يکشنبه - 2019 ژوئن 16 - 13 شوال 1440 - 26 خرداد 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 251394
تاریخ انتشار : 3 دی 1397 10:15
تعداد بازدید : 203

مدرسه علمیه انسیه الحوراء

میلاد باسعادت حضرت عیسی علیه السلام بر مسلمانان و مسیحیان جهان مبارک باد

عید میلاد حضرت عیسی مسیح پیامبر برگزیده ی خدا را به هم میهنان مسیحی و همه ی مسیحیان و مسلمانان تبریک می گویم .

مسیحیت
دین
مسیحیت از ادیان بزرگ آسمانی و آیین حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام است.

معرفی اجمالی دین مسیحیت

آیین مسیحیت یک آیین یکتاپرستانه است که بر آموزه ها و سخنان عیسی ناصری (مسیح) استوار گشته است. آموزه هایی چون تثلیث، مرگ مسیح به عنوان کفاره گناهان، تعمید آب و روح القدس از باورهای بنیادین این آیین هستند. مسیحیت با داشتن ۲٫۲ میلیارد پیرو بزرگترین دین جهان از دید شمار پیروان است.

معرفی اجمالی حضرت عیسی


مسیحیان، حضرت عیسی علیه السّلام را Christian به معنای مسیح و یونانی زبانان Christos می خوانند.اناجیل موجود بر آن اند که مادر حضرت عیسی علیه السّلام باکره بوده و فرزند خویش را به گونه ای غیر طبیعی به دنیا آورده است؛ اما با این حال، او را فرزند یوسف نجار می دانند. عیسی علیه السّلام در بیت اللحم زاده شد و در ناصریه پرورش یافت. تولد او را چهار تا هشت سال پیش از مبدا تاریخ میلادی احتمال داده اند. در سی سالگی به دست حضرت یحیی علیه السّلام غسل تعمید یافت و همانند او به موعظه و تذکیر و تعلیم خلق پرداخت. حضرت عیسی علیه السّلام ، دوازده حواری یا رسول داشت که تعالیم او را میان مردمان می گستراندند

چون عیسی علیه السّلام به تبلیغ دین خویش همت گماشت، رهبران یهود نخست با او مخالفتی نکردند؛ اما آن گاه که دریافتند تعالیم او سلطه آنان را بر نمی تابد و مردمان را آگاه و هوشیار می سازد، راه ناسازگاری و دشمنی در پیش گرفتند و سرانجام شورای عالی یهود در اورشلیم ، عیسی علیه السّلام را به مرگ محکوم کرد. مسیحیان معتقدند که حضرت عیسی علیه السّلام همراه دو تن دیگر به صلیب کشیده شده و جان باخته است؛ اما پس از سه روز در پیش چشم مادرش مریم سلام الله علیهم و حواریون از مرقد خویش بیرون آمده و به آسمان ها رفته است و در آخر الزمان ، باری دیگر برمی گردد و بشر را نجات می دهد

کتب دینی مسیحیان


کتاب مقدس دارای دو بخش است: عهد قدیم یا تورات و عهد جدید یا انجیل . بخش دوم تنها نزد مسیحیان مقدس است. عهد جدید شامل چهار انجیل متی، مرقس، لوقا و یوحنا و نیز اعمال رسولان و نامه های پولس حواری است. کلمه «انجیل»، یونانی و به معنای بشارت است. محتوای اناجیل، زندگی نامه و بیانات اخلاقی و پندهای حضرت عیسی علیه السّلام است. جز اناجیل چهارگانه، اناجیل دیگری نیز میان مسیحیان رواج داشته اند؛ اما کلیسای مسیحی همه را جز چند انجیل یاد شده، بی اعتبار شمرد و از رواج انداخت

در عهد جدید خبری از احکام شرعی نیست و مسیحیان در این باره به همان که در عهد قدیم آمده است، پای بندند. از اناجیلی که به دست کلیسا از اعتبار افتاد، انجیل برنابا(م. ۶۱. م) است. محتوای این انجیل با دیگر اناجیل متفاوت است و عیسی علیه السّلام را پسر خدا نمی داند و جنبه الوهی وی را نفی می کند و بر آن است که عیسی علیه السّلام را به صلیب نیاویختند؛ بلکه مردی یهودی را دار زدند و مردم گمان بردند که او عیسی فرزند مریم است

رسمیت دین مسیح
تا زمانی که مسیحیت فرقه ای یهودی به شمار می رفت، دولت روم توجهی به آن نداشت و مسیحیان در عقیده خویش آزاد بودند. با گسترش دین مسیح و آشکار شدن آن به صورت دینی جدید با سخنانی نو، دولت روم برآشفت و مسیحیت را غیر قانونی خواند و بر مسیحیان سخت گرفت. سرانجام، قسطنطنین کبیر ) Constantine the Great (در سال ۳۱۳ م. به مسیحیت گروید و با فرمانی، آزادی این آیین را اعلام کرد و بدین سان، مسیحیت کیش رسمی دولت روم شد. در این هنگام، اختلافات کلامی میان بزرگان مسیحیت رخ نمود. آریوس (۳۳۶- ۲۵۶ م.) حضرت مسیح را مخلوق دانست و مغضوب کلیسا گشت.
قسطنطنین برای حل اختلافات، نمایندگانی را از مسیحیان جهان گرد آورد و به سال ۳۲۵ م. شورایی را سامان داد که آن را « شورای نیقیه » می خوانند. این شورا، تثلیث را به عنوان اعتقاد رسمی مسیحیت معتبر شمرد و اناجیل چهارگانه را به رسمیت شناخت. از آن پس، شوراهای دیگری نیز بر پا شد که مصوبات آنها را «قانون شرع» می گویند

مبلغ مشهور مسیحیت
پولس حواری مبلغ مشهور مسیحیت در قرن نخست میلادی است. پولس نخست یهودی بود و با مسیحیت مبارزه می کرد؛ اما گویند در پی انقلابی روحی به کلی دگرگون گشت و به مسیح ایمان آورد و خویشتن را وقف تبلیغ مسیحیت در مغرب زمین ساخت و سرانجام پس از مدت ها حبس در زندان به دستور نرون پادشاه روم به قتل رسید. پولس برای عیسی علیه السّلام مقامی برتر از مسیح یهود قائل شد. او مسیح را نجات دهنده ای می دانست که آمده است تا ملکوت الهی را بر زمین حاکم سازد. آموزه رجعت را- که ریشه یهودی دارد- وی به مسیحیت راه داد و همچنین آموزه گناه و رستگاری را. یهودیان بر آن بودند که حضرت آدم علیه السّلام گناه کرد و از بهشت رانده شد و اثر این گناه تا ابد دامان فرزندان او را گرفته است. پولس گفت: عیسی علیه السّلام موجودی آسمانی است و طبیعت خدایی دارد؛ اما خود را تنزل داده و به صورت انسانی درآمده است و رضا داده است که او را به صلیب کشند و بدین سان گناه آدمی زادگان به آمرزش رسد

شعائر هفتگانه مسیحیت


تعمید؛ تایید میثاق؛ تثبیت ایمان ؛ ازدواج مسیحی؛ عشای ربانی؛ درجات مقدس روحانیت؛ اعتراف ؛ تدهین
در باور مسیحیان، مسیح که از مردگان برخاست، میان مردمان مسیحی زیست می کند و همراه آنان است و به همان کارها مشغول است که در فلسطین می کرد: تعلیم و دعا و خدمت و شفای بیماران. کارهای غیر آشکار مسیح علیه السّلام در زندگی کلیسایی از گذر آیین ها آشکار می گردد. چون فردی مسیحی در آیینی شرکت می جوید، ایمان دارد که با این عمل، به ملاقات مسیح علیه السّلام می رود.تقریبا همه مسیحیان به شعائر تعمید و عشای ربانی اعتقاد دارند. مسیحیان کاتولیک و ارتدکس ، پنج آیین دیگر نیز بر اینها افزوده اند و به هفت آیین پای بندند.فرقه های پروتستان در شمار شعائر اختلاف دارند و برخی کلیساهای پروتستان مانند کویکرها هیچ یک از آنها را نمی پذیرند.

انشعاب در مسیحیت
مسیحیت به سه فرقه بزرگ کاتولیک ، ارتدکس و پروتستان انشعاب یافته است.مهمترین عامل انشعاب در دین مسیحیت اختلافات سیاسی روم و بیزانس است. عامل دوم سختگیری کلیسای کاتولیک، وجود مقررات دست و پا گیر و رنجبار و طلب کردن پول به هر بهانه ای است.

 ارتدکس


تشکیل کلیسای ارتدکس و جدایی آن از کلیسای کاتولیک روم، نخستین انشعاب مهم در مسیحیت بود.(۱۰۵۴ م.) ارتدکس ها به بارداری بی شائبه حضرت مریم علیه السّلام و مصون بودن مقامات والای کلیسایی از خطا و اشتباه معتقد نیستند. کشیش های ارتدکس ازدواج را برای خود روا می دانند و عبادات شفاهی را به زبان رایج مردم انجام می دهند

 پروتستان


از قرن ۱۶ م. به بعد، انقلاب های دینی متعددی برای اصلاح مذهب کاتولیک به راه افتاد. سختگیری کلیسای کاتولیک، وجود مقررات دست و پا گیر و طلب کردن پول به هر بهانه ای و زیر فشار نهادن مؤمنان مسیحی قرون وسطی ، گروهی از روشنفکران کلیسای روم را به اعتراض واداشت. این حرکت اعتراض آمیز، نهضت پروتستان نام گرفت. مارتین لوتر (۱۴۸۳- ۱۵۴۶ م.) از رهبران این نهضت بود. پس از وی جان کالون  ( ۱۵۰۹- ۱۵۶۴ م.) به اصلاح مذهب کاتولیک همت گمارد. این رهبران اصلاح طلب پیروانی یافتند و بدین سان، مذهب پروتستان پدید آمد. پروتستان نیز اندک اندک انشعاب هایی یافت؛ اما همه فرقه های مذهب پروتستان در مخالفت با قدرت الهی پاپ با یکدیگر اتفاق نظر دارند.
پروتستان ها معتقدند که مؤمنین در ارتباط با خدا نیازمند کشیش نیستند، مقام کشیشی، همگانی است و کشیشان می توانند ازدواج کنند. همچنین، اعتراف به گناه را واجب نمی شمارند و به برزخ و دوشیزگی حضرت مریم علیه السّلام اعتقاد ندارند. پیروان این مذهب، بیش تر در آلمان ، کشورهای اسکاندیناوی و آمریکا ساکن اند

دیدگاه قرآنی


بنابر آیات قرآنی، دین مسیح علیه السّلام تحریف شده است. قرآن کریم ، آفرینش مسیح علیه السّلام را همانند آدم علیه السّلام می داند. بنابر قرآن، او از مادری بکر زاده شده است. مادر عیسی علیه السّلام از زنان برجسته عالم است که با عالم غیب ارتباط داشته است.  آیات قرآنی، از حضرت عیسی علیه السّلام بسیار سخن گفته و او را ستوده اند.

قرآن کریم، عیسی علیه السّلام را فرزند مریم سلام الله علیها می شمارد و به صراحت، کسانی را که به تثلیث معتقدند و او را پسر خدا یا خدا می انگارند، کافر می خواند و بیان می دارد که وی را نکشته و به دار نیاویخته اند؛ بلکه او به سوی خدا رفته است.

بندگی عیسی در قرآن
قرآن کریم خاطرنشان ساخته که عیسی(ع) عبدی بود رسول، و اینکه هیچ چیزی جز این ادعا نمی کرد و آنچه به وی نسبت می دادند خود او ادعایش را نکرده و با مردم جز به رسالت خدا سخنی نگفته، همچنانکه قرآن این معنا را در آیه زیر صراحتا از آن جناب نقل کرده می فرماید: و اذ قال الله یا عیسی ابن مریم انت قلت للناس اتخذونی و امی الهین من دون الله؟ قال سبحانک ما یکون لی ان اقول ما لیس لی بحق، ان کنت قلته فقد علمته تعلم ما فی نفسی و لا اعلم ما فی نفسک، انک انت علام الغیوب، ما قلت لهم الا ما امرتنی به: ان اعبدوا الله ربی و ربکم، و کنت علیهم شهیدا ما دمت فیهم فلما توفیتنی کنت انت الرقیب علیهم و انت علی کل شی ء شهید، ان تعذبهم فانهم عبادک و ان تغفرلهم فانک انت العزیز الحکیم، قال الله هذا یوم ینفع الصادقین صدقهم )زمانی که خدای تعالی می گوید ای عیسی بن مریم آیا تو، به مردم گفته ای که ای مردم به جای خدا مرا و مادرم را دو معبود برای خود بگیرید؟عیسی جواب می دهد!منزهی تو ای خدا، مرا نمی رسید که به مردم چیزی را بگویم که حقم نبود و به فرض هم گفته باشم تو بدان آگاهی،چون تو می دانی آنچه در نفس من است و من نمی دانم آنچه در نزد تو است، زیرا تو علام الغیوبی، من به مردم نگفتم مگر همان دستورهائی که تو، به من دادی و آن این بود که ای مردم خدای تعالی پروردگار من و پروردگار خود را بپرستید، مادام هم در بین ایشان بودم شاهد رفتارشان بودم، ولی بعد از آنکه مرا گرفتی خودت مراقب وضع آنان بودی و تو برهرچیزی شاهد و ناظری، حال اگر عذابشان کنی کسی حق اعتراض ندارد، چون بندگان خود را عذاب کرده ای و اگر بیامرزی باز هم اعتراضی نیست، چون تو هم عزیزی و شکست ناپذیری و هم کار به حکمت می کنی، خدای تعالی می فرماید امروزروزی است که راستی راستگویان به آنان سود می رساند)ه مشتمل بر عصاره ای از عبودیت و متضمن جامع ترین نکات ادب و حیرت آورترین آن است، کشف می کند از اینکه نسبت به موقعیت خود در برابر ربوبیت پروردگارش و در برابر مردم و اعمال آنان چه دیدی داشته، می فرماید: عیسی (ع) خود را نسبت به پروردگارش تنها یک بنده می دانسته که جز امتثال کاری ندارد و جز به امر مولایش چیزی اراده نمی کند و جز به امر او عملی انجام نمی دهد و خدای تعالی هم جز این دستوری به وی نداده که مردم را به عبادت او به تنهائی دعوت کند، او نیز به مردم جز این را نگفت که ای مردم الله را که پروردگار من و پروردگار شما است بپرستید.
و از ناحیه مردم هم جز این مسؤولیتی نداشته که رفتار آنان را زیر نظر گرفته، در باره آن تحمل شهادت کند و بس، و اما اینکه خدا در روزی که مردم به سویش برمی گردندبا ایشان ودر ایشان چه حکمی می کند، هیچ ارتباطی با آن جناب ندارد، چه بیامرزد و چه عذاب کند.
منابع:
قرآن کریم

خلاصه الادیان

ادیان زنده جهان

آشنایی با ادیان بزرگ

فرهنگ شیعه،ج1

ملل و نحل ج ۱


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :