پنج شنبه - 2018 ژولاي 19 - 7 ذيقعده 1439 - 28 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 94153
تاریخ انتشار : 12 بهمن 1394 9:2
تعداد مشاهدات : 415

حتی این روز‎ها که معنویت در درجه دوم از اهمیت قرار دارد، صفحات زندگی اهل دل و دین را که ورق می‎زنی، خواهی یافت که پرونده‎ای برای دلجویی از بستگان همچنان باز است و در دستور کار.

رمز موفقیت در زندگی (2)

در ادامه مقاله پیشین قصد داریم تا به شرح مقوله صله رحم از منظر اسلام، روش ها و آثار آن پرداخته و این مهم را مورد تتبع قرار دهیم. امید است دلهامان محمدی (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) شده گام در گام او نهیم، به شیوه او رفتار کنیم، چون او سخن بگوییم و از هرچه او پرهیز می‎کرد بهراسیم.




راه‎‎های گوناگون صلهرحم

1- بذل جان:  فردی را میشناسم که یکی از کلیه‎‎های خودش را به برادرش اهدا کرد و اکنون بیش از 30 سال است هر یک با یک کلیه زندگی میکنند، البته اینگونه صلهرحم خیلی خاص است و توقعی نمیرود کسی تا این اندازه بذل جان کند، لیکن باید در گوشه ذهن ما باشد؛ چنانچه لازم شد شبی از خواب خود بزنیم تا مشکل یکی از بستگانمان، حل شود، این کار را انجام دهیم و این نیز بذل جان است. در وسائل الشیعه از پیامبر گرامی اسلام نقل شده که فرمودند: هر کس با بذل جان و مال، صلهرحم کند خدای بزرگ به او اجر صد شهید خواهد داد.

یکی از بهترین دلجوییها و دستگیریها از بستگان، دفع شر از آنان است، یعنی هم خود انسان به آنان شر نرساند و هم مانع شرور دیگر شود، به قول معروف اگر نوش نیستیم نیش نباشیم، غیبت آنان را نکنیم، به آنان بهتان نزنیم، از آنان سعایت نکنیم، دل آنان را نشکنیم و...

2- بذل مال:  امیرالمؤمنین در خطبه 142 نهجالبلاغه میفرمایند: کسیکه خدا مالی به او بخشیده، لازم است از بستگان خویش دستگیری کند.  

3- کمک فکری: مناسب است انسان در کنار بذل جان و مال، مشاور فکری مناسبی برای خویشاوندان بوده و گاهی سنگ صبور آنان شود و اگر کوتاهی از آنان در امر دین، مشاهده کرد، آنان را راهنمایی کند و بداند مطابق دستور شرع مقدس، قطع رحم جایز نیست، اگرچه آنها در پارهای از اعتقادات، با ما اختلاف داشته باشند. باید مطابق موازین آنان را ارشاد کند و در این صلهرحم، خود و فرزندانش از انحرافات مصون باشند و الا باید صلهرحم را بهگونهای بهپا دارد که اینگونه مشکلات در کنار آن حادث نشود و چهبسا کمک فکری و عاطفی او را به مسیر صحیح بازگرداند. باید دانست بسیاری از اختلافات مردم، بهخاطر بیمهری و فخر فروشی و حسادت و اینگونه مسایل پدید میآید که عمده آنها با کمک عاطفی التیام مییابد.

حضور در غم و شادی و تشییع جنازه و عروسی و شادیها و غمها، کمک عاطفی محسوب میشود و همه از مصادیق بارز صلهرحم است. امیرالمؤمنین میفرمایند: «صِلوا ارحامکم و لو بالتسلیم» حتی با یک سلام میتوانید از بستگان دلجویی کنید.

در پایان این بخش از سخن باید گفت: یکی از بهترین دلجوییها و دستگیریها از بستگان، دفع شر از آنان است، یعنی هم خود انسان به آنان شر نرساند و هم مانع شرور دیگر شود، به قول معروف اگر نوش نیستیم نیش نباشیم، غیبت آنان را نکنیم، به آنان بهتان نزنیم، از آنان سعایت نکنیم، دل آنان را نشکنیم و...

امام صادق (علیهالسلام) از امام سجاد (علیهالسلام) نقل میکند که فرمود: «اِیّاک وَ مصاحَبَهَ القاطِعِ لرَحِمِهِ فَانَّهُ وَجَدتُهُ مَلْعونا فی کتابِ اللهِ فی ثَلاثِ مَواضعَ»8 از مصاحبت قاطع رحم، حذر کن که او را سهبار در کتاب خدا ملعون و بریده از رحمت خدا یافتهام

آثار صلهرحم

مطابق روایاتی که وارد شده، صلهرحم آثاری دارد که در ذیل به آنها اشاره میشود، البته باید دانست؛ آثار وضعی و مشهود و انعکاس نهادینهسازی صلهرحم در جامعه، بهطور طبیعی میتواند برخی از موارد زیر باشد، در عینحال خدای بزرگ برای احیای این سنت نبوی، مزدهای سرشاری در نظر گرفته که انسان نباید از آن منافع صرفنظر کند.

1- روزی فراوان

2- طول عمر

3- اخلاق نیکو

4- پاکی اعمال

5- دفع بلا

6- آسانی حساب

7- آبادی شهرها

 در خاتمه این نکته شایان ذکر است، همانگونه که صلهرحم آثار فراوان معنوی و مادی دارد، قطع رحم میتواند تأثیر عکس داشته باشد مثلا در روایت وارد شده که قطع رحم «یخرب الدیار»، قطع رحم باعث تخریب شهرها میشود، در صورتیکه صلهرحم موجب آبادانی شهرها میشود. امام صادق (علیهالسلام) از امام سجاد (علیهالسلام) نقل میکند که فرمود: «اِیّاک وَ مصاحَبَهَ القاطِعِ لرَحِمِهِ فَانَّهُ وَجَدتُهُ مَلْعونا فی کتابِ اللهِ فی ثَلاثِ مَواضعَ»8 از مصاحبت قاطع رحم، حذر کن که او را سهبار در کتاب خدا ملعون و بریده از رحمت خدا یافتهام .

 

پینوشتها:

1- سوره نجم، آیه 4

2- سوره نجم، آیه 5

3- الحیات، ج2، ص35

4- آیا دین بهجز دوستی، چیز دیگری هست؟

5- انفال، آیه 33، «وَ مَا کانَ اللّهُ لِیعَذِّبَهُمْ وَ أَنتَ فِیهِمْ وَ مَا کانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یسْتَغْفِرُونَ»: تا آنگاه که تو در میانشان هستی، خدا عذابشان نکند و تا آنگاه که از خدا آمرزش میطلبند، نیز خدا عذابشان نخواهد کرد.

6- اصول کافی، ج2، ص150

7- المیزان، ج4، ص147

8- سفینه البحار، ج1، ماده رحم

 

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا آقامیری


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :