چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 93195
تاریخ انتشار : 30 دی 1394 15:29
تعداد مشاهدات : 468

مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

رحلت بی بی دو عالم کریمه ی اهل بیت علیها السلام تسلیت باد

فضیلت زیارت حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها و مروری بر فراض های زیارت نامه آن حضرت

فضیلت زیارت حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها  و مروری بر فراض های زیارت  نامه آن حضرت


یکی از عبادات بزرگی که اهل بیت علیهم السلام باب آن را به روی ما باز کردند و یک سفر کامل به سوی خدا است ،زیارت است. به خصوص زیارت معصوم. زیارت معصوم سفر الی الله است که از وادی ولایت معصوم طی می شود. در آغاز بعضی از زیارات مثل زیارت امام رضا علیه السلام فرمودند هنوز از خانه تان بیرون نرفتید دم در خانه بایستید بگویید بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ در این مسیر تکیه گاه خداوند متعال است مقصد خدا است سفر ما سفر الی الله است زائر مهاجر الی الله است مسافر به سوی خدا است که وادی سیر الی الله از ولایت معصوم عبور می کند در زیارت معصومین که ثواب های مخصوص ثواب گاهی هفتاد هزار حج و بیشتر ذکر شده که در هر قدمش گاهی ثواب یک حج عمره است یک سیر کامل معنوی اتفاق می افتد در مورد غیر معصوم دعوت به زیارت به شکل مخصوص بسیار محدود است یکی از موارد انگشت شمار که زیارت مخصوص داریم و دعوت به زیارت هم شده زیارت وجود مقدس فاطمه ی معصومه سلام الله علیها در شهر قم است که قبل از تولدشان هم از امام صادق علیه السلام نقل شده این خبر را دادند که ایشان در قم دفن می شوند و دعوت کردند ما را به زیارت ایشان روایات در فضیلت زیارت ایشان از امام رضا وجود مقدس امام جواد سلام الله علیهما وارد شده علاوه بر بیان امام صادق علیه السلام و این روایات هم در معتبر ترین کتب روایی قدیمی ما مثل کامل الزیارات ابن قول وی که استاد شیخ مفید بودند مرحوم صدوق در عیون اخبار رضا نقل کردند که ثواب هایی هم که نقل شده برای زیارت ایشان خیلی عجیب است فرمودند مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّهُ یا حضرت سوال کردند از سعد قمی که ما یک قبری داریم در نزد شما که قبر فاطمه بن موسی بن جعفر سلام الله علیهما را می گویید حضرت فرمودند بله اگر کسی ایشان را زیارت کند عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَّةُ بهشت بر او واجب می شود این را بعد عرض می کنم که ایشان شفاعت در جنه هم دارند ا فاطِمَةُ اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ جنت مقام توحید است اَلتَّوحِيدُ ثَمَنُ الجَنَّةِ قیمت بهشت توحید است اگر کسی وارد وادی توحید شد وارد وادی بهشت شده است زیارت ایشان باب بهشت است هر کس عارف بحقا زیارت کند وارد وادی توحید می شود در باب معصومین این امر سنگینی نیست که معصومین ابواب الله اند اگر کسی بخواهد وارد وادی توحید شود از وادی ولایت آن ها باید وارد شود وارد توحید شود اما در باب غیر معصوم این تعابیر بسیار نادر نقل شده از امام رضا از امام جواد یک تعابیر بلندی است که بعد تقدیم می کنم. پس این نکته ی اول که دعوت به زیارت ایشان شده که از اطراف و اکناف هجرت کنند بیایند ایشان را زیارت کنند دعوت شده این زیارت همراه با معرفت به مقامات ایشان باشد تا درهای بهشت به روی انسان باز شود درهای وادی توحید به روی انسان باز شود. از مدخل سیر به طرف ایشان ما به وادی توحید و جنه برسیم. این نکته ی اول. در بین امام زاده های بزرگوار آن هایی که زیارت مخصوص از معصوم برای آن ها نقل شده محدود تر هستند یکی از آن زیارت های مخصوص زیارت وجود مقدس فاطمه ی معصومه سلام الله علیها است مرحوم مجلسی که از سعد نقل می کنند منصوب به امام رضا علیه السلام است که دستور داده اند این طوری زیارت شوند همین آدابی که در زیارت نامه ی ایشان همه ی مردم و مخاطبان این را خوانده اند که از وجود مقدس امام رضا وارد شده زیارت مخصوص دارند که زیارت مخصوص معنا دارد که توجه به مقامات ایشان داده می شود با هر سلامی که ما می کنیم یک بابی به روی ما گشوده می شود در باب زیارت معصوم خیلی واضح است که معصوم اگر باب الله است هر مقامی از مقاماتش بابی است به سوی وادی توحید و با هر سلامی خضوعی و تواضعی اتفاق می افتد و همان باب به روی انسان گشوده می شود و از آن مقامات به انسان عطا می شود حالا انسان اگر اهل سلوک بود قاعدتا مثل نماز خوانی که نماز اول را می خواند نمازی از نمازهای معنوی را به دست آورده الصَّلوةَ مِعْراجُ المُؤمِنِ از آن معراجش دیگر برنمی گردد درست است جسمش می آید ولی روحش در آن مقام می ماند نماز بعدی معراج بعدی است زیارت هم همین طور است اگر کسی اهل زیارت شد باید در هر زیارت معراجی برایش اتفاق بیفتد درهایی از توحید به رویش گشوده شود با هر سلامی بابی باز شود بماند در آن مقام و مستقر شود تا زیارت بعدی ابواب بعدی نسبت به معصوم این چیز شگفت انگیزی نیست نسبت به غیر معصوم به ما بگویند بروید زیارت ایشان مکرر هم بروید و در هر زیارتی در هایی از بهشت باز شود و به ما بگویند در هر زیارتی از حضرت تقاضا کنید که شفاعت کند در جنه درهای واحدی توحید را به روی شما باز بکنند آن هم به چه کسانی؟ به همه ی شیعیان بگویند این روایت را مرحوم قاضی سعید در مجالس المومنین که از کتب بسیار لطیف است از قاضی نورالله شوشتری نقل کرده اند که امام صادق علیه السلام فرمودند خدای متعال حرمی دارد که مکه است وجود مقدس نبی اکرم حرمی دارند مدینه است این ها باید معنا شود که حرم الله حرم الرسول یعنی چه امیرالمومنین حرمی دارند حرمش کوفه است من و فرزندان معصومم حرم مان قم است فرمودند سه در از هشت در بهشت به روی قم باز می شود خیلی عجیب است خود شهر قم هم یک موقعی باید بحث شود. درهای توحید از این جا گشوده می شود حرم اهل بیت است معنی حرم بودن هم همین است چون از حریم اهل بیت درهای بهشت گشوده می شود وقتی جایی شد حرم اهل بیت درهای بهشت فرمود سه در از هشت در بهشت به روی قم باز می شود که باید معنا کرد درهای بهشت مقامات توحیدی که انسان از آن مقامات ورود پیدا می کند به وادی توحید چه هستند بعد فرمودند که فرزندی از من در آن جا قبض خواهد شد که فاطمه بنت موسی سلام الله علیها است قبل از تولد ایشان هم فرمودند بعد فرمودند که تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم این خیلی تعبیر بلندی است اگر از امام صادق سلام الله علیه نقل نشده بود قابل نقل نبود خیلی شگفت انگیز است همه ی شیعیان با شفاعت ایشان وارد بهشت می شوند. جزء شیعیان می شود سلمان ابوذر علمای بزرگ. خیلی عظمت می خواهد معصوم درباره ی کسی این طوری بیان کند. 

بعضی ها این طوری تعبیر می کنند می گویند حضرت برای زیارت امام رضا سلام الله علیها برادرشان حرکت کردند در بین راه ظاهر مسئله هم همین است در ساوه بیمار شدند و فرمودند ایشان را به قم منتقل کردند در قم رحلت فرمودند هفده روز در قم بودند در همین جا هم به وسیله ی معصوم به خاک سپرده شدند این آن چیزی است که نقل می کنند اما در باب بزرگان و اولیاء خدا چیز دیگری است آن ها مرگ و ماموریت های خودشان را از قبل می دادند . همان طور که امام رضا علیه السلام یک کار بزرگ کردند در هجرتشان به سمت مشهد و خراسان امام زاده ها هم همین طور دنبال حضرت حرکت کردند آن وقت فرق می کنند درجاتشان متفاوت است حضرت معصومه با یک ماموریت خاص آمدند و در قم ماندند لذا می دانستند و وقتی هم بیمار شدند فرمودند من را به قم برسانید و در همین جا هم توقف فرمودند در راستای ماموریتشان. حرم ایشان حرم فوق العاده است هم خود قم فوق العاده است قم جایگاهی دارد در گسترش فرهنگ توحید در جهان که در روایات ذکر شده و این جایگاه هم تکوینی است یعنی نمی شود جای دیگر را این طوری دست ما نیست از تصرف ما بیرون است. یعنی یک سلسله از موقعیت ها از ناحیه ی حضرت حق رقم می خورد که ما خیلی نمی توانیم جا به جا کنیم من اهل تحقیق در این امور نیستم بعضی از محققین نقل کردند که این سرزمین سرزمین جلگه و حاصلخیز بوده یعنی خوش آب و هوا بوده نسبتا همراه با ظهور اسلام این کوه نمک در این منطقه ظاهر شد و آب و هوای این جا تغییر کرده خیلی ها را خدا کوچ داده یک عده ی دیگر را مهاجرت داده کما این که کعبه را به تعبیر امیرالمومنین در سنگ لاخ ترین سرزمین ها تنگ ترین دره ها و کم آب ترین چشمه ها قرار داده وقتی آن جا می آیند یک سیر معنوی اتفاق بیفتد آن جا مرکز سیاحت و گردش گری نشود مرکز مهاجرت الی الله شود قم . هم همین طور است هجرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها هم در این مسیر اتفاقاتی است که باید در این جا بیفتد و اتفاقا همین طور هم شده.

