سه شنبه - 2020 فوريه 18 - 24 جمادي الثاني 1441 - 29 بهمن 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 264701
تاریخ انتشار : 10 دی 1398 8:20
تعداد بازدید : 43

مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر

دفاع پایان نامه با موضوع " ارائه نظام مطالعاتی نوین در خصوص معاد در بررسی دیدگاه کلامی امامیه " در مجتمع کوثر

جلسه دفاع از پایان نامه یکی از طلاب سطح 3 با موضوع " ارائه نظام مطالعاتی نوین در خصوص معاد در بررسی دیدگاه کلامی امامیه " طی روز شنبه 7 دی ماه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر، جلسه دفاع از پایان نامه یکی از طلاب سطح 3 با موضوع " ارائه نظام مطالعاتی نوین در خصوص معاد در بررسی دیدگاه کلامی امامیه " طی روز شنبه 7 دی ماه برگزار شد. کیاهور، معاون پژوهش کوثر ، گفت: پایان نامه خانم زینب نومیری از طلاب سطح 3 گرایش کلام اسلامی ورودی 93 با عنوان " ارائه نظام مطالعاتی نوین در خصوص معاد در بررسی دیدگاه کلامی امامیه " با استاد راهنما دکتر معصومه وحیدی و استاد داور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کربلایی پازوکی موفق به کسب رتبه عالی ونمره 19 گردید. کیاهور در توضیح این پایان نامه اشاره کرد: معاد یکی از اصول اعتقادی دین مبین اسلام است که خداوند متعال در بسیاری از آیات قرآن که معادل یک سوم قرآن است به این مهم پرداخته، و در طول اعصار، متکلمان و مفسران و فیلسوفان مسلمان و بالاخص اندیشمندان امامیه درباره ابعاد این موضوع مباحث فراوانی را مطرح کرده اند. از آنجایی که معاد از جمله مسایلی ا ست که با استفاده از آیات و روایات می توان به اثبات و شرح ابعاد گوناگون آن پرداخت، متکلمین امامیه تا قرن هفتم بر اساس آیات و روایات، معاد را به نوعی مادی و زمانی ترسیم کرده اند و احوال و اوصاف قیامت را نیز به طوری بیان نمودند که گویا قوانین زمان و مکان در آن موجود است، بر اساس همین نگاه، سوالات بسیاری در ذهن مخاطب معاصر شکل گرفته و چون پاسخهایی که داده می شود جامع و مانع نمی باشد، وی، خاطر نشان کرد: شبهات و مشکلاتی غیر از موارد سابق ایجاد شده است، لذا تحقیق حاضر این مسئله را مدنظر قرار داده و به هدف بررسی موضوعات و نحوه تبیین مسائلی که شبهات را بوجود آورده تدوین شده است. این نوشتار به مباحثی که متکلمین متقدم در قرن هفتم در باب معاد مطرح کرده اند اشاره کرده و در آغاز حقیقت زمان قیامت بررسی شده و سپس در ادامه بحث های قبر، برزخ، نفخ صور، مواقف قیامت و سنجش اعمال انسان و جزاء آن، تبیین شده است. ایشان، اظهار داشت: نتیجه آنکه معاد به شکل نظام کلامی قدیم به صورت افقی و زمانی طرح نگردیده، بلکه در نظام نوین طراحی شده در پژوهش حاضر یک نظام عمودی و غیرزمانی که در حال حاضر موجود است، می باشد که تمامی اجزاء باهم مرتبط بوده و زمان و مکان معنای دیگری یافته است. و روش انجام این کار بر اساس تحلیل آیات قرآن و به شیوه توصیفی _ تحلیلی بوده آمده است. کیاهور، در پایان کلیدواژگان این پژوهش را شامل زمان، معاد، قیامت، هستی، بهشت، باطن، انسان بیان کرد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :