جمعه - 2017 ژوئن 23 - 29 رمضان 1438 - 2 تير 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 189877
تاریخ انتشار : 25 اسفند 1393 9:13
تعداد مشاهدات : 67

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع)

عوامل اضلال الهی ومصادیق مضلّین در آیات و روایات

بحث از اضلال الهی در زمینه های علمی همچون : عقاید ، اخلاق، تفسیر ، روایات و ...

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

عوامل اضلال الهی ومصادیق مضلّین

در آیات و روایات

 

1393

 

زلیخا نادری

 

فاطمه خدابنده لو

محمد روحي

عوامل ، اضلال الهی،ضلالت کیفری، مصادیق مضلین،آيات و روايات

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بحث از اضلال الهی در زمینه های علمی همچون : عقاید ، اخلاق، تفسیر ، روایات  و ... قابل بررسی است که در این تحقیق با رویکرد تفسیر و روایی به آن پرداخته شده است. روش تحقیق از نوع بنیادی و به صورت توصیفی تحلیلی  و جمع آوری اطلاعات متنی و کتاب خانه ای می باشد. مفهوم اضلال الهی ، مفهومی قرآنی و جزء مفاهیم متشابه قران به شمار می رود و آنانی که در دل مرض دارند به سراغ  چنین آیاتی رفته و در جهت وارد کردن اشکال به قرآن آمده اند و چنین وانمود کرده اند که تناقضی در این بین وجود دارد.در حالی که اضلال ناشی از سوء عملکرد خود انسان ها است که برخی از این عملکرد ها منجر به ضلالت کیفری الهی می شود.لذابررسی  این موضوع اهمیت فراوانی دارد تا با روشن شدن آن بهانه از دست بهانه جویان گرفته شود و راه فهم مفاهیم قرآنی آسان تر شود.

ضلالت در برابر اهتدا و اضلال در مقابل هدایت است و چون هدایت به معنای دلالت و ارشاد به مقصود است اضلال فقدان آن است. اضلال و گمراه ساختن از ناحیه ی خداوند همان قطع هدایت و برگرفتن نعمت و توفیق و رها ساختن انسان به حال خود می باشد که نتیجه اش گمراه و سرگردان ماندن در طریق هدایت است. از کاربردهای قرآنی اضلال، ختم قلوب و اغوا است که در فرهنگ قرآن برای کسانی که دچار ضلالت شده اند به کار رفته است.ضلالت ابتدائی بر خداوند محال است و تنها ضلالت کیفری است که از ناحیه خداوند سر می زند. در قرآن کریم نام و سرگذشت افراد و قومی آورده شده است که به دلیل سوء اختیار خود دچار ضلالت کیفری گشته، نمونه و الگوی بدی در تاریخ از خود برجای نهادند.

با توجه به بررسی هایی که در قرآن و روایات اهل بیت معصومین (علیهم السلام) صورت گرفت نتیجه می گیریم که عوامل بینشی و رفتاری بسیاری در زندگی انسان باعث ضلالت کیفری می شود، شامل :کفر، شرک، ارتداد، نفاق، انکار ولایت و امامت، فسق، غفلت،کبر،مجادله، اسراف،تعدی ، لجاجت،ظلم، آرزوهای طولانی و اصرار بر گناه می باشد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی