حاضر است. عدالت به معنای عادل بودن و انصاف داشتن و دادگری است و عادل کسی است که دارای صفت عدالت است. یکی از مهمترین منصب های حکومت در اسلام در زمینه ی اجرای عدالت، منصب قضاوت است که شخص قاضی مجری و عهده دار آن مقام است. برای رسیدن به هدف نهایی قضاوت که از بین بردن ظلم و مبارزه با آن و احقاق حقوق صاحبان حق و برقراری عدالت و مساوات است، لازم و ضروریست قاضی خود از صفت عدالت برخوردار باشد، زیرا تا کسی خود عادل نباشد قابلیت اصلاح دیگران و اجرای عدالت را ندارد بنابراین پرداختن به موضوع قاضی عادل از منظر شیعه که مذهب بر حق است امری مهم و ضروریست.

در اسلام کمتر مسأله ای است که به اهمیت عدالت باشد، در قرآن از توحید گرفته تا معاد و از نبوت گرفته تا امامت و زعامت و از آرمانهای فردی گرفته تا هدفهای اجتماعی همه بر محور عدل استوار شده است و اصل عدالت و قسط به آن حد در تشریع احکام اسلامی مورد توجه بوده است که در مواقع بحرانی و طوفانی نیز تلاش می شود ضرر و زیان به کسی حتی به کفار نرسد.

عدالت قضایی، رسیدگی و صدور حکم به قصد ایجاد تناسب و توازن بین حقوق افراد و اجتماع در چارچوب قانون است. در مقام قضاوت و داوری عادلانه ترین داوریها، داوری خدا و پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است و بعد از آن داوری کسانی که راه آنها را می پویند و شباهتی به آنان دارند.

بنابراین عدالت قاضی از جمله مهمترین شرایط و بلکه از ارکان صحت قضا می باشد و در واقع آنچه مکتب قضایی اسلام را از دیگر مکاتب حقوقی ممتاز می سازد همین تأکید و اصرار دین اسلام بر عدالت قاضیست.

به این معنا که قاضی می بایست میان دو متخاصم در هر چیزی به طور برابر رفتار کند و حق هر صاحب حقی را با صرف نظر از دین و عقیده و دوستی و دشمنی و عظمت و حقارت او بدهد.

  


نظر شما



نمایش غیر عمومی