يکشنبه - 2018 سپتامبر 23 - 13 محرم 1440 - 1 مهر 1397

برگزاری جلسه دفاعیه

برگزاری جلسه دفاعیه طلبه الهه مقدم منش

1 اسفند 1395

برگزاری جلسه دفاعیه

برگزاری جلسه دفاعیه طلبه زهرا غفاری مقدم

1 اسفند 1395

ارتباط شیطان با انسان و راههای نفوذ شیطان

شیطان محدوده فعالیتش محدود است . به همه جا نمی تواند دخل و تصرف کند از جمله به عالم بالا ، حق استراق سمع ، دخل و تصرف در وحی و دیگر اینکه حق ورود بر انسانهای مخلص یعنی کسانی که خود را برای خدا خالص کرده اند ندارد . از جمله آنها پیامبران هستند. هر چند شیطان سعی می کند آنها را از هدفشان باز دارد و این امر برای آزمایش پیامبران بوده است .

15 آبان 1395

بررسی تطبیقی صلح امام حسن ( علیه السلام) و قیام امام حسین ( علیه السلام)

بی شک پس از پیامبر بزرگ اسلام(ص) امامان معصوم(ع) بهترین الگو در صحنه زندگی فردی و اجتماعی هستند از این جهت آشنایی با تاریخ زندگی آنان حائز اهمیت فراوان است اما باید توجه داشت آنچه مهم و آموزنده است نوع زندگی و روش اجتماعی آن پیشوایان و چگونگی موضوع گیری اجتماعی و سیاسی و فرهنگی آنان در طول تاریخ است یعنی نوع حرکت و طرز فعالیت و سبک دعوت و کیفیت تبلیغ و ارشاد، و شیوه برخورد آنان با دشمنان اسلام است. از طرفی در نگرش بر تاریخ زندگانی امامان(ع) نوعی تضاد و تعارض در میان موضوع گیری ها و سیاست گذاری های ایشان به نظر می رسد. از جمله اینکه برخی از ایشان با دشمن صلح کرده و برخی دیگر جنگیده اند بنابراین آشنایی با خط مشی اجتماعی و مواضع سیاسی و شیوه مبارزاتی ائمه باید با بررسی دقیق اوضاع و احوال و شرایط زمان، ارزیابی امکانات، مشکلات و موانع موجود همراه باشد. ائمه(علیهم السلام) تبلور راستین مکتب و تجسم اسلام بوده اند. و آنچه مسلم است این است که ایشان پیوسته در مقابل فساد دستگاه حاکم موضع می گرفتند از نصحیت و ارشاد گرفته تا مبارزه و درگیری مسلحانه و هرگز در موضع تسلیمی اتخاذ ننموده اند و با توجه به این که آنان قرآن ناطق و اسلام مجسم بوده و سخن و عملشان برای مردم، حجت بوده است، سکوت به معنای تسلیم و سازشکاری هرگز در قاموس ائمه دیده نشده است اما ملاحظه دشمنان داخلی و خارجی جهان اسلام موجب می شد تا ائمه به نوعی برخورد کنند که زمینه ضعف جهان اسلام در مقابل دشمنان مهاجم برون مرزی فراهم نشود و از طرفی هم توجیه مفاسد رژیم حاکم تلقی نگردد بنابراین این مسائل و مراعات منافع اسلام بود که در مواردی از شیوه امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد و اصلاح به اقتضای شرایط عمل می فرمودند و در مواردی دیگر موضع هجومی اتخاذ می کردند مانند زمان امام علی(ع) و قسمتی از دوره امام حسن(ع) و امام حسین(ع). عده ای در آن روزگاران فقط معتقد به خط مشی مسلحانه به عنوان تنها راه صحیح مبارزه بوده اند اما ائمه شیعه(علیهم السلام)، تنها مبارزه مسلحانه را کافی نمی دیدند(نه اینکه لازم نمی دیدند) آنها قبل از آنکه برای ایجاد حکومت اسلامی، دست به یک عمل تند و حاد سیاسی- نظامی بزنند در فکر تدارک یک لشکر فکری و نیروی مردمی بودند که معتقد و مومن به مکتب و به امام و عصمت امام باشند همچنان که پیامبر اسلام(ص) در دوره مکی چنین روشی داشتند و امام حسن(ع) پس از امضای قرارداد ترک جنگ، دست به پرورش نیروهای زد که در حماسه عاشورا حسین(ع) را یاری نمودند صلح حضرت مجتبی(ع) با معاویه از بزگترین وقایع سیاسی اهل بیت است که در این تحقیق مورد توجه خاص قرار خواهد گرفت. بررسی دو واقعیت بزرگ تاریخ اسلامی یعنی صلح امام حسن(ع) در کنار بررسی قیام امام حسین(ع) بسیاری از شبهات را روشن خواهد کرد از آنجا که دست تحریف، سیمای منور حسن بن علی(ع) در نظر عوام را تا حد خلیفه ای ناتوان ترسیم کرده است قصد اصلی در نگارش این تحقیق پدیدار ساختن عظمت این امام و آشکار ساختن اهمیت دوره حکومت و زندگانی پر برکت و حساس ایشان در جهت حفظ و تعالی اسلام و سنت نبوی می باشد البته این تحقیق پیرامون زندگی سیاسی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و بررسی اوضاع زمان و نوع برخورد با حاکم جور وقت و نوع تصمیم گیری حضرات به عنوان الگویی مناسب و حقیقی برای دستیابی به حرکتی صحیح در راه اعتلای حکومت اسلامی می باشد.

11 آبان 1395

بررسی سیاست های نوین جمعیتی و اقدامات نهادها و دستگاه های اجرایی کشور

يکي از عناصر اصلي و کليدي توسعه‏ي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي يک کشور وجود منابع انساني مناسب است. منابع انساني بعنوان يکي از عوامل کليدي توليد، نقش مهمّي در توسعه و پيشرفت يک جامعه ايفا مي‏کند. چنانچه جامعه‏اي از نظر نيروي انساني غني باشد به دنبال آن ساير امکانات توسعه نيز توسط نيروي انساني به وجود مي آيد، ولي اگر جامعه‏اي از نظر نيروي انساني ناکارآمد باشد، ساير امکانات مادي نمي‏تواند کمک زيادي به توسعه‏ي جامعه نمايد؛ زيرا منابع انساني موجب افزايش و ارتقاء سطح توليد و کاهش هزينه‏هاي توليد و نيل جامعه به توسعه‏ي همه‏جانبه خواهد شد. مدّتي است که در کشور، مقوله‏ي جمعيّت فعلي و آتي ايران به بحثي داغ تبديل شده چرا که گفته شده است در اثر سياست‏هاي کنترل جمعيّت که در گذشته اجرا شده هرم جمعيّتي کشور وضعيتي پيدا نموده که در آينده از پويائي بدور خواهد شد و اکثريّت جمعيّت کشور را سالمندان تشکيل خواهند داد. پيرو مطرح شدن اين خطر، نهادهاي مختلف سياست‏گذار و مجري و حتّي مراکز علمي و فکري مختلف به تکاپو افتادند تا راهکارهاي بهبود وضعيت را پيدا کنند. در همين راستا مشوق‏هائي براي ازدياد جمعيّت نيز طراحي و به جامعه معرفي شد. در اين چارچوب اخيراً سياست‏هاي کلي مربوط به جمعيّت نيز در مجمع تشخيص مصلحت تهيّه شد تا در آينده مبناي حرکت کلي نهادها و سازمان‏هاي مختلف قرار گيرد

24 خرداد 1395

بررسی شأن نزول سوره هل اتی از منظر فریقین

از جمله علومی که در مجموعه علوم قرآنی از دیرباز مورد توجه علما بوده اسباب نزول آیات و یا به اصطلاح دیگر شان نزولها است. با توجه به معانى لغوى «شأن» و موارد كاربرد آن در پاره‏اى از تفاسير و با در نظر گرفتن رعايت مناسبت بين معناى لغوى و اصطلاحى آن، عبارت است از «واقعه‏هايى كه (آيه يا آيات يا سوره‏اى) از قرآن كريم درباره آن نازل شده است. شان نزول بسیاری از آیات قرآن کریم، اهل بیت (عَلَيْهِمَ السَّلام) هستند. سوره هل اتی که نام دیگرش انسان است، هفتاد و ششمین سوره و دارای سی و یک آیه است و از جمله سوره هایی است که شان نزول آن از منظر مشهور علمای شیعه و اهل سنت اهل بیت (عَلَيْهِمَ السَّلام) بوده اند. اهل بیت (عَلَيْهِمَ السَّلام) عملی را انجام داده و این عمل به قدری با کیفیت و با خلوص عجین شده بود که خداوند آیاتی را در واکنش به این عمل نازل فرمود. سبب پرداختن به شأن نزول سوره هل اتی این است که این سوره مورد بی مهری واقع شده و در منابع اهل سنت ده ها اشکال بر متن و سند روایات نازل در شأن اهل بیت (عَلَيْهِمَ السَّلام) وارد شده و حتی سبب نزول سوره در حق اهل بیت (عَلَيْهِمَ السَّلام) با دلایل بسیار سست و ضعیف مورد هجمه قرار گرفته است هرچند روایات صحیح و معتبر فریقین، نزول سوره را در شأن اهل بیت (ع) می دانند لکن این نکته باید به اثبات برسد و همه روایات موافق، مخالف و همچنین دیدگاه ها و اشکالات مطرح شده باید بی طرفانه و با نگاهی منصفانه و علمی مورد نقد و بررسی قرار گیرد. تا نظر صحیح مشخص شود و از این طریق زمینه وحدت هر چه بیشتر میان نگرش تفسیری علمای شیعه و اهل سنت ایجاد گردد

3 بهمن 1394

تأثیر جنسیت در کمیت و کیفیت مجازات قصاص و دیه با تأکید بر احکام آن ها در اسلام

جنسیت یکی از موضوعاتی است که حالت و کیفیت جنس، رجولیت و انوثیت را بیان می کند و قصاص به معنای کیفر، مقابله به مثل در جنایت عمدی و دیه همان خون بهای مقتول را دادن است. آن چه در بحث قصاص و دیه اهمیت فراوان دارد وجود تفاوت هایی می باشد که در بین زن و مرد در این موضوع وجود دارد. لذا در اسلام قصاص و دیه از بحث های خیلی مهم به شمار می آید اما مهم تر از آن بحث کرامت، ارزش و آفرینش انسان است. که خداوند به او بزرگواری بخشیده و بر تمامی آفریدگان جهان برتری و در زمین جانشین خود قرار داده و حقوقی نیز دارا است. و به تبع آن وظایف و تکالیفی نیز برای او مقرر گردیده تا بتواند در جمع بین حق و تکلیف و عمل به آن به هدف نهایی که قرب الی الله است نائل شود. در نظام فقهی و حقوقی اسلام نیز زن و مرد هردو از نظر شرافت و حیثیت انسانی با هم برابرند و هیچ گونه تبعیض علیه هیچ فردی روا نمی شود. اما نوع حقوق و مجازات آن ها با هم تفاوت دارند یعنی در اسلام تساوی هست اما تشابه نیست. همین نگرش اسلام موجب شده که مرد و زن حقوق، تکالیف و مجازات های متفاوتی داشته باشند. و این حقوق در قانون مجازات اسلامی ایران به تبعیت از فقه شیعه امامیه است و تفاوت ها در اعمال مقررات کیفری بین زن و مرد وجود دارد. پس جنسیت در وضع مجازات های قصاص و دیه و تعیین عناوین کیفری و میزان مجازات و مسئولیت بی تأثیر است و همه افراد از نگاه قانون، برابر فرض شده اند.

3 بهمن 1394

بررسی آیات مهدویت از دیدگاه تفسیری علامه طباطبایی

عقیده به مهدویت و باور به ظهور و قیام مهدی موعود- بعنوان نجات دهنده عالم بشریت و اصلاح گر موعود- باور و اعتقادی است که بر اساس کتاب و سنت پدید آمده و بیشتر مسلمانان به آن اذعان دارند. بطوری که این باور بعنوان اندیشه اصیل اسلامی، بر پایه استوار ترین دلایل عقلی و نقلی بنا نهاده شده است. بدون شک از نظر جامعه اسلامی کلیه مفاهیم و اعتقادات اصلی اسلامی ریشه در کلام الهی دارد و اساس عقیده به ظهور امام زمان(عجل الله) در کتاب خدا وجود دارد و این کتاب بزرگ آسمانی فرا رسیدن آن روز مبارک و فرخنده را به تمام پیروان بشارت داده است. از آنجایی که قرآن نوعاً به صورت کلی سخن می گوید، پس برای تشریح و تفسیر آن باید به سراغ خبره و متخصص علوم قرآنی، یعنی ائمه معصومین (عليهم السلام )رفت. اما از آنجایی که در عصر و دوران ما دسترسی به امام معصوم بطور متعارف وجود ندارد و بنا به فرمایش خود معصوم باید در این زمان به سراغ عالمان و فقهای دینی رفت. به همین دلیل برای یافتن آیات مهدویت و تشریح و تبین این آیات از نظريات علامه ، دارنده كتاب ارزشمند الميزان استفاده شده ، چرا که ایشان اطلاع نسبتاً وسیع و فراگیری نسبت به ظواهر قرآن و محکمات و متشابهات آن وسیری طولانی و عمیق در سیره معصومین دارند. اين ویژگی علامه همراه با ویژگی تفسیر ایشان- که با شیوه تفسیری قرآن با قرآن است- سبب اين انتخاب شده است.

28 شهریور 1394

نقش خواص در پدید آمدن واقعه عاشوره با رویکرد به خطبه امام حسین علیه السلام در منا

در طول تاریخ بشری اهمیت خواص را، همواره نقش مهم و محوری در پیروزی و یا شکست انقلاب ها و حرکت های تاریخی دانسته اند. بنابراین شناخت خواص و جایگاه آن تحولات جامعه و تبیین عملی آن و عبرت های حاصل از این بررسی در تطبیق آنها با وضعیت کنونی جوامع اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرفی سنت های تاریخی حاکم بر جوامع بشری با حصول شرایطش قابل تکرارند و از آنجا که در طول تاریخ حق و باطل همواره در ستیز هستند، لذا مسلمین باید در فراگیری درسها و عبرت های عاشورا بذل همت کرده تا در عاشورای زمان خویش حسینی باشند نه یزیدی052862541530

22 شهریور 1394

نقش موعظه در تربیت دینی کودک

با توجه به اینکه تربیت از دیدگاه اسلام، ایجاد زمینه رشد در جنبه های مختلف عقلی، فکری، اعتقادی، عاطفی و ارائه راه درست اندیشیدن و نیکو زیستن به گونه ای است که آدمی را از مرحله حیوانیت به مرتبه کمال انسانی برساند می باشد، نظرات تربیتی اسلام محدود به رفتار شخصی انسان در زندگی نیست بلکه جمیع مسائل فردی و اجتماعی را بر اساس فطرت و ارزش های واقعی انسان مد نظر دارد و با ارائه الگو او را به راه کمال و بقای خود یاری کرده و راه او را هموار و تسهیل می نماید و با توجه به اینکه تربیت باید از دوران کودکی آغاز شود تا مثمر ثمر باشد، لذا باید به آن توجه زیادی شود تا آن انسانی که مد نظر اسلام است تحویل جامعه دهد.

19 شهریور 1394

  • تعداد رکوردها : 138