يکشنبه - 2019 ژوئن 16 - 13 شوال 1440 - 26 خرداد 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 251732
تاریخ انتشار : 10 دی 1397 0:0
تعداد بازدید : 179

مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها-ری

سنت های حاکم بر زندگی انسان

خبرگزاری مدرسه علمیه الزهرا سلام­الله علیها-ری از برگزاری نشست تخصصی عقاید با محوریت سنت­های الهی در روزهای یکشنبه از ساعت 10 الی 11 با حضور کلیه طلاب و سخنرانی آقای اصلانی خبر داد.

بسمه تعالی


خبرگزاری مدرسه علمیه الزهرا سلام­الله علیها-ری از برگزاری نشست تخصصی عقاید با محوریت سنت­های الهی در روزهای یکشنبه از ساعت 10 الی 11 با حضور کلیه طلاب و سخنرانی آقای اصلانی خبر داد.

هدف از بیان سنت­های الهی تفکر و تأمل کردن در امر خداوند است؛ زیرا هدف از خلقت رسیدن به مقام خلیفه اللهی است که در آیات قرآن نیز بدان اشاره شده است، اصلانی با  ذکر این مطلب افزود: بر اساس آیه قرآن، راه رسیدن به این هدف عبادت است؛ عبادت حقیقی زیاد فکر کردن در امر خداوند و قدرت اوست: «أفضل العباده أهان تفکر فی الله و فی القدره»؛ و طبق آیه قرآن «ما خلقت الجنّ و الانس الا لیعبدون» عبادت راهکار رسیدن به هدف خلقت است.

از جمله سنت­هایی که باید درباره آن تفکر و تأمل داشت و از آن برای آخرت بهره برد، سنت رحیمیت دنیاست؛ اصلانی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهر ری با بیان سنت رحیمیت دنیا طبق روایات مطرح شده که مثل مؤمن در دنیا مثل کسی می­ماند که تو شکم مادر است؛ گفت: افرادی که اهل دنیا هستند این گفتارها را دارند که برای چه نماز بخوانیم، یا تو گرما و فصل تابستان روزه بگیریم، حج بگذاریم، و...؛  این­ها هنوز نفهمیده­اند که مثل دنیا مثل رحم مادر است، جنین در شکم مادر 9 ماه زندگی می­کند در یک فضای تاریک، پر از آب و جای تنگ؛ ولی با این حال چیزهایی را به دست می­آورد که اصلاً در آنجا به دردش نمی­خورد، در رحم چشم، دست و پا و گوش  به دست می­آورد،  شُش به دست می­آورد و... با وجود اینکه جایش تنگ است؛ جنین 9 ماه بساط زندگی 70 ساله تو دنیا را برای خودش فراهم می­کند و تو 70سال هم باید بساط یک عمر زندگی برای ابدیت را فراهم کند.

وقتی بچه سالم به دنیا بیاید بچه را با خوشحالی در آغوش پدر و مادر می­گذارند و ما هم اگر سالم به دنیا بیاییم در آخرت ما را در آغوش پدر و مادر حقیقی­مان                  می­گذارند؛ از پیامبراکرم(ص) نقل شده است که: «أنا و علی أبوا هذا الامۀ»؛ وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که ما در رحم دنیا هستیم و باید آماده شویم برای تولد، بیان کرد: مرگ تولد ماست؛ امیرالمؤمنین(ع) می­فرمایند: آخرت احاطه به دنیا دارد مثل اینکه جنین و مادر تو دنیا هستند، همین که بطن ما کنار برود و وقتی بمیریم وارد آخرت می­شویم.

همچنین اصلانی اظهار داشت: هرچه سنت نظام أحسن را بهتر درک کنیم بهتر و راحت­تر می­توانیم زندگی کنیم، این زندگی راحت­تر برای مؤمنان است؛ مؤمنان دو ویژگی دارند: آرامش و نشاط، در زیست مؤمنانه این را بدانید که مؤمن نباید غصه بخورد.

البته این بدان معنا نیست که اصلاً نباید در زندگی سختی داشته باشیم، چرا که سختی­ها باعث آب دیده شدن انسان می­شود، این امر ریشه در سنت تمحیص دارد؛ طبق آیه 141 سوره آل عمران: «این پیروزی­ها و ناکامی­ها برای آن است که کسانی را که از روی حقیقت ایمان آورده­اند از عیوب و آلودگی­ها تصفیه و پاک کند و کافران را نابود نماید»؛ ایشان در ادامه در تعریف سنت تمحیص گفتند: تمحیص یعنی خالص کردن هر چیزی که از خارج به آن داخل شده است؛ نهایت تمحیص این است که وجود یک نفر طیّب شود، اگر خدا بنده­ای را دوست داشته باشد او را تمحیص می­کند یعنی اساساً او را بر مدار ابدیت تربیت می­کند؛ بسیاری از این سختی­ها که پیش می­آید الطاف خفیه الهی است که برای آخرت ما لازم است.

شاید این سؤال در ذهن پیش بیاید که ما چه قدر سختی و گرفتاری داریم، فلانی که ایمان و دینی ندارد چرا مشکلی ندارد؟ حجت­الاسلام اصلانی در پاسخ به این پرسش به تعبیر حجت­الاسلام قرائتی اشاره و گفت: آقای قرائتی تعبیر جالبی دارند، وقتی داری چای می­خوری دوستت رد می­شود و قطره­ای می­ریزی روی عینکت همان لحظه آن را تمیز می­کنی، اگر بریزه روی لباست برای یک یا چند روز دیگر آن را در ماشین لباسشویی می­ریزی، اما اگر روی فرش بریزه می­گذاری برای آخر سال؛ سختی مثل این لکه چای است برای مؤمن همان لحظه تمحیص می­شود و برای غیرمؤمن می­شود آخر سال.

اصلانی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شهر ری از دیگر سنت­های الهی را سنت قطع تعلقات بیان و تصریح کرد: این سنت برای تربیت نفوس اهل ایمان است؛ مانند حضرت ابراهیم علیه السلام سه شب پشت سر هم خواب دیدند از شب هفتم ذی الحجه تا دهم ذی الحجه؛ برای چی می­گویند روز عرفه؛ چون او عارف شد که پسرش را ذبح کند که داستان آن نیز در قرآن بیان شده است که در آنجا اشاره می­کند: «صدقت الرؤیا» در واقع حضرت ابراهیم (ع) اسماعیل درونش را قربانی کرد یعنی تعلقات                 دنیایی­اش را سر بُرید.

وی در پایان نیز اشاره کرد: از آنجایی که انسان فوق عقل است و قرآن تعبیر انسان حیوان ناطق است را قبول ندارد چرا که عقل برای ملائکه است، از این­رو انسان فوق عقل را دارد یعنی چیزی بالاتر از عقل و به تعبیر علامه جوادی آملی  انسان حیّ متأله است یعنی کسی که خدا طلب است، شأن فوق عقل انسان طالب کمال مطلق است، انسان در فوق عقل، بی نهایت طلب است و کمال مطلق و بی­نهایت فقط خداست؛ کار شیطان همان تزیین و تسویل است تا غذای اصلی به انسان نرسد، پس برای رسیدن به خدا که کمال مطلق و بی­نهایت است باید از تمام تعلقات دنیایی حتی مادون آن نیز گذشت.

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :