چهارشنبه - 2018 ژولاي 18 - 6 ذيقعده 1439 - 27 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 94586
تاریخ انتشار : 19 بهمن 1394 8:51
تعداد مشاهدات : 486

ازدواج موقت

یکی از نیاز های غریزی و طبیعی انسان ،نیاز شدید به جنس مخالف و ارضای میل جنسی است .این میل قوی مقدمه و وسیله ای است برای حفظ نسل و تشکیل خانواده و تحمل مشکلات همراه با آن .یکی از احکام و قوانین مترقی اسلام بر اساس مذهب جعفری این است که ازدواج به دو نحو می تواند صورت بگیرد :دائم و موقت .از کارکردهای متعه میتوان به موارد زیادی اشاره نمود از جمله : -ساماندهی ازدواج های غیر قانونی در جامعه -بالا رفتن ضریب امنیت جنسی در جامعه -جلوگیری از فحشا برای جوانان و.../


نظر موافقان ازدواج موقت : یکی از نیاز های غریزی و طبیعی انسان ،نیاز شدید به جنس مخالف و ارضای میل جنسی است .این میل قوی مقدمه و وسیله ای است برای حفظ نسل و تشکیل خانواده و تحمل مشکلات همراه با آن .یکی از احکام و قوانین مترقی اسلام بر اساس مذهب جعفری این است که ازدواج به دو نحو می تواند صورت بگیرد :دائم و موقت .البته راه سومی هم در قرآن و روایات و فقه آمده که چون در شرایط فعلی امکان آن نیست از آن یاد نمی شود و آن نکاح با کنیز است .در آغاز اسلام این نوع ازدواج در میان مسلمانان رواج داشت ،اما در زمان خلافت خلیفه دوم ممنوع شد .(هانری رنه دالمانی ،از خراسان تا بختیاری) متعه در قرآن : قران می فرماید: (..واحلا لکم من وراء ذلکم ان تبتغوا باموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضه و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضه ان الله کان علیما حکیما ) برای شما حلال است که (زنان دیگر را)به وسیله اموال خود طلب کنید ،در صورتی که پاکدامن باشید و زنا کار نباشید ،و زنانی را که متعه کرده اید ،مهرشان را به عنوان فریضه ای به آنان بدهید ،و بر شما گناهی نیست که پس از (تعیین مبلغ )مقرر،با یکدیگر توافق کنید (که مدت عقد یا مهر را کم یا زیاد کنید)،مسلما خداوند دانا و حکیم است .در تب معتبر روایی اهل تسنن مانند صحیح مسلم ،صحیح بخاری ،مسند احمد و موطا مالک این حقیقت آمده که متعه در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله رایج بوده است تا زمانی که عمر از این عمل نهی کرده است.(مسلم بن حجاج ،صحیح مسلم ) متعه در روایات : این حکمت آسان گیری و رافت در روایات بحث متعه هم تایید شده و به آن تصریح شده است .درروایتی امام باقر علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل می کند که در شب معراج ،جبرییل آمد و گفت : ای محمد خداوند تبارک و تعالی می گوید من کسانی از امت تو را که ازدواج موقت انجام می دهند ،می آمرزم .(وسائل الشیعه،ج14،باب 2) برخی روایات کسانی را که همسر دائم دارند از این کار بر حذر میدارد تا مورد تهمت قرار نگیرندو زنان دائم آنها از دین و اسلام و پیشوایان دین بیزار نشوند.(همان ،باب4)در چند روایت نیز از متعه کردن دختران باکره بر حذر می دارد مگر اینکه پدر یا جد پدری آنها اجازه دهد (همان ،باب 11) این روایات موجب شده تا غالب فقها ،اولا :صیغه دختران را مکروه بدانند ؛ثانیا به اجازه پدر مشروط کنند.(رساله توضیح المسائل،امام خمینی ) ازدواج موقت در فقه : حکم جواز ازدواج موقت یا متعه از مسلمات فقه شیعه است و تمام فقهایی که درباره نکاح بحث کرده اند ،نکاح منقطع را هم ذکر کرده اند .شیخ طوسی می نویسد :ازدواج موقت از نظر شیعه صحیح و مباح است و نحوه آن به این صورت است که مردی زنی را برای مدتی معلوم و با مهری مشخص ،عقد نماید ،بنا بر این اگر مدت نا معلوم باشد ،عقد صحیح نیست و اگر مهریه ذکر نشود عقد باطل است و با این دو شرط از ازدواج دائم جدا می شود .و همه فقهای اهل سنت در جواز نکاح موقت با شیعه مخالف هستند.(المبسوط،سلسله الینابیع الفقییه ) حکمت ازدواج موقت : بنیان ازدواج و زناشویی بر اساس پاسخ به نیاز طبیعی و غریزی انسان به جنس مخالف و به دنبال آن ،تشکیل خانواده و تکثیر نسل انسان و پرورش آنها در محیط مناسب و امن و پاک خانواده است .اما تفاوت های جسمی و روانی بین زن و مرد ،موجب وضع احکام متفاوتی در این باره شده است ؛حکم جواز تعدد زوجات و ازدواج موقت از این موارد است .لذا عواملی موجب امضای ازدواج موقت می شود که می توان به این موارد اشاره کرد: -کم بودن میل جنسی زن در ایام بارداری و شیر دهی و عدم امکان آبستنی مجدد در این ایام . -آمادگی نداشتن زن برای روابط زنا شویی در ایام قاعدگی و آمادگی دائم مرد برای آنم -جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر در طول زندگی به علل مختلف از جمله مسافرت برای کار یا تحصیل یا جنگ یا امری دیگر خصوصا سفر به محیط های دارای محرک های جنسی که در دنیای امروز فراوان است . -نبود امکان پرداخت هزینه سنگین و دائمی زندگی مشترک برای بعضی مردان و پسران و نداشتن شرایط دیگر زندگی دائم. -قوت بالای غریزه جنسی در بعضی مردان و عدم ارضا شدن با یک زن -بیمار شدن مکرر یا طولانی زن و عدم امکان زنا شویی -وجود دختران و بیوه زنانی که امکان ازدواج دائم ندارند و همچنین مردانی که از همسر دائمی خود جدا شده اند یا همسر انها فوت کرده و قصد یا امکان ازدواج دائم را ندارند . -نیاز به محرمیت در برخی شرایط ،مثلا آشنایی برای عقد دائم یا برقراری محرمیت در برخی خانواده ها و سفرها به علت کثرت رفت و آمد نامحرم -نازایی زن دائم و نداشتن امکان برای ازدواج دائمی دوم اینک با توجه به مصالح فوق و با عنایت به اینکه نیاز به ارضای غریزه جنسی یکی از نیازهای اولیه و عمومی و قوی در همه انسان هاست ؛غریزه و نیروی عظیمی که بسیاری آن را قوی ترین غریزه در میان غرایز و لذت حاصل از آن را بالاترین لذات مادی می دانند ،اگر فردی شرایط و امکانات ازدواج دائم یا ارضای کامل و مشروع را نداشته باشد ،چه باید بکند؟در این حالت یکی از سه راه احتمالی را باید انتخاب کنیم :رهبانیت ،یا ازدواج موقت یا بی بند و باری جنسی و دنباله رروی از حیوانات در ارضای غریزه جنسی . خانم ساچیکو موراتا در رساله ای به نام ((ازدواج موقت)) از ارزش و ویژگی ای این حکم مترقی و عالی اسلام سخن می گوید .وی در ابتدای کتاب می نویسد :موضوعات بسیاری است که شرقیان آن را دلیل عقب ماندگی خود دانسته و به دور انداخته اند و یا لااقل توجهی به آن ندارند ،ولی متفکران غربی پس از تحقیقات و بررسی های زیاد در تاریخ گذشته و مشاهده واقعیات های اجتماعی کنونی بدین نتیجه رسیده اند که همان امور ،کلید حل مشکلات امروزی است .موضوع متعه نیز از این قبیل است که از لحاظ وضع ازدواج و طلاق در دنیای امروزی و مقتضیات اجتماعی عصر ما بسیار قابل توجه است . وی پاسخ کسانی که ،متاسفانه مانند بعضی از مسلمانمان روشن فکر ؛این نوع ازدواج را خلاف شان و حقو زن می دانند ،می نویسد : ((گستاخی گردش روزگار شهادت می دهد به اینکه در مغرب زمین به اصطلاح امروزی ؛آخرین مد ازدواج ،ازدواج قرار دادی است .به این معنا که زن و مرد با هم توافق می کنند و برای مدت معینی ازدواج می کنند ،در حالی که در سرزمین های شیعه مذهب ،متعه را با دست آویز تساوی بین زن و مرد ،کم کم از بین می برند و نکته قابل توجه در این قضیه آن است که در نتیجه تساوی زن و مرد و آزادی کمل زن و مرد در مغرب زمین ،ازدواج قرار دادی به وجود آمد است . سر انجام ایشان این قانون را به غرب پیشنهاد می دهد : ((به نظر نگارنده ،آنچه اکنون مغب زمین ،سخت به آن احتیاج دارد و به درد آنها می خورد ،نظام متعه است و اگر انها بتوانند نظام متعه را به نحوی در حقوق مدنی پیاده کنند ،بسیار مفید خواهد بود .)) (احمد بهستی ،خانواده در قرآن ) جسی برنارد ؛جامعه شناس خانواده می گوید: ((امروز ازدواج های چند بارره در جامعه ما نسبت به جوامعی که در آنها چند همسری مجاز شمرده می شود به مراتب بیشتر و رایج تر است .تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که ما ازدواج متعدد را به شکل پی در پی و متوالی رسم کرده ایم و آن جوامع آن ررا به طور همزمان و یکباره پذیرفته اند .)) (الوین تافلر ،شوک آینده ) زن و مرد تشابه ،تساوی یا تناسب ،حمید کریمی (استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران ) کارکردهای متعه -ساماندهی ازدواج های غیر قانونی در جامعه -بالا رفتن ضریب امنیت جنسی در جامعه -جلوگیری از فحشا برای جوانان -فرار از مشکلات ازدواج دائم (دفع ضرر اقتصادی ) -حل مشکل دانشجویان و تجار مسافر -حل مشکل مردان نیازمند به زن در حال عادت ماهانه زن -حل مشکل فرزندان متعه (ارث و...) -فع اقتصادی برای خانم ها -بهداشت روانی در هنگام آمییزش جنسی که موجب سلامت نسل می شود . -گاه صیغه های موقت به دائم ختم می شود . -محرم شدن افراد در محیط هایی که اختلاط زن و مرد است . -تحت الحمایه شدن زنان بی سرپرست -زنان بی سرپرست زیادتر هستند و متعه موجب کاهش آن ها می شود . منبع :حقوق خانوادگی زن ،سید ابراهیم حسینی


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :