چهارشنبه - 2019 مي 22 - 18 رمضان 1440 - 1 خرداد 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 254226
تاریخ انتشار : 18 اسفند 1397 14:28
تعداد بازدید : 122

برگزاری جلسه یازدهم دوره تفسیر قرآن کریم در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

یازدهمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها، یازدهمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم روز شنبه 11 اسفند از ساعت ۱۱ الی ۱۲  با سخنرانی استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و حضور مدیریت محترم سرکار خانم دیانتی، اساتید گرامی، مبلغین و طلاب عزیز برگزار شد.

استاد در آیه 66 سوره انفال به کلمه " خفف" اشاره کرد که به معنی ضعف می باشد.

در این آیه به ضعف ایمان اشاره کردند.ضعف ایمان باعث ضعف روحیه می شود. عامل اصلی شکست هایی که داریم نیز در واقع خودمان هستیم چون ضعف ایمان داریم. اگر زمانی مشاهده کردیم که دشمن برما غالب شد مشکل از ایمان های ما بوده است.

درآیه 67 مربوط به توبیخ کردن مسلمانان در جنگ بدر می باشد چرا چون در حال جنگ اسیر گرفتند.

استاد به چند نکته در رابطه با اسیر گرفتن در میان جنگ اشاره کردند :

1. سنت و سیره انبیاء الهی این بوده است که تا پایگاهشان محکم نشده نباید اسیر بگیرند.

2. در جنگ پیش از تسلط کامل برمنطقه اسیر گرفتن ممنوع است.

3. دین اسلام نه تنها بی ارتباط با مسائل اجتماعی و دنیوی نیست بلکه در ریز ترین مسائل تاکتیکی جنگ هم نظر داده است.

در آیه 72 در رابطه با هجرت پیامبر اکرم(صلی الله وعلیه وآله وسلم) و شب لیله المبیت اشاره کردند.

در ادامه استاد چند مطلب بیان کردند: 1. اسلام. ایمان و عقیده.بدون تلاش و مجاهدت کافی نیست.

2. در هر زمان شرایط هجرت و... متفاوت است و هرکسی وظیفه ای دارد.مانند:مهاجر و انصار

3. خداوند میان مهاجر و انصار حق ولایت قرار داده و کسانی که اهل هجرت و جهاد نیستند وکمک به یکدیگر نمی کنند در ولایت قرار نمی گیرند.

4. اگر مسلمان مناطق دیگر تحت فشار کفر قرار گرفتندمسلمانان نباید نسبت به استمداد هایشان بی تفاوت باشند.

آیه آخر سوره انفال نیز به مساله امامت و خلافت اشاره دارد. ائمه اطهار و علما بار ها با استناد به این آیه علاوه بر این که به علم و سابقه جهاد، تقوا و خویشاوندی امام علی ( علیه السلام) با پیامبر (صلی الله علیه وآله) استناد کردند، برای اثبات امامت بلافصل آن جناب نیز از آن بهره بردند.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :