چهارشنبه - 2019 اکتبر 23 - 24 صفر 1441 - 1 آبان 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 262242
تاریخ انتشار : 17 مهر 1398 0:0
تعداد بازدید : 31

مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها-ری

برگزاری طرح تربیت مربی مهدویت ویژه پیش دبستانی و دبستان در مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها-ری

در راستای تعمیق و گسترش معارف اسلام ناب، تبلیغ و ترویج آموزه های اهل بیت علیهم السلام در جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و برداشتن گامی در جهت اجرایی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب؛ طرح تربیت مربی مهدوی توسط مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها-ری با همکاری دارالقرآن وابسته به همین مرکز و مرکز تخصصی تربیت مربی مهدویت (واحد کودک و نوجوان، استان قم) در تابستان 98 طی 4 هفته آموزشی در روزهای پنج شنبه از ساعت 8 الی 17و جمعه از ساعت 8 الی14 برای تعداد 70 نفر از طلاب و قرآن آموزان برگزار گردید.

در راستای تعمیق و گسترش معارف اسلام ناب، تبلیغ و ترویج آموزه های اهل بیت علیهم السلام در جهت تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و برداشتن گامی در جهت اجرایی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب؛ طرح تربیت مربی مهدوی توسط مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها-ری با همکاری دارالقرآن وابسته به همین مرکز و مرکز تخصصی تربیت مربی مهدویت (واحد کودک و  نوجوان، استان قم) در تابستان 98 طی 4 هفته آموزشی در روزهای پنج شنبه  از ساعت 8 الی 17و جمعه از ساعت 8 الی14  برای تعداد 70 نفر از طلاب و قرآن آموزان برگزار گردید.

میرنظامی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها-ری در ادامه بیان کرد: این طرح با هدف نهادینه نمودن مهارت­ها و دانش­های مورد نیاز دانش آموختگان خواهر به عنوان مربیانی توانمند، اندیشمند و انقلابی در عرصه فعالیت­های کودکان و نوجوانان به منظور پرورش نسلی مهدی باور و مهدی یاور برگزار و جلسه اول آموزشی با عنوان مدیریت فرهنگ مهدوی با تدریس حجت الاسلام مهدویان از اساتید مرکز تخصصی تربیت مربی مهدویت اجرا شد.

مهدویان در ابتدا به بیان این مطلب پرداخت که: تنها وجه اشتراک میان همه انسان­ها، «مهدویت و منجی» است؛ همه انسان­ها اعتقاد به منجی دارند؛ در این زمینه علامه طباطبایی بیان فرموده است: تمام انسان­ها در ناخودآگاه خود نیاز به منجی دارند و این به خاطر این مهم است که خداوند آن را در فطرت همه انسان­ها قرار داده است.

ایشان سپس افزودند: بنابراین همه فعالیت­های اقتصادی و نظامی همه بر مبنای اندیشه مهدوی صورت می­گیرد، بحث از مهدویت و منجی آنقدر اهمیت دارد که آمریکا حدود 400پایگاه نظامی در منطقه خاورمیانه بیشتر از سایر مناطق دارد، دلیل اصلی حضور آمریکا در خاورمیانه بشارت­هایی است که در کتاب­های دینی آن­ها آمده است، حتی یهودی­ها هم به خاطر همین امر وارد خاورمیانه شدند و نقشه خاورمیانه بزرگ را کشیدند، زیرا آمریکا می­داند منجی اسلام به روزترین و قدرتمندترین فرد در میان منجی است به خاطر همین است که می­خواهد چهره­های مسلمانان را خشن و بی­رحم نشان دهد، حتی در بین شیعیان نیز این اندیشه وجود دارد.

در ادامه وی با تأکید بر این که با توجه به آیات قرآن  که تزکیه را مقدم بر تعلیم می­داند، خاطر نشان کرد: هرگاه خواستیم در زمینه مهدویت کار تربیتی کنیم ابتدا باید از خودمان شروع کنیم، پس یک مربی مهدوی ارتباطش با امام زمان چگونه باید باشد؟ شناخت ما چه قدر است؟ چه قدر ارتباط با ایشان می­گیریم؟ چه قدر برای ایشان وقت می­گذاریم؟ چه قدر در طول روز برای امام زمان وقت می­گذاریم؟

بنابراین در بحث فرهنگی ما باید مهندسی فرهنگی داشته باشیم، پس باید مسیر و هدف درست انتخاب کنیم، وی سپس به تعریف این واژه پرداخت که: مهندسی فرهنگ پیاده کردن نقشه و مهندسی فرهنگی اجرای نقشه است.

مهدویان با اشاره به این امر که در فرهنگ مهدوی هدف اصلی، ولایت پذیری و ولایت مداری است، گفت: ولایت محض: امام زمان در راستای ولایت خداوند است (مطیع محض امام بودن)، پس باید طوری کودکان را تربیت کنیم که کودک به جایی برسد که بدون چون و چرا از امامش پیروی کند، وی با بیان این مطلب که در حال حاضر کسی در تربیت فرزندش دغدغه ندارد که فرزندش را ولایت­مدار و ولایت­پذیر تربیت کند، ادامه داد: از کجا باید شروع کنیم که فرزندان به ولایت پی ببرند.

در پایان نیز خاطر نشان کرد: چون ما مربی هستیم از سن مهد و پیش دبستانی باید شروع کنیم؛ چهار مرحله بر اساس ویژگی­های روانشناسی و نیازهای کودک باید در این امر موردتوجه قرار گیرد: مسیر اول: کودکی اول: بین دختر و پسر مشترک است، اقلیم هم تأثیری ندارد، (سن 3-4سال): در این سن عواطف و احساسات کودک خیلی قوی است و به مربی خود خاله می­گوید. (سن 8-5)؛ مسیر دوم: فرمان­پذیری (الگوپذیری یا اطاعت) (سن 12-8)، اگر در این سن بچه­ها فرمان گریزند به خاطر فرمان است یا فرمان ده، بچه­ها همگی در این سن فرمان­پذیر هستند؛ باید به این مطلب توجه داشته باشیم که فرمانده باید کسی باشد که بچه­ها دوستش داشته باشند و قبولش کنند؛ مسیر سوم: (سن 15-12) سن بلوغ فکری، بحث معرفت و شناخت امام را مطرح می­کنیم. (سن انرژی، نشاط و هیجان)

در این سه مرحله حمایت داریم، راهکارهای یاری و حمایت از امام را به کودکان و نوجوانان یاد می­دهیم. (مرحله عملیاتی)

 

 

  

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :