پنج شنبه - 2018 ژوئن 21 - 8 شوال 1439 - 31 خرداد 1397

رویکرد یهود و نحوه تعاملات پیامبر اسلام با ایشان از دیدگاه قرآن و تاریخ

يهوديان در طول تاريخ به فساد وبهانه جويي شهرت داشتند. آنان در هر زمان که قدرت پيدا مي کردند به زيردستان خود ستم کردند و هرگاه پيامبري براي هدايتشان مبعوث شد به بهانه هاي مختلف تا جايي که امکان داشت، آزارش دادند و هر گاه از دستشان برمي آمد ايشان را به قتل مي رساندند. با کمي تفحص در آيات قرآن، روايات معصومين عليهما السلام و کتب تاريخي به نکات مهمي خواهيم رسيد که به بررسي عملکرد اين قوم لجوج در طول تاريخ حياتشان پرداخته و به بهانه هاي گوناگون پرده از چهره مخوف اين قوم عصيان گر برداشته اند. ازتمام اين روشنگري ها بايد درس گرفت و مراقب فتنه هاي خانمان سوز اين قوم بود. آنچه در پيش روست تتبع و تفحصي کوتاه است در شناخت اين قوم و چگونگي برخورد آنان با پيامبر خاتم (صلّي اللّه عليه و آله) و مشکلات و مصائبي که از جانب آنها براي پيامبر(صلّي اللّه عليه و آله) و مسلمانان ايجاد شد. و همچنين به رفتار هاي سراسر حکمت پيامبر (صلّي اللّه عليه و آله) در قبال آنان که گاهي در يک پيمان صلح خلاصه مي شد و گاهي به برخوردهاي نظامي و تاکتيک هاي جنگي مي انجاميد.

11 دی 1395

پوشش و رنگ در سبک زندگی اسلامی و تأثیرات آن

تمام کسانی که زندگی بشر و تحوّلات آن را مورد ارزیابی قرار داده اند، تصدیق کرده اند که انسان از همان آغاز پیدایش، کوشیده تا پوشش مناسبی برای خود تهیه کند. به گواهی تاریخ، در اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان، پوشش در بین زنان معمول بوده، هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب های زیادی طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان و یا منتقدان مذهبی، شدت و ضعف یافته، ولی هیچ گاه به طور کامل از بین نرفته است. از این رو پوشش بانوان از مسائل مهمی است که از جنبه های گوناگون از قبیل (چگونگی پوشش، حدومرز آن، رنگ و ...) قابل بررسی و ملاحظه می باشد. با در نظر داشتن چنین رویکرد و هدفی، این پژوهش در نظر دارد با استناد به منابع اسلامی، به روش توصیفی - کاربردی و با شیوه مطالعه ی کتابخانه ای به این مسأله بپردازد که: پوشش و رنگ چه تأثیری در سبک زندگی اسلامی دارد؟

4 دی 1395

تساهل و تسامح در سیره ی سیاسی-حکومتی امام علی (ع) و آموزه های آن

برخی« تساهل و تسامح» را مادر تمدن ها و عامل دینداری واقعی و اکسیری معجزه آسا برای حل تضادهای اجتماعی و سیاسی می دانند. اینان اهل تساهل و تسامح بودن را از افتخارات خویش می شمارند. برخی دیگر آن را آفت دین و مخالف کتاب و سنت و ابزاری در دست مخالفان برای تقدس زدایی از فرهنگ اسلام می دانند. البته اگر این مفهموم، که از فرهنگ غرب وارد ادبیات ما شده است، به صورت علمی تبیین گردد و مبانی فکری و پیش فرض های آن از منظر اسلام نقد و بررسی شود، به یقین، در بین دین باوران اختلاف فاحشی نخواهد بود. بسیاری از اختلافات موجود از خلط مباحث و عدم توجه به مبانی و پیشینه این مفهوم ناشی می شود. به تعبیر امیرالمومنین (ع) در خطبه 50 نهج البلاغه: «اگر باطل از حق کاملا جدا می گردید، بر آنان که پی جوی حقیقت اند پوشیده نمی ماند و چنانچه حق از باطل خالص می شد، زبان معاندان از آن قطع می گردید. ولی قسمتی از حق و قسمتی از باطل را می گیرند و به هم می آمیزند. اینجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می شود و تنها آنان که مورد رحمت خدا بوده اند، نجات می یابند.» یکی از راه های دست یابی به دیدگاه اسلام در زمینه های مختلف بررسی سیره ی اهل بیت (ع) است، زیرا اهل بیت (ع) تعین عینی اسلام هستند.

4 دی 1395

انسان در عالم برزخ

انسان برای رسیدن به کمال نیازمند عبور از شش عالم (عالم ذره، عالم صلب پدر، عالم جنین و رحم مادر، عالم دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت) است. اما در این میان عالم برزخ، به عنوان عالمی که بین د نیا و قیامت است از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیر در این عالم است که هر آنچه در عالم دنیا کسب کرده است به همراه باقیات الصالحات و خیرات بازماندگان، سیر استکمالی او را تکمیل می کنند و حتی تا مقام اولیای الهی او را بالا می برند البته به شرط آنکه در دنیا نیز غافل از خداوند و حساب و کتاب اعمال نباشند و با یاد مرگ دلهایشان را زنده نگه دارند و با انجام اعمال صالح خود را برای این نوع زندگی آماده کنند.

4 دی 1395

سنت های اجتماعی و تاریخی در قرآن

سنت در لغت به معانی راه, روش, طریقه , قانون, آیین و رسم آمده است لکن ترکیب اضافی "سنت الهی" به معنای روشی است که خداوند متعال بر اساس حکمت خویش , مطابق رفتار و سلوکی که مردم نسبت به آن حضرت و احکام مقرر و قوانین مسلم او دارند, اعمال می دارد. خلل ناپذیری سنت های الهی در عقل و نقل از جهات گوناگون مستدل و موجه است, اما در این رابطه دو حقیقت را نباید از نظر دور داشت؛ نخست آنکه در امر هستی, نمی توان از خداوند حکیم ؛ جز اراده ی استوار و رای سدید انتظار داشت, دیگر آنکه اقتضای لطف الهی است که تکلیف انسان در تنظیم روابطش با هستی و خداوند هستی , معلوم باشد و یکی از خصیصه های اصلی ادیان الهی ؛ پروردن نهال یقین در دل مومنان است؛ آنگاه اگر در سنت های الهی خللی می توانست راه یابد؛ نه امر هستی چنین استوار و متقن و منظوم می بود و نه بندگان می توانستند به یقین بدانند که در عرصه ی آفرینش چه وظیفه ای دارند.

4 دی 1395

عزت نفس در اسلام با رويكرد قرآن و سنت

عزت نفس يكي از مسائل مهم و اساسي در زندگي انسان هاست و بر روي همه جوانب زندگي انسان تأثير مي گذارد و از آنجا كه هدف از خلقت انسان رسيدن به كمال است و اين امر بدون عزت نفس ممكن نمي باشد، زيراكه عزت نفس اراده ي انسان را در راه حقيقت محكم مي كند و مانع از ارتكاب معصيت مي شود. پس لازم است كه عزت نفس داشته باشيم و نفس خود را محترم بداريم. همانطوركه امام علي (ع) در نامه اي خطاب به امام حسن (ع) كه در نهج البلاغه آمده است مي فرمايد: «اكرم نفسك عن كل ذنبه، نفس خويش را از هر پستي، بزرگ و برتردار». با اين منطق است كه مي بينيم انسان هاي شايسته و توانا (حتي در صحنه هايي كه به ظاهر قدرت جسماني حرف اول را مي زنند) لزوماً داراي جسمي فربه و قوي نيستند، بلكه اين انسان ها دست به كارهاي آن چنان بزرگي مي زنند كه از عهده ي هر فردي برنمي آيد.

4 دی 1395

آسیب شناسی جامعه منتظر

اعتقاد به مهدویت، جامعه منتظر را همیشه در معرض آسیب قرار می دهد. برخی از این آسبیب ها داخلی و برخی خارجی هستند. برای مقابله کردن، با آسیب های داخلی، باید به بررسی آسیب های اعتقادی و اجتماعی بپردازیم، هر چند مقابله با آسیب اعتقادی و بالابردن بصیرت دینی و تعمیق معارف مهدوی، بهترین شیوه مقابله با آسیب های داخلی است. و برای مبارزه و پیشگیری از آسیب های خارجی باید به شناسایی دشمن و ابزارهای مورد استفاده ی او پرداخت. و بعد با گوناگونی آسیب های وارده از طرف دشمن آشنا شد، و راه کار مناسب در برابر آن اتخاذ کرده و به مبارزه با آن پرداخت. و دشمن را در اجرای طرح ها و برنامه هایش ناکام گذاشت

4 دی 1395

بررسی نظام حقوقی و کیفر(جرم و مجازات) از دیدگاه اسلام

در ادیان الهی حقوق جزئی از پیکره دین است و پیوند آن دو ، بسیار عمیق و مستحکم می باشد . دلیل بر این ارتباط تنگاتنگ ، آن است که زمینه های اجتماعی و عوامل گوناگونی که در جامعه بشریت حاکمیت یک نظام حقوقی را اقتضا می کند ، در قرآن به عنوان فلسفه بعثت انبیاء و ارسال کتاب های آسمانی و فرستادن ادیان تلقی شده که به نوبه خود ، بیانگر اهمیت نظام حقوقی در ادیان آسمانی است . گویا وظیفه اصلی دین الهی ، تحقق بخشیدن حاکمیت نظام حقوقی آن در جامعه بشری می باشد . طبیعی است دینی که واجد احکام الزام آور (حقوق) می باشد با دینی که فاقد آن است ، دونوع متفاوت از رابطه را ایجاد می کند با این نگاه ، نظام های حقوقی به دو خانواده حقوق الهی (دینی-مذهبی) و حقوق بشری (حقوق سکولار و غیردینی) تقسیم می گردد

4 دی 1395

مسئله رجعت با رویکرد قرآن و سنت

اندیشه ی ظهور حضرت مهدی (عجل الله) تنها چراغ فروزانی است که می تواند تاریکی ها و غبار خستگی را از انسان دور کند. روزی که او می آید و حکومت واحد جهانی تشکیل می دهد، انحراف ها و بی عدالتی ها را محو می سازد و خودخواهی و نفاق را کنار می زند تا بشر لذت و زیبایی زندگی واقعی را در سایه حکومت اهل بیت «علیهم السلام» و پیاده شدن همه احکام الهی با تمام وجود احساس کند. او وعده ی تمامی ادیان الهی است. هر پیامبری علاوه بر توجیه ظهور منجی را به همه وعده داده است. ابتدای این ظهور نورانی، حوادث شگفت انگیزی اتفاق می افتد که یکی از آن ها بازگشت گروهی از مومنان واقعی برای درک و تماشای عظمت و شوکت جهانی اسلام خواهد بود. البته عده ای از کافران بد طینت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا بر می گردند تا به سزای پاره ای از اعمال ننگین خویش برسند. بازگشت گروهی ازمومنان خالص و کافران ستمگر به این جهان پیش از قیامت « رجعت» نامیده می شود. اعتقاد به رجعت یکی از اعتقادات شیعه است و سایر مذاهب اسلامی به چنین امری اعتقاد ندارند، از این روی پیوسته در رجعت یکی از موضوعات مورد اختلاف شیعه و سنی بوده است.

4 دی 1395

حکومت اسلامی در سیره نظری و عملی امام علی(ع)

شیعه حکومت و زمامداری مسلمین را از اصول اعتقادی می داند و برای اثبات آن ادله ی بسیار دارند. تحقق حکومت یکی از نیازهای اساسی بشر است که از طریق آن بتواند به سوی کمال که هدف آفرینش است برسد. و حکومت زمانی در جامعه ای پایه ریزی می شود که مورد قبول شارع مقدس، حاکم مطلق یعنی خداوند متعال باشد. و آن حکومتی ماندنی و باقی است که الهی باشد. زیرا حکومت الهی تنها حکومتی است که از آفرینش و نیازهای یک انسان باخبر است و طبق برنامه های حاکم آفرینش برنامه ریزی می شود. خاستگاه حکومت در منظر امام علی ( علیه السلام)از سویی ریشه در الهیت حکومت دارد و از سوی دیگر متوجه سنت و سیره ی نبوی است . حکومت مشروع از نظر آن حضرت حکومتی است که از طرفی معطوف به تائید خداوند و از طرف دیگر مشمول نص صریح پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم)باشد. حاکم جامعه بایستی نسبت به جامعه ای که آن را اداره و مدیریت می کند بینش و دیدگاهی صحیح و واقع گرا و منطقی داشته باشد.

4 دی 1395

  • تعداد رکوردها : 42