يکشنبه - 2020 سپتامبر 20 - 3 صفر 1442 - 30 شهريور 1399
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 269389
تاریخ انتشار : 10 خرداد 1399 11:15
تعداد بازدید : 69

تفسیر جزء بیست و هشتم و بیست و نهم قران کریم

مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها تفسیر جزء بیست و هشتم و بیست و نهم قرآن را به صورت مجازی برگزار کرد
undefined
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه، در بیست و هشتمین روز از ماه مبارک رمضان تفسیر جزء بیست و هشتم و بیست و نهم توسط استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری در 2 خرداد به صورت مجازی برگزار شد.
خانم جواهری در تفسیر سوره تحریم آیه ۷ گفت: در تمام قرآن، فقط همين يك آيه با جمله «يا أَيُّهَا الَّذِينَ كَفَرُوا» شروع شده و كافران را مورد خطاب قرار داده كه آنهم مربوط به قيامت است. نمونه هايى از عذرخواهى در قيامت:
۱.گاهى به دروغ سوگند مى خورند. ۲.گاهى ديگران را مقصّر مى دانند. ۳.گاهى به اطاعت از بزرگان و پيشينيان عذر مى آورند. ۴.گاهى به بى توجّهى و كم فكرى خود عذر مى آورند. ۵.گاهى به پشيمانى و جبران گذشته وعده مى دهند. بنابراین كيفرهاى قيامت، چيزى جز عملكرد انسان نيست.
در ادامه و آیه ۸ : توبه نصوح توبه ای است که انسان توبه ای کند که به کارهای گذشته دیگر بازنگردد. يكى از تكاليف مؤمن، توبه از گناه است. دعا نیز در دنیا و آخرت اثر دارد. مومن واقعی نیز دو فکر می کند: فکر ریزش گناهان و بدی ها و فکر رویش خوبی ها.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر سوره ملک آیه ۱۲ تا ۱۴ گفت: شيوه تربيت بايد توبيخ بدان و تشويق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقايسه قرار گيرد. خشيت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. تقوا و خشيت واقعى آن است كه انسان در درون خود نيز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بيش نيست. پس ريا و نفاق را كنار بگذاريم كه خدا به باطن ها آگاه است. بنابراین پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت ها و راز دل ها را مى داند.
استاد تفسیر در ادامه و آیه ۱۵ بیان کرد : «منكب» به معناى شانه است و شانه بهترين عضو براى قرار گرفتن بار بر روى آن است. شانه زمين، يعنى قسمت هايى از زمين كه بار رزق شما بر آن است. زمين رام انسان است و با وجود چند نوع حركت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمين گرفتار زلزله يا آتشفشان بود، يا فاصله زمين با خورشيد دورتر و يا نزديكتر بود و يا هريك از محاسبات موجود برزمين حاكم نبود، زمين براى انسان رام نبود. خداوند، زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روى آن فراهم باشد و درسته رزق از سوى خداوند است، ولى براى به دست آوردن آن تلاش لازم است. هستى در حال حركت و رو به تكامل است ،طبيعت براى انسان،انسان براى تلاش. تلاش براى رزق. و رزق برای آخرت.كاميابى هاى دنيا نبايد سبب غفلت از قيامت شود.
در ادامه آیه بعد ،محتواى اين دو آيه، شبيه آيه 65 سوره انعام است كه مى فرمايد: به مردم بگو: او قادر است كه از آسمان يا زمين بر شما عذابى نازل نمايد. بنابراین قهر و كيفر خداوند، تنها در قيامت نيست و هيچ كس خود را از قهر خدا در امان نداند و هر لحظه احتمال نزول قهر است. نظام حاكم بر طبيعت با اراده او است و هر لحظه مى تواند آن را تغيير دهد. قهر الهى ممكن است از زير پاى انسان باشد و او را در زمين فرو برد.  يا از بالاى سر او، از آسمان نازل شود.
خانم جواهری در ادامه و تفسیر سوره حاقه آیات ۱۹ تا ۲۴ بیان کرد: در قيامت، پرونده عمل هر كس را در اختيارش مى گذارند و خداوند در قيامت، بر اساس پرونده مكتوب و مستند، مردم را محاكمه و كيفر و پاداش مى دهد. هر انسانى در قيامت نامه و پرونده اى دارد و نامه خوبان به دست راستشان داده مى شود. بنابراین اگر ايمان به حساب و كتاب سبب تقوا و پرهيز از لذّت هاى حرام دنيوى و محروميت هاى موقّت مى شود، در عوض زندگى در بهشت، كاملًا رضايت بخش خواهد بود. «هَنِيئاً» از سوى خداوند، كاميابى را افزون تر و گواراتر مى كند. در قرآن چهار مرتبه كلمه «هَنِيئاً» بكار رفته كه سه بار آن براى نعمت هاى بهشتى است.
استاد جواهری در ادامه و تفسیر سوره معارج گفت : اول و اخر سوره در رابطه با نماز است.
در تفسیر سوره مزمل آیه ۲۰: اين آيه، جامعيّت اسلام را از اشك شبانه تا جهاد روزانه، از رابطه با خدا تا كمك به فقرا، از تلاوت قرآن تا سفرهاى تجارى و از انجام كارهاى خير همراه با استغفار نمايان مى كند. در اینجا علم خداوند به حالات بندگان، بهترين انگيزه براى انجام كارهاى نيك است و يكى از بركات عبادت شبانه آن است كه تنها خداوند از آن آگاه است و از هرگونه ريا و تظاهر به دور است. خداوند در مقدار عبادت شبانه انسان را آزاد گذاشته است تا افراد بيشترى توفيق آن را بيابند و هركس به مقدار توانايى اش از فيض آن بهره مند شود. سحر خیزی نیز یکی از سيره گروهى از اصحاب پيامبر بوده است. شب زنده دارى، تلاوت قرآن، اقامه نماز، پرداخت زكات و قرض دادن به ديگران نمونه اى از كارهاى خير است. بعد  کسی که به دنبال كسب مال حلال، از فضل الهى است. بعد در مورد شيوه قرض دادن بايد نيكو باشد. با سرعت و خلوص و بى منّت پرداخت شود و همه اینها نمونه ای از کار خیر است و پیش از مرگ باید انجام داد. كارهاى خير نزد خدا محفوظ است و هرگز از بين نمى رود و پاداش هاى خداوند از هر نظر چند برابر است. بنابراین اگر کسی نزد خدا طلب مغفرت کند خدا نیز تضمین کرده است که او را می آمرزد.




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :