پنج شنبه - 2018 ژوئن 21 - 8 شوال 1439 - 31 خرداد 1397

اصول و آثار خوردن وآشامیدن در آیات و روایات

پژوهش حاضر با عنوان اصول و آثار خوردن و آشامیدن در آیات و روایات به بررسی اصول خوردن و آشامیدن و آثار آنها میپردازد. با توجه به اینکه هدف از آفرینش انسان تقرب به خداوند سبحان است و اصل خوردن وآشامیدن نیرو گرفتن وانرزی گرفتن برای انجام فرامین الهی است ، انسان با توان و نیرو و انرژی میتواند اهداف الهی را بهتر و راحتتر پیش ببرد

25 مرداد 1395

سوال و پرسشگری در قرآن و روایات

رساله حاضر با عنوان سوال و پرسشگری در قرآن و روایات پژوهشی تفسیری است که از کتب روایی بهره برده است که سعی شده تا به اهمیت سوال و پرسشگری در قرآن و روایات بپردازد . چرا که سوال روشن ترین پدیده روح تشنه و حقیقت جوی آدمی است و دریچه ای است که به سوی تکامل او گشوده شده است. سوال به دو معنای اصلی است اول به معنای پرسش و پرسشگری میباشد و دوم به معنای درخواست و طلب مال که در این رساله به معنای اول آن پرداخته شده است چرا که تکامل انسان در سایه همین بعد است.

25 مرداد 1395

شرایط بهره مندی از امدادهای غیبی در قرآن

از این بحث می توان نتیجه گرفت که کمک های ناشی از غیب در آیات قرآن وکلام معصومین وبزرگان دین به آن اشاره شده تاآنجا که نقش موثری در حرکت تاریخ داشته وحتی از دیدگاه غربیون نیز مورد توجه قرارگرفته بنابراین دیگر یک استثناء نیست پس همانطور که از مجموع آيات و روايات ياد شده برمى‏آيد اخلاص در نيت و عملكرد صحيح و اصولى مؤمنان راه خدا،زمينه نزول امدادهاى غيبى رافراهم مى‏آورد وروشن است كه هرچه اين علل و زمينه‏ها قوى‏تر و آماده‏تر باشد، كمك هاى غيبى نيز وسيعتر و كارآمدتر خواهد بود.به طور کلی زندگی انسان اگر مقرون به حق جویی و حقیقت طلبی و اخلاص باشد مورد حمایت قرار گرفته و از راه هایی که بر وی مجهول است، دستی غیبی حمایتش می کند و حیات دوباره ای به او بخشیده و توانش را در برابر عمل به دستورات دین چندین برابر می کند.

25 مرداد 1395

معرفی اجمالی انسان کامل ، واسطه فیض الهی با تکیه بر آیات و روایات

با توجه به اینکه فیض الهی، بدون واسطه برای انسان قابل دریافت نیست به ناچار انسان های کاملی هستند که در طول تاریخ نقش وساطت بین خدا و بندگان را ایفا می کنند. آن ها انسان های عادی با توجه به اینکه سعه وجودی ضعیف تری دارند دارای غرائز و احساسات حیوانی هستند، قادر به درک فیض الهی بدون واسطه نیستند. مگر آنکه همین انسان خاکی دارای یک سلسله شایستگی های الهی باشد تا بتواند از آن دریچه، عنایت های خاص الهی و صلاحیت های شخصی خودش را از منبع فیض ذات اقدس الهی دریافت و به سایر انسان ها منتقل کند و واسطه بین خدا و خلق در درک فیوضات الهی باشد. بنا بر دلایل عقلی و نقلی بیان شد که این واسطه فیض بین خدا و خلق، استمرار داشته و آن واسطه انسان کامل زنده ای است که امامت انسان ها، از جانب خدا به او واگذار شده است؛ و او منسوب از جانب خداوند برای رهبری و هدایت جامعه است.

25 مرداد 1395

زمینه های بازگشت به جاهلیت در دوران خلفای راشدین

پس از رسول خدا، زمينه هاي اعتقادي همچون فعاليت جريان نفاق، جريان تبني و زمينه هاي اخلاقي كه با رفاه گرايي و تضعيف ارزش هاي ديني و كتمان حق، توأم بوداز يك سو و از سوي ديگر زمينه هاي فرهنگي موجب شد كه مسلمين به سرعت به سوي جاهليت برگردند...

25 مرداد 1395

سقط جنین و شرایط و حدود آن از دیدگاه فقه و حقوق

سقط جنین در عصر حاضر یکی از گسترده ترین و پیچیده ترین مسائل و مشکلات اجتماعی است که نظریات و دیدگاه های فراوانی در مورد آن ارائه شده است. در گسترش تمدن اسلامی، این اعتقاد، عمومیت دارد که قرآن کریم و دین اسلام، با جامعیت ویژه ای که دارد آخرین و برترین شیوه ها را برای عبور از معضلات اجتماعی و غیره فرا روی بشریت قرار می دهد، بنابراین بر همه متدینان به دین اسلام است که باید ناهنجاری های فردی و اجتماعی، از جمله معضل سقط جنین را با تکیه بر تعالیم دین مقدس اسلام، درمان کنند. قرآن کریم با تکریم شخصیت انسان از آغازین روزهای آفرینش و شکل گیری جنین تا هنگام تولد و پس از آن تا هنگام مرگ انسان، نظام حقوقی جامعی را در پیش روی انسان ها می گستراند که حمایت از جنین و لزوم رعایت حرمت و کرامت انسانی او از جمله آن است، از منظر قرآن کریم، همه انسان ها و از جمله جنین در اصول «کرامت انسانی» و «حق حیات» با شرایط و ضوابطی یکسان هستند، کرامت انسانی و حق حیات مشاء همه حقوق دیگر انسان ها است که اگر این اصول نادیده گرفته شود، به دنبال آن همه حقوق نادیده گرفته خواهد شد، لذا قرآن کریم کشتن یک انسان بی گناه را مساوی با کشتن همه انسان ها می داند. در فقه شیعه سقط جنین حرام است که در این مورد احادیث و روایات معتبری داریم اما اگر وجود جنین و ادامه بارداری برای مادر خطرناک باشد و جان او را تهدید کند بنا به قاعده تزاحم دو حکم، قاعده اضطرار مجاز است که سقط جنین انجام گیرد. اما از دیدگاه اهل سنت در باب سقط قبل از ولوج روح اختلاف نظر شدیدی است که عبارتند از حرمت و جواز مطلق، جواز مشروط و سقط نطفه است که در هر کدام نظراتی گفته شده است. اما در باب سقط بعد از ولوج روح هیچ اختلافی نیست و همگان حکم به حرمت داده اند. دانشمندان و خیر اندیشان غرب جهت جلوگیری یا کاهش سقط تلاش هایی کرده اند ولی باز هم نتیجه مطلوبی بدست نیاورده اند چون راه حل های ارائه شده با توجه به تنوع، نگرش مکاتب اخلاقی و ادیان الهی مورد وفاق دانشمندان جوامع انسانی نبوده و با تاسف باید گفت که این اندیشه ها نه تنها این معضل را از بین نبرده بلکه موجب رواج آن به شکل قانونی و با حمایت دولت ها می شود و عوامل فرهنگی، اجتماعی و بویژه لجام گسیختگی شهواتی و سست شدن بنیان خانواده ها، موجبات تشدید این ناهنجاری را فراهم ساخته است. فرجام سخن اینکه سقط در کشورهای غرب و اروپایی بر اساس قانونی است که وضع شده که می تواند اجازه سقط یا ممنوعیت سقط را به مادر بدهد. اما از دیدگاه فقه – حقوق به صورت مطلق نمی توان تکلیف سقط جنین را بیان کرد سقط جنین اصولا در شریعت مقدس اسلام تحریم شده و این نشانه حرمتی است که دین مقدس برای جان آدمی قائل است اما فقهای مسلمان مواردی را بر اساس شرایط و ضرورات آن مجاز به سقط جنین شمرده اند.

25 مرداد 1395

ماهيت آزادي در اسلالم

تفاوت آزادي عقيده در اسلام و غرب به خاطر اين است كه غايتمند ديدن جهان و عبث و بيهوده و تصادفي ندانستن آن، وجه تمايز نگاه اسلام در عقيده ي ديني است.

25 مرداد 1395

مرگ مغزي و پيوند اعضاء از ديدگاه فقه و حقوق

با ملاحظه ادله جواز و منع می توانیم ادعا کنیم که اولاً ادله منع مانعیتی ندارد و قول به عدم جواز برداشت، با استناد به این دلایل، قول مستدل و محکمی به نظر نمی رسد. زیرا همانگونه که ذکر شد: 1- آیاتی که دلالت بر حرمت خون و مردار می کند، حمل بر حرمت اکل و شرب خون و مردار می شود، زیرا استفاده غالب این دو خوردن و نوشیدن آن است، همانطور که حرمت مادر در قرآن به حرمت ازدواج با حمل می شود. 2- آیه حرمت اکل مال به باطل در صورتی در مورد نزاع صدق میکند که عضو مورد بیع و معامله دارای منفعتی نباشد،حال که با فرض منفعت، دیگر ثمن آن سحت و حرام نخواهد بود. بعلاوه ممکن است اهداء عضو بدون عوض باشد. 3- آیه تغییر خلقت بنا به نظر جامع مفسرین بر تغییر در فطرت خلقت بشر دلالت دارد نه تغییر در ظاهر و صورت آن. 4- روایات دال بر حرمت بهره برداری از مرده علت حرمت را نداشتن منافع حلال ذکر کرده اند، بنابراین وقتی حلالی در عضو متصور باشد، روایات شامل آن موارد نمی شوند. 5- روایات دال ب حرمت مثله، و هتک حرمت به جسد مسلمان به هیچ وجهی شامل محل نزاع نمی شوند، زیرا برداشت عضو به قصد مجازات یا هتک حرمت نیت. چه بسا این عمل عملی خیرخواهانه و خداپسندانه است که باعث حرمت بخشیدن به مرده می شود. 6- روایات دال بر تعجیل نیز نمی تواند مطلبی را اثبات کند زیرا تعجیل به معنای اینست که مکلف تکلیف را در اولین فرصت ممکن انجام دهد و مسلماً با تزاحم تکلیف تجهیز مرده و احیاء نفس یک مسلمان و لزوم تقدم احیاء نفس مسلمان، تأخر تجهیز مغایرتی با تعجیل نخواهد داشت. همچنانکه اگر کسی خواندن نماز را به دلیل نجات جان یک مسلمان به تأخیر بیندازد، جایز بوده و مورد مذمت شارع مقدس قرار نخواهد گرفت. 7- روایات دال بر حرمت اضرار به نفس نیز مطلبی را به اثبات نمی رساند، زیرا جواز برداشت عضو منوط به اثبات مرگ بیمار است که در صورت احراز این مطلب دیگر برداشت عضو اضرار به نفس نخواهد بود. در مقابل، ادله دال بر جواز برداشت عضو، مثبت ادعای جواز است. بنابراین می توانیم بگوییم برداشت عضو از شخص مبتلا به مرگ مغزی به منظور پیوند به بیماران نیازمند در صورت تحقق شرایط زیر شرعاً جایز است: 1- توقف حیات شخص بیمار نیازمند به پیوند عضو مزبور. 2- اثبات مرگ مغزی و برگشت ناپذیر بودن آن. 3- رضایت قبلی مبتلا یا رضایت اولیاء شرعی و قانونی او به برداشت عضو از او.

25 مرداد 1395

  • تعداد رکوردها : 8