يکشنبه - 2019 آگوست 18 - 17 ذيحجه 1440 - 27 مرداد 1398
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 250568
تاریخ انتشار : 14 آذر 1397 10:58
تعداد بازدید : 125

برگزاری جلسه ششم دوره تفسیر قرآن کریم در مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها

ششمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم برگزار شد

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها، ششمین جلسه دوره آموزشی تفسیر قرآن کریم شنبه 10 آذر از ساعت 11 الی 12 با حضور استاد گرانقدر سرکار خانم جواهری و شرکت مدیریت محترم حوزه سرکار خانم دیانتی، اساتید گرامی، مبلغین و طلاب عزیز برگزار شد.

استاد در آیه 35 سوره انفال به تفاوت نماز در دو گروه مشرکان و مومنان پرداخت. مشرکان دست زدن و سوت کشیدن را جزء نماز دانسته و به سبب انکارشان دچار عذاب الهی شدند.

در آیه 36 "انفاق" را دو نوع بیان کردند. 1- انفاق ممدوح که این نیز به دو قسمت الف) انفاق واجب (خمس و زکات مال) ب) انفاق مستحب 2- انفاق مذموم انفاقی که برای بازداشتن مردم از راه خدا خرج شود.

در آیه 37 کلمه "فیَرکُمَهُ " را کنار هم مانند ابر متراکم قرار گرفتن معنی کردند و گفتند خبیث و طیب در دنیا ممکن است کنارهم باشند ولی در آخرت از هم جدا می شوند.

 آیه 38 را جزء آیات نویددهنده دانسته و در این آیه فقط روی سخن به کفار نیست بلکه هرکس که گناه کرد اگر از مخالفت باز ایستد خداوند متعال آنها را خواهد بخشید.

آیه 39 کلمه "فتنه" معنای وسیعی دارد و شامل هرگونه اعمال فشار می شود. در قرآن، فتنه به معنای شرک نیز آمده است. به فرموده امام صادق (علیه السلام) فرمودند: تحقق قطعی و حقیقی این آیه، در زمان حضرت مهدی (عجل الله و تعالی فرجه الشریف)است. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: تأویل این آیه هنوز نیامده است آن گاه که زمان تأویل آیه برسد، فتنه گران کشته و شرکی نخواهد بود.

آیه 40 درکلمه"غَنمتُم" مفهوم ریشه ای این لغت منحصر به درآمدهایی نیست که فقط در میدان جنگ به دست آمده باشد، بلکه شامل هر نوع درآمدی می گردد. اهل سنت غنیمت را در این آیه به دار الحرب اختصاص دادند که خلاف معنای کلی واژه غنیمت است ولی علمای شیعه معتقدند که خمس در هر گونه سودی که برای انسان فراهم می گردد واجب است خواه از طریق کسب و تجارت، خواه از طریق گنج و معادن و یا از راه غواصی و..... به دست آمده باشد به همه آنها غنیمت اطلاق می شود.



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :