سه شنبه - 2018 اکتبر 16 - 6 صفر 1440 - 24 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 234313
تاریخ انتشار : 5 اسفند 1396 8:40
تعداد بازدید : 430

مدرسه علمیه زهرای اطهر(س)

نشانه های حماقت (20 و 21)

نشانه های حماقت از دیدگاه امام علی(ع).

*بیستمین نشانه احمق:

«مدام دوست عوض مى‏كند.»

عن الامام علي (علیه السلام): «الجَهْلُ فى ثَلاثٍ: فى تَبَدُّلِ الإِخْوانِ ...» (تحف العقول: 317) ؛ ناداني در سه چيز است: مدام دوستان را عوض نمودن ...!

نگهداری دوست نیازمند پیروی از عقل است و الا نفس خودخواه انسان اصلا برای درک دوست و مقدم نمودن خواسته او بر خواسته خود، جایی را نمی گذارد.

انصاف و در رتبه بعد ایثار تنها راه حفظ دوست است. و الا دوست تصور می کند ابزاری شده است برای منافع شخصی دوستش.

انسان احمق یا باید با احمقی مثل خودش دوست شود و یا با عاقل:

عاقل که تن به دوستی با احمق نمی دهد چون هیچ زجری را بدتر از آن نمی داند.

اگر با احمق دوست شود، نمی تواند به این دوستی ادامه دهد؛زیرا رفتارهای احمقانه او اذیتش میکند در واقع خودش را در آینه دوستش می بیند و طبیعی است خوش ندارد عریان و واضح حماقت خود را ببیند.

احمق بجای این که خود را عوض کند تا مشکلش حل شود مدام بفکر تغییر دیگران است فکر میک ند کفشش مشکل دارد و حال آن که میخچه در پای اوست.

*بیست و یکمین نشانه احمق:

«بدون دليل با موضوعی مخالفت مى‏كند.»

عن الامام علي (علیه السلام):«الجَهْلُ فى ثَلاثٍ: ... وَ المُنابَذَةِ بِغَيْرِ بَيانٍ ...» (تحف العقول: 315)؛ ناداني در سه چيز است:... طرد نمودن و مخالفت کردنِ بدون دليل، ...

عاقل، تابع عقل و دلیل و منطق است ولی احمق تابع احساسات و نفس و دلش هست.

احمق هنوز بزرگ نشده است؛ لذا وقتی از او درباره علت کارهایش می پرسی مثل کودکان پاسخ می دهد:«دلم خواست». حالا شاید به این صراحت هم نگوید و دلیلی هم برای کارش بیاورد ولی این دلیل به تعبیر حدیث فوق «بیان» نیست یعنی «روشنگر» نیست. دلیلی است بی آن که به مدعای او  دلالت کند.

اگر نفس امیر باشد آن وقت همه ی هر چه خواست باید انجام شود و هرچه نخواست نباید انجام شود. نفس برای خواست خود به میزان اطلاعات صاحبش دلیل می تراشد. اگر صاحبش عالم باشد، دلائل فریبنده ای هم می تراشد. اگر صاحب این نفسی که امیر و مسلط بر عقل است، عالم دین باشد، از قرآن و حدیث هم دلیل می آورد ولی هیچ کدام از این دلیل ها «بیان» نیست. مدعای او را روشن و ثابت نمی کند بلکه همه اش مغالطه است.




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :