يکشنبه - 2018 سپتامبر 23 - 13 محرم 1440 - 1 مهر 1397

مدرسه علميه كوثر ورامين مباني و روش هاي تربيت جنسي ازمنظر اسلام

ر این پژوهش ابتدا اهداف ومبانی تربیت جسنی از منظر دین مبین اسلام استخراج گردید . که در این مبانی 7 مقوله اصلی همچون طبیعی بودن نیاز جنسی ، واقع بینی ، اندیشه ورزی ، عاملیت انسان ، تداوم نسل ، عاملیت محیط و شرایط ومبانی اندیشه ورزی . معرفی و مطرح شدن با توجه به استناد مبانی و اهداف مطرح از نگاه دین مبین اسلام شیوه ها و روش هایی در دوران کودکی و نوجوانی و در مقطع ازدواج و پس از آن استخراج گردید و مورد تحلیل واقع شد . در بررسی شیوه های تربیت جنسی در مقطع کودکی پیش گیری از زمینه های تحریک جنسی و پاسخ دادن به سؤالات جنسی کودکان ، تأمین نیازهای روانی و عاطفی کودک از طریق محبت کردن و تأمین امنیت و روش های دیگر حائز اهمیت می باشد و در ورود دوران نوجوانی آگاهی دادن نسبت به تغییرات جنسی بلوغ و آگاهی دادن هویت جنسی نوجوان و راه های کنترل و مهار هیجانات جنسی و همچنین شناخت انحرافات جسنی از سرفصل های مهم در بحث تربیت جنسی دوران نوجوانی می باشد و در اخر عوامل تأثیر گذار مستقیم و غیر مستقیم در مرحله ازدواج و پس از آن که از جمله آشنایی و شناخت زوجین با اخداف ازدواج، شرایط ، معیارها و ملاک های انتخاب همسر، شناخت حقوق جنسی و شرایط مکانی و زمانی و روانی می باشد مورد بررسی قرار گرفت. باتوجه به حساسیت و اهمیت این مسئله و تأثیرات آن در سلامت روح و روان جامعه و در راستای جلوگیری از انحرافات و آسیب های جنسی در مقاطع مختلف و هدایت صحیح غریزه جنسی در مراحل مختلف رشد انسان ؛ پژوهش و تحقیق به صورت تخصصی با تکیه آموزه های دینی و همچنین علم روان شناسی ، حائز اهمیت فراوان می باشد.

20 شهریور 1397

اضطراب و راه هاي درمان آناز ديدذگاه اسلام وروان شناسي

اضطراب مسأله ای است که امروزه افراد جامعه را دامن گیر کرده است و بسیاری از روان شناسان و علما را نیز واداشته است تا راه هایی را برای غلبه بر آن بیابند . بنابراین لازمه ی این امر شناخت نوع ، علل پدید آمدن ، آثار و راه های مقابله با آن می باشد ، در این تحقیق دریافتیم که اضطراب می تواند از نوع طبیعی یا عصبی باشد و متأثر از عواملی مانند : شرک و کفر، حب دنیا و حرص ، بدبینی و سوء ظن و ... باشد و اثری چون عدم اعتماد به نفس ، انزوا و گوشه گیری و ضعف در تصمیم گیری و ... را به همراه داشته باشد . اصلاح فکر ، تقویت ایمان ، تسلط بر هوای نفس و تدبیر در زندگی از جمله راه های درمان اضطراب می باشند که با شناخت و به کارگیری آن ها می توان بر این مشکل جهانی غلبه کرد و به پیشرفت جامعه نیز کمک نمود.

20 شهریور 1397

وجوه و معانی مکر در آیات و روایات و مصادیق آن در صدر اسلام

مکر در لغت به معناي تدبير براي ضرر رساندن يا حيله گري در نهان آمده، يعني منصرف کردن غير، از تصميم خودش به وسيله نيرنگ. معادل مکر در زبان فارسي، فريب، نيرنگ و... است. و در اصطلاح علم اخلاق به معناي جستن راه هاي پنهان براي اذيت رساندن به مردمان است؛ لذا رذيله اي از رذايل قوه عاقله است و جزء مهلکات بزرگ و زشت ترين رذائل به حساب مي آيد که گناه شديد و بزرگي به شمار مي رود. بر اساس معناي «مکر» ، مکر جنبه ابزاري دارد و مي تواند ابزاري براي افعال خير يا افعال شر قرار گيرد؛ از اين رو مکر هم مي تواند در افعال شر و هم در افعال خير به کار مي رود، البته استعمال لفظ مکر بيشتر در موارد مذموم است، به خصوص در زبان فارسي، لذا برخي از مفسران تمام موارد مکر را در رابطه با افعال شر و مذموم دانسته اند. کاربرد مکر در مورد خداوند با کاربرد آن در مورد غير خداوند، کاملا متفاوت است. مکر در آدميان، نوعا از موضع ضعف صورت مي گيرد زیراکه آنان با ترفند هايي، قصد غلبه و رسيدن به هدف خود را دارند. ولي در ذات سبحان خداوند، ضعف و قصوري وجود ندارد، تا براي رسيدن به اهداف خود، به ترفند متوسل شود. از اين رو معناي مکر و کلمات مشابه آن در قرآن (کيد، استهزاو...) ، همان برنامه سنن الهي در آفرينش است که مکر کنندگان با آن مواجه خواهند شد. يکي از گناهان بزرگ در اسلام مکر و خدعه با مسلمانان شمرده شده است و کرارا در قرآن شريف علاوه بر اين که آن را حرام مي داند گوشزد مي کند که مکرِ مکر کننده، به خودش باز مي گردد که آن اقسامي دارد: مکر و خدعه با خداوند تبارک و تعالي، مکر و خدعه براي جلب مال ديگران، يا ضايع نمودن حقوق ديگران، مکر و خدعه در ضايع نمودن عرض و آبروي ديگران و يا ايجاد دشمني ميان مسلمانان و امثال اين ها، مکر و خدعه در جلب منافع و احراز شخصيت بدون اين که ضرري براي کسي داشته باشد. از جمله پيامد هاي مکر عبارتند از: شکست مکاران در حيله و مکرشان، بازگشت مکر و حقه به مکاران، خواري و ذلت مکاران، هلاکت مکاران، گرفتار شدن مکاران در قهر و عذاب الهي. مصاديق مکر الهي عموما همان سنن الهي هستند که از جمله اين سنن ، سنت استدراج، سنت امهال، سنت عکس العمل يا بازگشت عمل به خود شخص، سنت واگذاري به خويشتن و سنت تزيين مي باشد. از مصاديق مکر غير خدا در صدر اسلام، مي توان به کاربرد مکر و خدعه در بعضي جنگ ها از سوي پيامبر (صلي الله عليه وآله ) وعلي (عليه السلام) اشاره کرد . از جمله در جنگ هاي خندق ، احزاب ، غزه ي بني نظير و ... . از مصداق هاي ديگر مکر غير خداوند در صدر اسلام، ماجراي مکر جنيان بر عليه پيامبر و لشکر اسلام، جنگ صفين، جنگ جمل، وقايع منتهي به شهادت امام کاظم (عليه السلام)، ماجراي مکر يحي بن اکثم نسبت به امام جواد (عليه السلام) و نيز ماجراي مکر ام فضل ملعونه در جريان شهادت امام جواد عليه السلام است.

1 آذر 1396

بررسي مستندات قرآني فدك

در این پژوهش حقانیت و مظلومیت فاطمه زهرا(س) و به تبع آن خاندان عصمت و طهارت (ع) روشن می شود و ادعای ابوبکر درباره عدم توارث رسول اکرم(ص) و تصمیم گیری درباره زمین فدک طرد می شود.و جریاناتی که در این زمینه اتفاق افتاد تماماً با انگیزه های سیاسی از پیش تعیین شده بود.نوع کلام حضرت زهرا(س)نشان می دهد که در خواست ایشان فقط جنبه مادی نداشت بلکه مسئله ولایت و امامت مطرح بود که با تیزبینی ایشان فتنه ها برای امروز روشن و خط مشی کلی و دقیقی برای آیندگان لحاظ گردید.و هشداری به مسلمانان که نباید فقط به ظواهر امر توجه کنند بلکه با بصیرت و هوشیاری باطل را که در لباس حق پنهان شده را تشخیص دهند تا در دام فرصت طلبان و بدخواهان نیافتند.تذکر اینکه جاه طلبی و دنیا طلبی انسان را به جایی می کشاند که حقیقت روشن و مسلّم را نادیده می گیرند و ننگ ظلم به معصوم و بی گناه دامنگیرشان خواهد شد.و به هوش بود ،چرا که دشمن از دین و معنویت علیه اسلام استفاده می کند تا به مقاصدش دست یابد. خطبه فدک به دلیل اینکه از زبان پاک و معصوم فاطمه زهرا(سلام الله علیها)متجلی یافته قطعاً دربرگیرنده زوایا و جنبه های قابل واکاوی بسیاری است که مفید فایده کثیر خواهد بود.

1 آذر 1396

نقش اخلاص در تربيت از ديدگاه اسلام

نتیجه ای که می توان از این تحقیق گرفت این است که اگر هرکاری با اخلاص و برای خدا انجام شود اثر مطلوب و بهتری خواهد داشت . در امر تربیت نیز این گونه است .اگر تربیت ( چه تربیت خود فرد چه تربیت فرد دیگر ) برای خدا باشد آن تربیت اثر بهتری خواهد داشت . اگر هر انسانی در انجام فضائل اخلاقی مربوط به خودش و همچنین ترک رذائل اخلاقی خدا را در نظر بگیرد قطعاً خداوند او را یاری می دهد و به سعادت می رسد . به عنوان نمونه اگر در اقامه ی نماز ، اخلاص داشته باشیم خداوند ما را یاری می کند و اثر بازدارندگی نماز از، فحشاء و منکر بسیار آسانتر و بهتر خواهد شد . همچنین اگر هر فردی در جامعه و ارتباطش با دیگران ، اخلاق اجتماعی خود را تنها به قصد قربت و از روی اخلاص انجام دهد اثری بسیار مطلوب تر خواهد داشت و همه ی افراد جامعه در کنار هم به خوبی و در صلح و دوستی زندگی خواهند کرد و کم کم جامعه رو به رشد و ترقی خواهد رفت . بنابراین ، اخلاص به عنوان عامل مؤثر در تربیت فردی و اجتماعی می تواند باعث سعادت فرد و جامعه شود .

1 آذر 1396

تاثير صفت رحمت در اخلاق خانواده از ديدگاه اسلام

از مجموع آیات، احادیث، و روایات و کتب معارفی می توان گفت که اسلام نسبت به حیات انسان به طور عام و خانواده ها به صورت خاص عنایت ویژه داشته و حتی به ریزترین مسائل موجود در دین پرداخته و هیچ موردی را بی پاسخ نگذاشته است. اخلاق جایگاه بسیار رفیعی در حوزه روابط خانوادگی دارد به همین منظور به ارائه راهکارهایی اخلاقی برای تحکیم بنیان خانواده طبق اصل رحمت پرداخته شد. در کانون خانواده همه نسبت به هم وظایفی دارند که این وظایف باید به صورت متقابل مورد توجه قرار بگیرد. شناخت و عمل به اصول اخلاقی برگرفته شده از صفت رحمت خداوند در روابط بین همسران می تواند موجب افزایش صمیمیت و گرمای خانواده شود.عمل به موازین رحمت و مقید شدن فرزندان به آموزه های دین موجب دستیابی به آرامش، و سعادت در دنیا و آخرت است و چون انسان در برابر همه افراد جامعه مسئول است این وظیفه در قبال کسانی که ارتباط خانوادگی نزدیکتری به اودارند، بیشتر است.و بکارگیری راهکارهای برگرفته شده از رحمت می تواند به حفظ و تحکیم روابط با خویشاوندان نیز کمک کند؛ زیرا اگر امروزه در جامعه ی دینی مان شاهد برخی بی هنجاری ها و گسست در خانوده ها و سایر حوزه ها هستیم، در حقیقت حاصل غفلت و بی توجهی ما از مبانی الهی و دینی است.و صرف خواندن این آموزه ها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مهم این است که با جان و دل به آنها عمل شود؛ زیرا سلامت و سعادت جامعه به سلامت و برپایی نظام خانواده وابسته است و سلامت و تعادل و تعالی نظام خانواده به کیفیت روابط بین همسران، والدین و فرزندان، و خویشاوندان بستگی دارد.

1 آذر 1396

بررسی فقهی ـ حقوقی طلاق زوجه بر مبنای عسر و حرج

البته مسئله اثبات عسر و حرج، امروزه جزو یکی از معضلات و مشکلات زنان برای جدا شدن از همسران ناصالح خود می باشد که تا مدتهای مدیدی آنها را بلاتکلیف نگاه می دارد. چرا که بسیاری از مصادیق عسر و حرج مربوط به روابط پنهان زن و شوهر و یا در حریم خانه می باشد و کسی از آن اطلاع ندارد. بسیاری از زنان با اینکه به کرّات از همسرانشان کتک می خورند نه تنها به دادگاه مراجعه نمی کنند بلکه حتی از ترس آبرو این مسئله را با اقوام و خویشان خود نیز در میان نمی گذارند. لذا هنگامی که از دست همسر خود به ستوه می آیند و طرح شکایت می کنند برای اثبات ادعای خود، دلیلی ندارند. و از سویی به خاطر اینکه کانون خانواده از هم گسسته نشود تا حد امکان از دادن چنین طلاق هایی دادگاهها عموماً خودداری می کنند. گرچه مجلس شورای اسلامی در دورة پنجم، تبصره ای را به مادة 1130 ق.م. الحاق نمود و در آن مصادیق عسر و حرج را مشخص کرد، با این حال مشکل اثبات وجود و دوام عسر و حرج کماکان برای زوجه وجود دارد و غالباً زن به خاطر حفظ آبرو و حیایی که دارد، از مراجعه به دادگاه خودداری می کند. لازم به ذکر است که طرح مذکور یک بار در اواخر دوره پنجم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در شورای نگهبان رد شد و مجدداً در مجلس ششم به تصویب رسید. علت الحاق این تبصره به ماده 1130 ق.م. جلوگیری از برخوردهای سلیقه ای و ناهماهنگ قضات در مورد تشخیص مصادیق عسر و حرج بوده است و این که همة قضات از یک وحدت رویه تبعیت کنند و این طور نباشد که یک مشکل برای یک زن، حرجی تشخیص داده شود و برای زن دیگر غیرحرجی. به موجب این تبصره: ترک عمدی همسر توسط زوج حداقل به مدت 6 ماه بدون عذر موجه، اعتیاد مضر به یکی از انواع مواد مخدر، استنکاف از پرداخت نفقه، عدم امکان بر الزام او بر تادیه، ابتلاء به امراض مسری صعب العلاج یا هر عارضه دیگری که دوام زناشویی و سلامت زوجه را به خطر بیندازد و عقیم بودن زوج، به نحوی که مانع اولاد دار شدن زوجه شود از جمله مواردی است که در صورت احراز توسط دادگاه صالح، از مصادیق عسر و حرج محسوب می شود . سوء رفتار و معاشرت زوج در حدی که عرفاً با توجه به اوضاع و احوال اجتماعی، اخلاقی، روحی و از نظر مکانی و زمانی برای زوجه قابل تحمل نباشد، اختیار همسر دیگر در صورت عدم استطاعت بر اجرای عدالت، عدم رعایت دستور دادگاه در مورد منع (زوج) به کار یا حرفه ای که منافی با مصالح خانوادگی یا حیثیت زوجه باشد و همچنین محکومیت قطعی زوج به حبس در اثر ارتکاب جرایمی که مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد از دیگر موارد این قانون است. اما برخی به الحاق این تبصره ایراداتی وارد نمودند از جمله اینکه: عسر و حرج مفهومی عام با دامنة گسترده و مصادیق زیادی است و احصاء و برشمردن آن در قانون سبب می شود که دست قاضی بسته شود و در موارد دیگری که برای زن عسر و حرج بوجود می آید، نتواند برای رهایی زن چاره ای بیندیشید. از طرفی، بروز عسر و حرج به عوامل مختلفی از جمله: موقعیتهای زمانی و مکانی، وضعیت فرد در خانواده ، تحصیلات، روحیه و شخصیت فرد بستگی دارد. چه بسا که یک عاملی در مورد فردی اصلاً عسر و حرج ایجاد نکند ولی همین عامل در فرد دیگر منجر به بروز عسر و حرج شدیدی شود. مثلاً یک زن به واسطة بی اعتنایی همسرش دچار بیماری روحی شود ولی زن دیگر حتی بر اثر ضرب و شتم هم در شرایط مشقت بار قرار نگیرد. یا عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر برای زنی که هیچ پشتوانه مالی ندارد موجب عسر و حرج می شود. اما در مورد خانم دیگری که نیاز مالی ندارد، از مصادیق عسر و حرج به شمار نمی آید. بلکه اگر زن بخواهد طلاق بگیرد با استناد به ماده 1129 ق.م. می تواند در خواست طلاق نماید. در نهايت به نوع طلاق بر مبناي عسر و حرج زوجه که بائن است يا رجعي اشاره شد اگر اصل رجعي بودن طلاق و موارد طلاق بائن مذكور در ماده 1145 ق.م را در نظر بگيريم، بايد بگوييم طلاقي كه به درخواست زن و به موجب حكم دادگاه واقع مي شود، اعم از اينكه خود شوهر بر اساس حكم و الزام دادگاه زن را طلاق داده باشد، يا طلاق به وسيله حاكم يا نماينده او واقع شود، رجعي است و شوهر مي تواند در ايام عده رجوع كندو لي مطابق نظريه اداره حقوقي قوه قضاييه : طلاقي كه به موجب ماده ۱۱۳۰ ق . م . و به علت عسر و حرج زوجه واقع مي شود ، بائن است و نمي تواند رجعي باشد زيرا در آن صورت رافع عسر و حرج زوجه نخواهد بود وبي نتيجه وعبث است.

29 شهریور 1395

بررسي رفقهي و حقوقي رحم اجاره ا ي

در حالی که بسیاری از موضوعات مستحدث پاسخی فراتر از یک آری یا نه از دانش فقه نمی جویند به موضوعاتی برخورد می کنیم که به لحاظ تنوع و گستردگی به پاسخ هایی چندگانه نیازمندند. موضوع باروری های مصنوعی از جمله این موضوعات است. در این تحقیق سعی کردیم به بررسی جنبه های فقهی و حقوقی این رویداد جدید و آثار آن بپردازیم. و نتایج ذیل حاصل این بررسی است: 1- به موجب قرارداد مادر جانشینی، یک زن (مادر جانشین) در مقابل یک زوج (والدین حقیقی) موافقت می کند که جنین را برای آنان حمل کرده، بچه را به دنیا آورده و او را به مجرد تولد یا اندکی بعد به آن زوج تسلیم نماید. 2- مهمترین دلایل رجوع به مادر جانشین عبارتند از : ناباروری، حفظ سلامتی زن و جنین، پیشگیری از نقایص ژنتیکی و دلایل اجتماعی. 3- وجود قرارداد برای تشخیص اشخاصی که از نظر ژنتیکی با بچه در ارتباطند و تعیین تعهدات طرفین و برطرف نمودن شبهه زنا در مورد مادر جانشین و اثبات نسب طفل، ضروری به نظر میرسد. 4- قرارداد مادر جانشین در زمره عقود عهدی قرار می گیرد زیرا در این قرارداد، تملیک صورت نمی گیرد و حق عینی ایجاد نمی گردد بلکه باعث ایجاد تعهد برای یک طرف یا طرفین می گردد. 5- از نظر ماهیت حقوقی به نظر می رسد قراداد جانشین، قراردادی مستقل با مقتضا و آثار مخصوص به خود می باشد، مقتضای اصلی این قرارداد، تعهد مادر جانشین به حمل کودک به نفع زوجین متقاضی و تسلیم طفل پس از تولد به آنان است. 6- در صورتی که قرارداد مادر جانشین شرایط اساسی صحت معاملات را داشته باشد می توان حکم به صحت آن کرد. 7- قراداد مادر جانشین با حق شوهر وی تعارض دارد و باید قبل از انعقاد قرارداد نظر و اجازه او را کسب نمود. اما این قرار داد با حق طفل شیرخوار مادر جانشین تعارض ندارد زیرا؛ شیردادن کودک به وسیله مادر واجب نیست و برای او حقی ایجاد نشده که در تعارض با تعهدات مادر جانشین قرارگیرد مگر در صورتی که تغذیه طفل بغیر از شیر مادر و از طریق دیگری ممکن نباشد که در اینجا نفوذ قرارداد منوط به اجازه ولی کودک خواهد بود. 8- روابط مرد و زن به دو دسته تقسیم می شود: 1- استمتاع و بهره وری، 2- تولید نسل بدون تماس جنسی، در قسم اول آیات، روایات بنای عقلا و قوانین همه کشورها مبنی بر این است که تماس جنسی باید ضابطه مند و بر اساس روش های مقرر مذهبی یا قانونی صورت گیرد. در قسم دوم آرا و نظریه های مختلفی بیان شده است. در مجموع می توان گفت که از آیات، روایات و قواعد فقهی و اصولی نمی توان چنین برداشت کرد که تناسل فقط در صورت وجود رابطه زوجیت جایز و مشروع است. با این وجود هنوز این سؤال باقی است که برای تجویز حیاتی ترین مسأله انسانی، اکتفا به صرف اصول و تفاسیر فقهی و حقوقی کافی است؟ لذا به دلایل احتیاط در امر فرج و فرزند آوری، دستیابی به اهداف تولید نسل از دیدگاه قرآن، لغو نبودن تشریع نکاح، رعایت اصول اخلاقی و ناشناخته بودن بعضی از پارامترهای موضوع؛ می توان گفت که تولید مثل با کمک ابزار پزشکی در مورد غیر زوجین. اگرچه در بعضی از صور حرام و ممنوع نیست، اما مغایر با احتیاط وجوبی در فقه و اغراض قانونگذار است. 9- فقها در رویارویی با این پدیده نوین از نظر جایز شمردن یا ممنوع دانستن آن به چند گروه تقسیم شده اند: منع مطلق، جواز مطلق، منع مطلق جز بین زوجین یه شرط رعایت شرایطی؛ جواز مطلق بین زوجین و منع مطلق بین بیگانگان و جواز مطلق بین زوجین و جواز برخی حالات (مثل لقاح آزمایشگاهی) بین بیگانگان که نظر برگزیده این تحقیق نیز می باشد. 10- در موارد جواز باروری های پزشکی، لمس و نگاه به جنس مخالف جهت درمان جایز است. در مورد کشف عورت، به دلیل وجود عسر و حرج ناشی از ناباروری بر خانواده و با رعایت مراتب ضرورت، نگاح و لمس جایز است. در مورد رحم جانشین لازم است از کشف عورت پرهیز شود. پیشنهاد شده است که پزشک معالج، وی را در صورتی که بی شوهر باشد (چنانکه بهره گیری از رحم چنین زنانی توصیه شده) به عقد موقت درآورد. 11- باروری های پزشکی بین زوجین جایز است، خواه حمل جنین توسط زوجه صاحب تخمک صورت پذیرد یا همسر دوم و یا زن بیگانه. 12- باروری آزمایشگاهی بین اسپرم و تخمک غیر زوجین برای تولید مثل جایز نیست. 13- ماهیت نسب چه پدری و مادری از دیدگاه قرآن، روایات و قوانین همان برداشت عرفی از نسب است، یعنی رابطه ای اعتباری که از پیدایش فرزند از سلول جنسی انسان دیگر انتزاع می شود. 14- فرزند ناشی از انتقال جنین و حمل توسط زن بیگانه، به صاحب اسپرم و تخمک ملحق می شودو صاحب رحم به رغم محرمیت اش با فرزند، مادرنسبی محسوب نمی شود. گروهی از فقها مادر جانشین را مادر رضاعی طفل می دانند.

29 شهریور 1395

بررسي چالش هاي فرهنگي ماهواره و اينترنت و راهكارهاي مقابله با ان

امروزه بر اساس اصل رقابت بین نهادها، تلویزیون ارتباطی تنگاتنگی با نظام های آموزشی، خانواده و جامعه داشته و این رسانه تلاش می نماید تا جایگاهی مهمی در هدایت و کنترل افراد جامعه به ویژه نوجوانان داشته باشد . بنابراین رسانه می تواند موجبات سعادت یا گمراهی نسل آینده را فراهم آورد که از این نظر ضرورت دارد برنامه ریزان به هماهنگی نظام آموزشی با برنامه های این رسانه بپردازند ولی به واسطه انفجار اطلاعاتی ، امواج تلویزیون به عنوان مهمانان ناخوانده تمام حریم های خانوادگی را شکسته و خود را بر جامعه تحمیل می کنند. به طور کلی ، عواملی همچون محیط بسته ، رقابتی نبودن ، عمل نکردن براساس نیاز مخاطب ، آزاد نگذاشتن ذهن مخاطب در انتخاب و قطره چکانی اطلاعات به مخاطب ، باعث روی آوردن مخاطبان به سوی رسانه ها و شبکه های برون مرزی و عدم استقبال از شبکه های داخلی می شود . بدیهی است در مقابل هجوم فرهنگی باید مقابله فرهنگی صورت گیرد . برنامه سازان فرهنگی و هنری و سازمان هایی مانند صدا و سیما ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای دولتی باید در بخش غنی سازی و سالم سازی فرهنگی سرمایه گذاری کنند. در مقابل تهاجم فرهنگی باید فعالیت ، برنامه ریزی و برنامه سازان و سالم سازی فرهنگ و تفریحات سالم و امکانات کافی ایجاد شود ، چرا که منع و مقابله تنها راه مقابله نیست . بر این اساس رسالت مسؤولان فرهنگی ایمن سازی افراد، به ویژه جوانان و نوجوانان و افراد دیگر جامعه در برابر هجوم بیگانگان و افزایش قدرت مقاومت آنان است . ایمن سازی نیز تنها با برنامه ریزیِ هماهنگ و دراز مدت، برای فرهنگ سازی دینی ، گسترش شناخت معارف الهی و تنومند ساختن باورهای اصیل مذهبی در جامعه میسر است که می تواند با گذشت زمان ، افراد جامعه را به خود آگاهی و خودباوری برساند. ازبرخورد فیزیکی و محدودیت آفرینی در استفاده از ماهواره و اینترنت و ... نیز تنها باید به عنوان برنامه تکمیلی و یکی از راه های ایمن سازی ، بهره برداری شود . اگر محدودیت آفرینی در استفاده از برنامه ها و سایت های مختلف اینترنتی بدون جایگزین کردن برنامه های سازنده و مورد علاقه جوانان باشد ، به نتیجه نخواهد رسید و جوانان و دیگر افراد جامعه به انحرافات و مشکلات دیگری دچار خواهند شد . بنابراین با انتخاب برنامه های مناسب یا جایگزین کردن فعالیت های دیگر به جای تماشای برنامه های ویرانگر ماهواره ای ، می توان از پیامدهای منفی آن پیشگیری کرد.

29 شهریور 1395

بررسي فقهي و حقوقي تغيير حنسيت

تغییر جنسیت به طور کلی یعنی تبدیل مرد به زن و زن به مرد و بهتر است برای تبدیل خنثی ها به مرد یا زن اصطلاح « اصلاح جنسیت » را به کار برد زیرا در آنها یکی از دو جنس غالب است و پزشکان با جراحی آن را اصلاح می کنند و جنسیت غالب را مشخص می نمایند. با توجه به نظراتی که اکثر فقها به آن استناد نموده اند که در مجموع سه نظریه مطرح است ( نظریه جواز مطلق، نظریه حرمت مطلق ، نظریه جواز مشروط ) با عنایت به نظرات مذکور در زمینه حقوقی تغییر جنسیت نظریه جواز مشروط با واقعیت پزشکی منطبق تر است.بر طبق قانون مدنی نیز مشروعیت هر عملی منوط به وجود منفعت عقلایی مشروع است. بنابراین، شخص در صورتی می تواند اقدام به تغییر جنسیت خود نماید که دارای مشکل جنسی باشد و پزشک متخصص تغییر جنسیت را برای رفع مشکل او مفید تشخیص دهد ، چنانچه در اکثر نظام های حقوقی و نیز طبق نظر مشهور فقها تغییر جنسیت درصورتی که از لحاظ پزشکی ضروری تشخیص داده شود مجاز می باشد. حال اگر کسی تغییر جنسیت دهد ، آثار حقوقی بر او مترتب می شود که همان طور که فایده های جنس جدید را پیدا می کند باید خساراتی که از تغییر جنسیت ممکن است برایش پیش آید را نیز متحمل شود برای مثال اگر مردی تغییر جنسیت دهد و به زن تبدیل شود سهم الارث او به تبع جنس جدید نصف می شود و این نوعی خسارت محسوب می شود ولی باید پذیرای این موضوع باشد.در اکثر آثار حقوقی فرد تغییر جنسیت یافته، جنسیت جدید فرد ملاحظه می شود ، درنکاح تغییر جنسیت باعث فسخ عقد نکاح می شود و مهریه اگر بعد از نکاح و قبل از نزدیکی تغییر جنسیت صورت گیرد، منفسخ می شود و اگر بعد از مواقعه تغییر جنسیت دهد ، پرداخت مهریه واجب می شود، عده و احکام دیگر مانند حیض و نفاس از احکام ویژه زنان است و وجوب این عناوین از نظر حدوث و بقاء دائر مدار وجود زن است پس زن اگر تغییر جنسیت دهد ، عده او نیز ساقط می شود هم چنین تغییر جنسیت نفقه زوجه در عقد نکاح را ساقط می کند زیرا حکم نفقه در عقد دائم دائر مدار موضوع (نکاح) است و از آنجایی که نکاح منفسخ می شود انتفای موضوع (نکاح) انتفای حکم (نفقه ) را به دنبال خواهد داشت .اما تغییر جنسیت پدر هیچ تاثیری در وجوب نفقه فرزندان ندارد این عدم سقوط نفقه فرزندان ، به صلاح و مصلحت جامعه و فرزندان است .ولایت و سرپرستی وحضانت در وهله نخست اول از آن پدر و جد پدری است و اگر پدری تغییر جنسیت دهد ولایت هم چنان باقی است و مادری اگر تغییر جنسیت دهد به فرزندان خویش ولایت پیدا نمی کند مگر اینکه پدر یا جد پدری نباشند و یا متمکن نباشند.

29 شهریور 1395

  • تعداد رکوردها : 75