دوشنبه - 2020 آوريل 06 - 13 شعبان 1441 - 18 فروردين 1399
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 265669
تاریخ انتشار : 8 بهمن 1398 14:42
تعداد بازدید : 66

حوزه حضرت قائم عج

مراسم شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)

موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیذر در روز سه شنبه 8 بهمن ماه در این مدرسه با سخنرانی حجةالاسلام و المسلمین سید حسین مومنی برگزار شد.
بسم الله الرحمن الرحیم موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چیذر در روز سه شنبه 8 بهمن ماه در این مدرسه با سخنرانی حجةالاسلام و المسلمین سید حسین مومنی برگزار شد. ایشان در ابتدای سخنان خود فرمودند: حضرت زهرا سلام الله علیها در وصیت خود که به امیرالمومنین فرمودند که مبادا مردم را مطلع کنید تا در تشیع جنازه من شرکت کنند، این ها دشمن من و دشمن پیامبر خدا هستند، چرا زهرای مرضیه از مردم زمان خود راضی نیست؟ ما بعد از رحلت رسول خدا شاهد ظلم و جور در جامعه هستیم، این ظلم و جور باعث شد که در جامعه سه ویژگی پیش بیاید و این سه ویژگی باعث شد این غربت و مظلومیت رغم بخورد، زهرای مرضیه(سلام الله علیها) بفرمایند علی جان نه تنها در تشیع من شرکت نکنند، نه تنها در مراسمات من شرکت نکنند، بلکه قبر من را هم ندانند کجا است، احدی از قبر من مطلع نشود. شاهد بروز ظلم و جور در جامعه هستیم، و تحلیل این است که مردم آن زمان به جهت اینکه ظلم را دیدند و سکوت کردند، جور را دیدند سکوت کردند، حرکت نفاق را دیدند سکوت کردند، و منافقین را دیدند و باز سکوت کردند، اجازه دادند این پرچم به دست نااهل بیافتد، و زهرای مرضیه (سلام الله علیها) فرمودند که از مردم زمان خودم راضی نیستم، چرا سکوت کردند، چرا خط نفاق را دیدند و زبان در کام گرفتند، چرا اجماع علیه این خط نفاق صورت نگرفت؟ این ها همه سؤالاتی است که باید برای آن جوابمناسب پیدا کنیم، حضرت می فرماید من از این امت راضی نیستم. ایشان در ادامه بحث خود فرمودند: مردم با سکوت خود بستر را بوجود آوردند که ظالمین بر تمام اهداف خود برسند. ظلم اول در کنار بستر پیامبر اتفاق افتاد، حضرت فرمودند که قلم و دوات بیاورید تا برای شما مطلبی را بنویسم که بعد از من راه را گم نکنید، اما با وقاحت می گویند راها کنید این مرد را، قرآن برای ما کافی است، با این تز که ما قانون داریم، لذا طرح عبور از ولی را مطرح کردند. با تز حسبنا کتاب الله ولایت را کنار می گذارند، امیرالمومنین را زیر پا می گذارند، در اینجا باید اجماع علیه این منافق شکل بگیرد اما سکوت کردند، مصلحت اندیشی کردند، محافظه کاری کردند، یک عده گفتند راست می گوید قلم و دوات بیاورید، یک عده گفتند نیاورید، نزاع در گرفت و صدا بلند شد، خاتم الانبیاء فرمود از کنار بستر من بروید که نزاع کنار بستر من سزاوار نیست. این اولین ظلم بود. هم اینجا زهرا(سلام الله علیها) سیلی خورد، هم اینجا پهلوی حضرت شکسته شد، هم اینجا شمشیر به فرق امیرالمومنین خورد، هم اینجا جگر امام حسن پاره پاره شد، هم اینجا امام حسین(علیه السلام) ر از بدنش جدا شد. ظلم دوم پیامبر از دنیا رفتند، بدن خاتم الانبیاء روی زمین است، امیرالمومنین مشغول تجهیز بدن پیامبر است، دو قبیله اوس و خزرج فضای جامعه دینی را با نزاع و اختلاف و درگیری آلوده کردند، در فضای تیره و تار منافقین به تمام اغراض و اهداف خود می رسند، اگر اوس و خزرج آب را گل آلود نکرده بودند خط نفاق نمی توانست به اهداف شوم خود برسد، لذا در جامعه هر جا دیدید که نزاع و اختلاف به وجود می-آورند این از عیادی دشمن است، چه کسی از این نزاع و اختلاف بهره می برد، خط نفاق. ظلم سوم این است در سقیفه بنی ساعده بیعت کردند آن هم بیعت اجباری، روز سه شنبه اجتماع عظیم در مسجد و بیعت با غیر علی بن ابیطالب، هنوز بدن پیامبر روی زمین است، اکثر مهاجر و انصار بر بدن پیامبر نتوانستند نماز بخواندند، چون دسته دسته و گروه گروه می آمدند چون صبح اسیر بودند که بیایند بیعت کنند، بعد از ظهر هم به گفتگو، پس عده اندکی آمدند و بر پیامبر نماز خواندند، خبر آوردند که علی جان بیعت کردند با غیر تو، امیرالمومنین فرمود اول کسی که بیعت چه کسی بود، گفتند پیرمردی با این شمایل خاص از منبر رفت بالا، دست را گرفت و بیعت کرد، حضرت فرمود به خدا ابلیس بود. این سه ظلم باعث شد که در جامعه بعد از رحلت پیامبر سه ویژگی بوجود بیاید، اول خیانت خواص، دوم بی تفاوتی مردم، سوم جسارت تلقی، این سه ویژگی معلوم آن سه ظلم بود، اگر آن سه ظلم در جامعه به وجود نمی آمد، اگر مردم می ایستادند، این ویژگی ها به وجود نمی آمد، دختر پیامبر وصیت می کند یا علی جان من راضی نیستم که این امت بیایند و بر من نماز بخوانند، امتی که نقض کردند. ایشان فرمودند: حضرت زهرا(سلام الله علیها) وقتی غربت امیرالمومنین را دید خطبه خواند، این خطبه بعدها معروف به خطبه فدکیه شد، اما در منابع قدیم نام خطبه، خطبه در مسجد است، در این خطبه بحث فدک نیست، بحث غربت امیرالمومنین است. بعد از سخنرانی حجةالاسلام و المسلمین سید حسین مومنی آقای حاج علی ترابی به روضه خوانی برای حضرت پرداختند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :