پنج شنبه - 2018 ژولاي 19 - 7 ذيقعده 1439 - 28 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 94483
تاریخ انتشار : 17 بهمن 1394 14:29
تعداد مشاهدات : 400

قرآن از ديدگاه دانشمندان كشورهاى مختلف اروپايى

ديدگاه چند تن از دانشمندان كشورهاى مختلف اروپايى درباره قرآن کریم:

  • گونارايكسون سوئدى(Ghona Raykson)

قرآن مقدّس دلائل اثبات وجود خداوند را به ما مى‏دهد و آنچه آرزوى معنوى بشر است همين است. يك خصوصيّت بزرگ ديگر اسلام جنبه جهانى بودن آن است. قرآن خدا را پروردگار اعراب نمى‏خواند بلكه پروردگار جهانيان مى‏داند ساير كتب مذهبى از خداوند به عنوان پروردگار اسرائيل و غيره ياد كرده‏اند، قرآن از ما دعوت مى‏كند كه به تمام پيامبران ايمان داشته باشيم خواه آن ها كه در قرآن اسم از آن ها برده شده، و خواه آن ها كه اسمى برده نشده(1)


  • کازيمرسكى (Gasimeresyui) مستشرق لهستانى (متوفى 1870 م(

قرآن مجموعه‏اى است دلچسب كه در آن فضائل اخلاقى و نكات حياتى و مسائل اجتماعى با نظمى كامل جمع‏آورى شده است (2)


  • ديس رى يه بلانسيّه( Desri Plansiya)

محمّد كتابى را آورده و به تمام بشر اعلان كرده و از آن ها خواسته است كه اگر توان دارند يك سوره همانند آن را بياورند. همه مخالفان در مقابل آن ناتوان شده از مقابله مأيوس شده‏اند. آرى همه در بن‏بست عجز بهت زده گير كرده، تمام درهاى اميد به رويشان بسته شده است(3)


  • هنرى لامنس(Henry Lamens) دانشمند و خاورشناس بلژيكى (1862 - 1937 (م

قرآن نه تنها توانست اعراب را به سوى اسلام جذب نمايد بلكه ملت هاى مختلف و گوناگونى را مسلمان كرده است و شعاع آن هر روز پهن‏تر شده بر آسيا و آفريقا پرتو مى‏افكند. و مبشرين مسيحى ناظر اين وضع هستند امّا براى جلوگيرى از آن كارى از دست آن ها ساخته نيست(4)


  • ايليوس ژورمانوس (Iliyus Jermanus) استاد دانشگاه بوداپست (ولادت 1884 م(

تعاليم قرآن، دستورات خداست و مطالب قرآن براى بشر راهنماى ابديست، قرآن كتاب ساده و قابل فهم هر آن كسى است كه بخواهد آن را بفهمد(5)


  •   آلوارو ماچوردوم کومینز( شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و محقق اسپانیایی )

 عده ای از من خواستند بعضی از سوره های قرآن را برایشان ترجمه کنم، من هم سوره کوتاهی را انتخاب نمودم سوره توحید را که از یگانگی خداوند می گوید. این سوره و موسیقی آن آنچنان زیبا بود که برای من شاعر بسیار مهم بود. همچنین سوره فاتحة الکتاب را که درباره جهانی بودن خداوند است ترجمه کردم. به این ترتیب بود که جهانی بودن و یگانگی خداوند مرا به این نتیجه رساند که این دین مردمی ترین و منطقی ترین دین برای از بین بردن ناآرامی ها و مشکلات امروزی است(6)


  • ياكوب ادوارد پولاك(1891-1818)، پزشك ويژه ناصرالدين شاه،(اتریشی)

 انجيل هايى كه با اين مخارج هنگفت چاپ و تجليد و به صورت رايگان به گيرندگان [مسلمانان] اهدا شده است، بلافاصله از جلد جدا مى‏شود و در بازار به جاى كاغذ باطله مصرف مى‏گردد. سبك ساده انجيل به طبع شرقى ها خوش نمى‏آيد، آنها كلمات مطنطن و مسجع و مقفا را كه كشنده فكر و معنى و مضمون است مى‏پسندد. البته روشن است كه سبك ساده انجيل مانع از رويكرد ايرانيان و بلكه مسلمانان به سوى آن نشده است، بلكه تحريفات و سخنان ناروايى كه در عهد جديد و عهد عتيق (تورات و انجيل) راه يافته، سبب دورى مسلمانان از اين كتاب مقدس شده است. جذاب بودن قرآن نيز به سبب كلمات مطنطن و مسجع آن نيست، بلكه حقايق جاويد و مطالب مطابق عقل و فطرت اين كتاب آسمانى، در قالب بهترين و شيواترين جملات، دل از حق جويان ربوده است(7)


  • هنر پرى لاتس، كشيش (Honr Pari Laes)

قرآن نه تنها اعراب وحشى و باربر را داخل اسلام كرد بلكه هزاران ملل و طوائف وحشى و بيدادگر را تحت لواى خود جمع كرد(8)


  • وليم ميور(Veliem mior)

قرآن پر است از دلالت‏هاى مربوط به كائنات محسوس، و دلالت‏هاى عقلى بر وجود خداى منزه و صاحب ملك. قرآن حقيقت بعثت را با مثالهايى راست و واقعى و تشبيهاتى شگفت‏آور بيان مى‏كند(9)


  • دكتر مستر هنرى استيب(Henry Stip .Dr)

فصاحت و بلاغت قرآن تا حدى است كه محمد (ص) او را بزرگ ترين شاهد براى رسالت خود گرفته است زيرا اعجاز قرآن از قدرت بشر خارج است. او از عرب ها خواست ده آيه همانند آن را بياورند نتوانستند. پيامبر معجزات بى‏شمار ديگرى غير از قرآن داشت ليكن در عظمت، هيچ يك به قرآن نمى‏رسد روى اين جهت مى‏توان گفت خداوند تبارك و تعالى محمد را براى مردم پيامبر انتخاب نموده، در همه اعصار دليل بر صحت رسالتش را قرآن ( كه يك معجزه جاويدان است) قرار داده است(10)


  • ف. ف اربوتنت (Erbotent .F.F)

از نقطه نظر ادبى، قرآن به عنوان نمونه فصيح ترين عربى كه در سبكى بين نثر و شعر درآمده است، ملاحظه مى‏شود. تعجب در اين است: با آن كه قرآن از نظر لغات و طرز گرامرى و جمله‏بندى عيناً طبق قواعد دستورى عربى است، با وجود اين، تمام همّتى كه ديگران به خرج داده‏اند كه به ظرافت و بلاغت قرآن چيزى بنويسند تاكنون موفق نشده‏اند.

علاوه از جهت فوق آخرين و كامل ترين متن قرآن در بين بيست سال پس از مرگ پيغمبر 632) م) تدوين شده است و عيناً همان متن تاكنون باقى مانده است بدون آن كه هيچ گونه تحريف و تصرفى از طرف هوا داران قرآن يا مترجمان و مفّسران در آن به عمل آمده باشد متأسفانه چنين ادعائى درباره هيچ يك از كتب عهد قديم و جديد نمى‏توان كرد(11)


  •     بسانتاكومربوس (Besanta Kumerbos)

بنابراين هيچ گونه فرصتى براى جعل و دخل و تصرف مسلمانان و هواداران ؛ در قرآن باقى نمى‏ماند. و همين موضوع قرآن را تقريباً از تمام آثار مهّم مذهبى تاريخ باستان امتياز داده است. خيلى بعيد است كه توانسته باشد، شخص درس نخوانده‏اى بهترين كتاب زبان عرب را خود انشاء كند(12)


  • جميز. ا. ميچز (Geimes.A.mages)

قرآن محتملاً بيش از همه كتاب ها در دنيا خواننده دارد؛ مطمئناً بيش از همه كتاب ها حفظ مى‏شود، و ممكن است از همه كتاب ها، در زندگى روزمره پيروانش بيشتر تأثير و نفوذ داشته باشد؛ قرآن مثل انجيل نيست. بلكه در سبك قابل ستايشى نوشته شده است، نه شعر است و نه نثر معمولى، هنوز آن قابليّت را دارد كه شنوندگان را به لذّت و وجد ايمان برانگيزاند. قرآن در بين سال هاى 615 و 632 در شهرهاى مكّه و مدينه به حضرت محمّد وحى شد؛ نويسندگان فداكار و صميمى آن را روى صفحات كاغذ؛ پوست درختان و استخوان هاى سفيد شانه حيوانات يادداشت كردند.

اولين الهامات، افكار مردم را متوجه توحيد مى‏كرد، يك خدا بيشتر نيست، خداى رحيم، مهربان. او اللّه است كه خالق و صانع و مصوّر است. هر چه در زمين و آسمان است مظهر جلال اويند. او توانا و دانا است .

اين پيامى بود كه بت ها را از بين برد و به مردم الهام كرد كه در زندگى خود و ملل ديگر انقلابى ايجاد كنند. در سال هاى بعد، وقتى كه اسلام نفوذ فراوانى در تمام مناطق عرب پيداكرد و احتياج به نيروى زيادى داشت، براى ايجاد سازمان اجتماعى، قوانين و آئين و مسائل لازم فرو فرستاده شد...

قرآن در بحث هائى كه درباره يك زندگى خوب مى‏كند، به خوبى سطح مطالب را پائين آورده است (روشن و بى تكليف صحبت مى‏كند(

)نويسنده در اينجا به عنوان نمونه موضوع قرض را كه بايد با نوشته و دو شاهد محكم كرد از قرآن نقل مى‏كند)(13)


  •    رنبورت، دانشمند اروپائى (Renbort)

واجب است اعتراف كنيم كه علوم طبيعى و فلكى و فلسفه و رياضيّات كه از اروپا اوج گرفت، عموماً از قرآن اقتباس شده است، بلكه اروپا شهرى براى اسلام است(14)


  •    مستربيكتول (Master bicktol)

قرآن عرب را به فتح عالم وا داشت و آن ها را براى تشكيل يك امپراطورى بزرگ كه از حيث وسعت و آبادى و تمدّن و دوام بر امپراطورى اسكندر و امپراطورى رم برترى داشت، مهيا ساخت(15)


  • مراشى (Merashi)

كسى كه در آيات قرآن تأمّل كند اساس اسلام را توحيد و دو قطب آن را برادرى و اصلاح شئون زندگى به وسيله علم مى‏بيند، اسباب حقيقى ظهور اسلام، همينهاست(16)


  • گوليت، دانشمند اروپائى(Gholit)

قرآن با زيبايى‏هاى جاذبش، خوانندگان را مجذوب خود مى‏سازد، و با فصاحت و بلاغتى كه دارد، رغبت زايدالوصفى در خواننده خود، ايجاد مى‏كند(17)


  • هرتويگ هيرچفلد (Hertwick Hirchfeld)

از اينكه قرآن را سرچشمه علوم مى‏يابيم، نبايد تعجب كنيم تمام موضوعاتى كه مربوط به آسمان ها، زمين، زندگى انسان، تجارت و انواع گوناگون معاملات است، در سطح عالى قرار گرفته و ماهرانه است...

بدين طريق قرآن عهده‏دار بحثهاى بزرگى است. و توسعه شگفت‏انگيز جهان اسلام در تمام شعب علوم، غير مستقيم مديون آن است. و آن نه تنها عرب را به دانش تشويق كرد بلكه فلاسفه يهود را نيز وادار و ترغيب كرد، كه مسائل مذهبى و ماوراء الطبيعه را به روش عرب ها تعقيب كنند.

آخر الامر اسكولاستيك (علم كلام مسيحى) آنچنان با عرفان اسلامى پرورش يافته و ترقى كرد كه احتياج به بحث زيادترى نداشت.

جنب و جوش علمى و عقلانى كه در بين دستجات مسلمين آغاز شد، تنها مستند به افكار مربوط به الهيات نبود، وقوف بر نوشته‏هاى فلسفى، رياضى، نجومى و طبى يونان منجر به تعقيب اينگونه مطالعات گرديد.

در الهامات قرآنى كه براى مردم بيان شده است، محمد (ص) كراراً توجه مردم را به جنبش آسمانى و توجه معنوى اشخاص جلب مى‏كرد، همان طور كه قسمت ديگرى از آيات الهى آنان را به خدمت و كمك كردن به مردم - البته نه تاسر حد بندگى و عبادت - وادار مى‏كند.

مردم مسلمان از هر نژادى كه بودند با موفقيت عجيبى به تحقيق و بحث علمى پرداختند، بررسى علم نجوم نشان مى‏دهد، كه مسلمين قرن ها نگهداران اين علم بودند. حتى هم اكنون نيز بسيارى از اسامى عرب ها ستاره‏ها و اصطلاحات فنى در بين ما بكار مى‏رود. منجمان قرون وسطاى اروپا شاگردان عرب ها بودند. به همين ترتيب، قرآن تحولى در مطالعات طبى ايجاد كرده و دستور بررسى عالم طبيعت را، به طور كلى، داد(18)


  • هارى گاى لودرهن (Hary Gay Looder hen)

قرآن وحى پروردگار است كه به صورت لفظى، توسط جبرئيل بر حضرت محمد (ص) نازل شده است. قرآن معجزه دائمى است كه گواه خود و هم گواه محمد، پيغمبر خدا مى‏باشد. نحوه اعجازش تا اندازه‏اى به سبك انشاء قرآن بستگى دارد. آن چنان كامل و تمام است كه هيچ جن و انسى نمى‏تواند يك قسمت بياورد كه با بخش مختصرى از قرآن قابل مقايسه باشد، حتى كمى از تعليمات پايدار قرآن: پيشگوئي هائى كه درباره آينده كرده است، اطلاعات درست و شگفت‏انگيزى كه دارد، آن چنان است كه حضرت محمد كه استادى نديده است، به هيچ وجه نمى‏تواند، از پيش خود آنها را فراهم ساخته و انشاء كند(19)


  • اچ آ. آر. گيب(H.AR.Gibb)

اگر قرآن انشاء خود پيامبر بود، ساير مردم هم مى‏توانستند رقابت كنند: بگذار ده آيه نظير قرآن بياورند. اگر نتوانستند - و روشن است كه نمى‏توانند-اجازه بدهيد، آن را به عنوان معجزه مستدل و برجسته‏اى بپذيرند(20)


  • رو. ج. مارگولوت ( Ro.J.Margolot)

قرآن، به طور مسلم در بين كتب بزرگ آسمانى جهان، مقام ارجمندى دارد. گرچه جديدترين تحولات بوجود آورنده تاريخ ؛ با اين كلاس ادبيات مربوط است، هيچ اثرى شگفت انگيزتر از ايجاد توده‏هاى بزرگ انسانى، نداشته است. قرآن سبك جديد تفكر انسانى و اخلاق نوين را بوجود آورده است(21)


  • لوئيس پاول تاد ( Louise Paul Tud)

محمد در طول زندگيش مرتب از اين نداهاى آسمانى دريافت مى‏داشت... بعدها اين وحى‏ها و نداهاى آسمانى در كتابى گرد آمد و بنام قرآن، كتاب آسمانى خوانده شد. اين كتاب دستورالعمل دينى و مذهبى مسلمانان بوده، حاوى قصص و داستان هاى پيامبران ادوار گذشته از جمله عيسى، موسى، يعقوب، ايوب و ابراهيم مى‏باشد. هم چنان از معاد و رجعت روح و زندگى پس از مرگ صحبت مى‏نمايد. اين كتاب همانند تورات و انجيل مسيحيان نزد مسلمين مقدس و گرامى است(22)


  •   جيمس متشنر(Geames Metchner)

شايد قرآن بيشتر از هر كتابى در جهان قرائت شود، و قطعاً آسان ترين كتابى است براى حفظ كردن و مؤثرترين كتابى است در روش زندگى پيروان آن. قرآن با اسلوب بسيار بديعش قلب ها را خاشع و رام كرده است، تعاليم آن همه عملى است و همين عملى بودن دستورات زندگى در سايه ايمان و پرستش خداى يگانه آن را كتابى بى نظير و فريد در جهان معرفى كرد(23)


  •   ادوارگيبون( Edvard Guybon)

دين محمد (ص) خالى از همه انواع شك و ظن است. و قرآن علاوه بر آن كه پيغمبر را از عبادت بت ها و ستارگان نهى مى‏كند بزرگ ترين راهنما بر وحدانيت خداست. اين دين بزرگ تر از آن است كه عقل‏هاى امروز ما اسرار شگفت‏آور آن را درك كند(24)


  • ديرمانژم  Dir Mangem

قرآن مجيد يگانه معجزه محمد (ص) است، معجزه‏اى كه ادب فائق و زيبايش و همچنين نيروى نورانيش، تا امروز همينطور معماى لاينحلى باقيمانده و اين دو صفت است كه خواننده و قارى قرآن را ولو هر قدر آلوده و كم تقوى هم باشد دچار يك نوع شور و هيجان مخصوصى مى‏كند .

محمد (ص) صريحاً به انس و جن اعلام و از آن ها خواست كه مانند قرآن را بياورند و اين امر به تمام معنى برهان كامل رسالت اوست(25)

 

پی نوشت:

1-    نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 57؛ اسلام‏شناسى غرب، ص 30؛ قرآن و ديگران، ص 39.

2-    حقيقت اسلام در نظر ديگران، ص 61؛ تاريخ و علوم قرآن، ص 189؛ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 301؛ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 63؛ نظريه دانشمندان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 63؛ تاريخ قرآن، ص 60؛ قرآن و ديگران، 31 .

3-    اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 596

4-    نظريه دانشمندان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 63؛ تاريخ و علوم قرآن، ص 188؛ قرآن و كتابهاى ديگر آسمانى، ص 301؛ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 64؛تاريخ قرآن، ص 162 .

5-    اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 606 .

6-    محمدي اهوازي، مصطفي، چهل داستان از عظمت قرآن کريم، ص 126.

7-     ايران و ايرانيان: ص 50

8-    راه تكامل، ج 6، ص 53؛ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 66 .

9-    آشنايى با علوم قرآنى، ص 75

10-اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 598

11-قرآن در نظر اروپائيان، ص 51 .

12- قرآن در نظر اروپائيان، ص 55 .

13-قرآن در نظر اروپائيان، ص 60 /

14-اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 47؛ مناظره دكتر وپير، ص 247؛ قرآن و ديگران، ص 22؛ درسهائى از مكتب اسلام، سال 13، ش 2 .

15-راه تكامل، ج 3، ص 61

16-راه تكامل، ج 3، ص 61 .

17-آنچه بايد از قرآن بدانيم، ص 62 .

18-قرآن در نظر اروپائيان، ص 57؛  تحقيقاتِ جديد درباره انشاء و تفسيرِ قرآن ص9.

19-قرآن در نظر اروپائيان، ص 56 ؛  به سوى شناسايى اسلام ص 3.

20-قرآن در نظر اروپائيان، ص 57

21-قرآن در نظر اروپائيان، ص 59

22-اسلام از ديدگاه دانشمندان جهان، ص 449

23-نظريه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 16.

24-آشنائى با علوم قرآن، ص 75

25-زندگانى محمد ،ص9، ديرمانژم ص 762 ؛ قرآن برفراز آسمانها، ص 63 .

 

 

http://www.askquran.ir


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :