يکشنبه - 2018 سپتامبر 23 - 13 محرم 1440 - 1 مهر 1397

جلسه دفاعیه

با احترام و آرزوی توفیق به استحضار میرساند جلسه دفاعیه خانم ها ناهید زارعی و میترا رمضانی، از طلاب مدرسه علمیه الزهرا (س)واوان ،روز دوشنبه 95/10/20 ساعت 14 در سالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا (س)واوان برگزار شد.

22 دی 1395

جلسه دفاعیه پایان نامه _مدرسه علمیه الزهرا (س)واوان

در تاریخ 95/10/20 ساعت 14 در سالن اجتماعات مدرسه علمیه برگزار می گردد.

20 دی 1395

اصول ارتباط با خانواده ی همسر و آثار آن در زندگی مشترک از منظر اسلام

اسلام، به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی، جز سعادت دنیوی و اخروی انسان ها هدف دیگری ندارد و سعادت نیز جز با پیروی از فرامین و دستورات الهی حاصل نمی گردد. یکی از اصلی ترین دغدغه های جوانان، ازدواج و تشکیل خانواده ای صمیمی و بانشاط و پایدار است. سلامت جامعه نیز وابسته به ایجاد خانواده های مستحکم، امیدوار و پویاست. بی گمان آسان سازی ازدواج و استواری خانواده، با آموزش جوانان در آستانه ی ازدواج محقق می گردد. باید جوانان را با امور قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج آشنا کرد؛ به خصوص این که، آن ها را با روابطی که در زندگی آینده ی خود دارند، آشنا کرد تا مشکلاتی در زندگی آنان به وجد نیاید. جوانانی که ازدواج می کنند و وارد زندگی خود می شوند، باید بدانند که نباید روابط خود را با خانواده هایشان قطع کنند. آن ها علاوه بر ارتباط با خانواده ای که از کودکی در آن متولد شده و رشد و تربیت یافته اند، با خانواده ی همسر خود نیز باید ارتباط داشته باشند؛ البته این ارتباط باید اصولی باشد و مراقب باشند که در آن بی احترامی صورت نگیرد. جوانانی که زندگی مشترکی را آغاز کرده اند، باید مهارت های رفتاری، را به خوبی یاد بگیرند تا در روابط شان با خانواده های خود و همسرشان، مشکلی به وجود نیاید، و اگر بین خانواده ی او با همسرش مشکلی پیش آمد، بدانند که باید چگونه رفتار کنند تا زندگی شان دچار بحران نشود. ارتباط با خانواده آثاری را نیز به دنبال دارد که ارتباط ها خوب و مؤثر باشد، آثار آن نیز مطلوب خواهد بود و اگر ارتباط خوب نباشد، آثار سوئی در پی دارد

27 مهر 1395

بررسي قيامت از ديدگاه آيات و روايات

مس له ی معاد یکی از اصول اصلی دین مبین اسلام می باشد که با واژه ی قییامت عایین شده است. از سوی دیگر حدود ثلث قران به مس له ی قیامت و روز رستیاخیز اختصاص دارد که به انحاء مختلف در خصوص کیفیت قیامت و سایر ویژگی های آن سخن بیه مییان آورده اسیت؛ این مس له نشان می دهید کیه قیامیت در آمیوزه هیای دینیی دارای جایگیاه خاصیی میی باشید؛ همان طوری که از متن آیات قران و روایات اهل بیت استنبا می شود ایمیان بیه روز رسیتاخیز پس از توحید و ایمان به یگانگی خدا برای هر انسانی الزامی است، ولی انسان به علت ایین کیه در دنیا روح قرین جسم است، قادر نیست تمامی مطالب را در مورد جهان پیس از میرگ بداند و در این وادی، ناره ای جز گشودن دست نیاز به سوی وحی ندارد

27 شهریور 1395

ابعاد تربیتی قیام عاشورا در قرآن و روایات

موضوع قیام عاشورا از دیرباز در گفتار و نوشتار بزرگان موجود و مورد کنکاش بوده است. سخن و پیام مشترک همه بزرگان حاکی از آن است که امام حسین علیه السلام در کربلا مکتبی را بنیان نهاد که انسان ها را به سوی درست زیستن و نجات فرا می خواند؛ اما با همه بهره مندی های حماسی، مبارزاتی و معنوی که از این واقعه عظیم صورت گرفته است، به نظر می رسد که غنای محتوایی این نهضت خدایی بیش از آن است که تاکنون مطرح بوده است. بدیهی است، علی رغم پژوهش های بسیاری که پیرامون واقعه عاشورا صورت گرفته است، اما، پژوهشی که مستقیماً به مسئله « ابعاد تربیتی » واقعه عاشورا و تطبیق آن با « آیات و روایات » بپردازد، یافت نشده و صرفا به کلیت موضوع اشاره نموده اند و برتری نوشتار حاضر نسبت به پژوهش های هم ردیف خود، پرهیز از کلی نگری و سعی در جامع نگری پیرامون بعد تربیتی قیام عاشورا می باشد. مهم ترین هدف قیام عاشورا، به کمال رساندن و تربیت و تزکیه انسان است؛ بنابراین، با توجه به اینکه مکتب سرخ اباعبدالله و قیام حیات بخش عاشورا، یکی از بهترین الگوها برای تبیین « ابعاد تربیتی»، « اصل ها و روش ها » است که همواره چراغ راه گمشدگان و کشتی نجات دور افتادگان از ساحل است و دست حیرت زدگان را می گیرد و نجات می دهد و نوشتار حاضر نیز به مقوله تربیت، ابعاد و روش های آن در واقعه عاشورا و تطبیق آن با آیات و روایات پرداخته؛ چنانکه برای غنای مطالب از بهترین و غنی ترین منابع شیعی و اسلامی نظیر « مقتل ابی مخنف در قرن دوم »، «کامل الزیارات ابن قولویه در قرن چهارم »، « امالی شیخ صـدوق در قرن چهارم »، « ارشاد شیخ مفیـد در قرن چهارم»، « لهوف سید بن طاووس در قرن ششم »، « بحارالانوار علامه مجلسی در قرن یازدهم »، « نفس المهموم شیخ عباس قمی در قرن سیزدهم »، « منتهی الآمـال شیـخ عباس قمی در قرن سیزدهم »، « خصائص الحسینیه علامه شوشتـری در قرن سیزدهم »، « مقتل مقرّم در قرن چهاردهم »، و... استفاده و سایر منابع آن نیز با توجه به ارزشمندی علمی و استنادی انتخاب شده اند.

27 شهریور 1395

( واکاوی اندیشه وهابیت در پیدایش و عملکرد داعش

در کوتاه سخن می توان وهابیت را قرائتی جدید از مذهب سگی حنبلی دانست که با تفسیری سطحی و ظاهربینانه از آیات و روایات، تنها خود را مسلمان دانسته و دیگران را مشرک و ریختن خون هر مسلمان غیر وهابی را مباح می شمارد. مایه گذار این فرقه و اندیشه هایش (ابن تیمیه) از مخالفان فرزندان پیامبر اسلام می باشد که تفکرش برای مدتی به فراموشی سپرده شد ولی پس از چندی توسط «محمدبن عبدالوهاب» با کمک تنگاتنگ حاکم عربستان و همچنین کمکهای سرشار مالی، فرهنگی، نظامی مستشاران انگلیس در منطقه «نجد» و «درعیه» عربستان پایه گذاری گردید. در همین اواخر نیز گروهک تروریستی بنام «داعش» سر برآورد که تفکرات داعش از تفکرات وهابیان سرچشمه گرفته است.

27 شهریور 1395

نقش ایمان به معاد در زندگی از دیدگاه امام علی (علیه السلام)

سپاس خداوندی را که نعمت ها را بر بهترین بندگان خویش بخشیده است و آنان را به انس و الفت به خود دعوت نموده و بهره ی آنان را از لذت بردن به وسیله ی مشاهده ی نعمت و عظمت خویش زیاد کرده است و دل های ایشان را با مناجات خود آرامش بخشیده و ایشان در خلوت با خدای خویش به شناخت و مطالعه ی جلال و عظمت ذات مقدسش پرداخته اند و درود و رحمت بی کران بر محمد (صلی الله علیه و آله) خاتم انبیاء الهی و بر خاندان و یاران پاک و مطهرش باد. در گستره بی کران هستی و جذبه ی پرشور حیات، نقطه ی اوج رشد و کمال انسان، رسیدن به قرب الهی و جلب رضایت حق تعالی است که رضوان من الله اکبر. برای نیل چنین کمالی، پیامبران و محبت های الهی، آیات حق را بر بشر متذکر شدند تا پرده های غفلت و غرور و نادانی را از سرای اندیشه و دل وی بزدایند و رسالت خویش را در عمق جان های مشتاق ایفا نمایند. بر این اساس معاد به عنوان یک مسأله مهم و سازنده ی تربیتی و فقهی در جامعه بسیار مهم است.

26 شهریور 1395

عقل معاش در سبک زندگی اسلامی

اهمیت سبک اقتصادیِ زندگی اسلامی، تقدیر معشیت و برنامه ریزی اسلامی جهت معاش انسانی به حدی است که تقدیر معشیت یکی از شرایط رسیدن به کمال انسانی در احادیث شناخته شده است. در جامعه ما به جرأت می توان ادعا کرد افراد جامعه، که اغلب فارغ التحصیلان نظام آموزش و پرورش کشور نیز هستند هنگامی که وارد زندگی خانوادگی، اجتماعی می شوند و عهده دار مسؤلیت مختلف می گردند فاقد هرگونه اطلاعاتی از مفاهیم و اصول اولیه اقتصادی از جمله مصرف هستند و مدیریت خانواده و معشیت آن ها بسیار متأثر از آموزه های غلط غربی است که هیچ ارتباطی با مسائل اقتصادی از دیدگاه اسلامی ندارد.دانش اقتصادی هم تنها مجموعه ای از مفاهیم انتزاعی نیست بلکه یک منطق عملی و و چارچوبی برای رفتارهای انسانی است که شیوه زندگی جدیدی را برای فرد و جامعه تعریف می کند. از طرفی اگر انسان در صدد ظهور و بروز استعدادهای خویش باشد و در پی جامه ی عمل پوشاندن به آن ها باشد ناگریز است که از مرحله فکر و اندیشه پا به مرحله ی عمل بگذارد زیرا تفکر و نیک اندیشی خود به خود موجب تحقق آن نخواهد بود بلکه عامل اصلی و اساسی در تحقیق آن تفکر، کار و کوشش است. علم و دانش در مرحله عمل به کمال می رسد و پاسخ ابهامات و نادانسته ها را دریافت و درصد خطاها و لغزش ها کاهش می یابد.یکی از مهمترین راه های بروز و ظهور استعداد کار و کوشش است. لذا زندگی خانوادگی از نظر اقتصادی در اسلام باید تابع مشی و روشی باشد که حیات و بقای خانواده فراهم آید.بنابراین خانواده در امر درآمد و مصرف باید همکاری لازم را داشته باشند. مرد کار کند و خانواده با رعایت اقتصاد و میانه روی آن را مصرف کنند که در ادبیات دین از آن به تدبیر یا همان عقل معاش داشتن یاد می شود. با این توضیح می توان گفت،عقل معاش یعنی توانایی مصرف معقول.لذا اگر توانایی کسب درآمد و توانایی مصرف معقول در کنار هم قرار بگیرد می شود عقل معاش. کسی که بتواند درآمد و خرج را مطابق دخل قرار دهد و در مصرف اسراف و ولخرجی نکند یعنی اقتصاد و تقدیر معشیت دارد و این جزئی از کمال انسان تلقی می شود و لذا در حدیث آمده است که دین – صبر بر بلاها و اقتصاد در زندگی است لذا بر آن شدیم که این دو بعد مهم را در دو فصل کار و مصرف تنظیم و مورد توجه قرار دهیم تا از مشکلات اقتصادی که اغلب ساخته بشر است کاسته شود.

26 شهریور 1395

شاخصه های سبک زندگی مهدوی در گستره ی آیات و روایات

متاسفانه امروزه بيشتر مردم از سبك زندگي غربي استفاده مي كنند و اين خود سبب به وجود آمدن مشكلات زيادي در زندگي فردي و اجتماعي شده است. بنابراين ضروري است كه امروز، در عصر غيبت امام مهدي (عليه السلام) به دنبال الگويي از سبك زندگي بود كه مبتني بر باورداشت مسئله انتظار و بازگشت امام باشد.

3 بهمن 1394

سبک زندگی اسلامیدر سیره علوی(رفتار با دیگر انسان ها)

سبك زندگي از جمله مفاهيم علوم اجتماعي است كه اخيرا بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي قرار گرفته است كه عبارت است از شيوه و روش زيستن كه شامل همه ي حوزه هاي عملي و رفتاري انسان در طول حيات دنيايي او مي شود.

27 شهریور 1394

  • تعداد رکوردها : 55