و یکی از ارکان حرم شدنش با آمدن ایشان تمام شده. ملجا علمای بزرگ بوده ائمه ارجاع دادند مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ آن هم عارفاً بِحَقِّها ملجأ همه ی بزرگان بوده در طول تاریخ علمای بزرگ ما حکما و غیر حکما فقهای بزرگ ما مرحوم آیت الله عظمی بروجردی حضرت امام مرحوم آیت الله عظمی گلپایگانی که ملجاشان بوده حضرت آیت الله عظمی مرحوم بهجت مادامی که در قم بودند الا اواخر عمرشان هر روز زیارتشان ترک نمی شد بلا استثنا بزرگانی مثل علامه طباطبائی افطارشان را با ضریح حضرت معصومه باز می کردند می فرمودند من مطهر تر از این سراغ ندارم. لذا ایشان ملجا بودند نه این که خیال کنید ملجا کوچک هایی مثل ما هستند همه ی بزرگان در محضر ایشان تواضع و خشوع می کردند خلاصه در محضر ایشان به بار نشستند

 اصلا شفاعت از همین دنیا شروع می شود چون شفاعت ارکانی می خواهد پس این نکته ی اول که ایشان یک چنین شخصیتی است معصوم ما را دعوت به زیارت ایشان کرده ایشان را کوچ دادند در قم بیایند بمانند و بعد هم به ما دستور دادند بیاییم گرد ایشان جمع شویم زیارت کنیم و از ایشان درجات بهشت را جنه را توحید را تقاضا بکنیم که به شفاعت ایشان درهای توحید به روی ما باز شود و حرم ایشان شده یک ملجا برای همه ی بزرگان و علمای بزرگ. و الآن قبور بسیاری از علمای ما در حرم ایشان است مثل پروانه های دور این شمع اند که جمع شدند این یک نکته . نکته ی دیگری که می خواستم عرض کنم در زیارتی که از امام رضا سلام الله علیه نقل شده اسرار بزرگی است نسبت به مقامات ایشان زیارت با تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها شروع می شود که خودش لطافتی دارد. بعد سلام هایی است به انبیا اولوالعظم بعد چهارده معصوم تا می رسد سلام به حضرت معصومه. در سلام هایی که به ایشان شده توجه داده شده به ارتباط ایشان با معصومین اَلسَّلَامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ  ایشان بنت و دختر رسول خدا هستند اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ فاطِمَةَ و خَديجَةَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ پس ایشان دختر و بنت این معصومین هستند بعد اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يا بِنْتَ وَلِىِّ اللهِ ایشان بنت ولی خدا و معصوم اند السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أُخْتَ وَلِيِّ اللَّهِ خواهر معصوم اند اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يَا عَمَّةَ وَلِيِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ این ظاهرش روشن است ایشان دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفر اند نسل معصوم اند همه ی اجدادشان معصوم است تا نبی اکرم خواهر امام رضا و عمه ی چهار امام معصوم هستند از جمله ائمه ی وجود مقدس امام زمان این ظاهرش است ولی ما یک رابطه ی دیگری هم با معصوم داریم یعنی فرزند یک معصوم توالد از معصوم یک معنای ظاهری دارد که ذریه ی اهل بیت علیهم السلام این نسبت را دارند ولی یک نسبت باطنی است یک فرزندی باطنی هم است آن فرزندی آثار و برکات دیگری دارد من یک نمونه را عرض می کنم روایت در کاوی است در بصائر الدرجات است امام صادق علیه السلام فرمودند وَلَدَنِي‏ رَسُولُ اللَّهِ من فرزند رسول خدا هستم حالا ببینید آثار این فرزندی چه است وَ أَنَا أَعْلَمُ كِتَابَ اللَّهِ بنابراین عالم به کتاب خدا هستم وَ فِيهِ بَدْءُ الْخَلْقِ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ از ابتدای خلقت تا انتها در این کتاب است وَ فِيهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَرُ الْأَرْضِ خبر همه ی احوال سماواتی و زمینی در این کتاب است وَ خَبَرُ الْجَنَّةِ وَ خَبَرُ النَّارِ خبر همه ی بهشت و جهنم در آن است. آن چه بوده و است و تا قیامت خواهد بود بعد فهمیدند من این ها را می دانم مثل کسی که به دست خودش نگاه می کند از طریق احاطه ی به کتاب اگر کسی علم کتاب داشت همه ی وقایع عالم در نزد اوست مثل کسی که به کف دستش نگاه می کند فرمود این طوری. این فرزندی نتیجه اش این است آن توالد غیر توالد ظاهری است همه ی کسانی که یک نسبت ظاهری دارند که این مقام را ندارند این که أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة این ابوت غیر از ابوت ظاهری است البته خود فرزندی و ارتباط ظاهری هم مبدا انتقال یک سلسله حقایق است ولی وقتی این دو با هم جمع می شوند امر شگفت انگیز و معجزه ای اتفاق می افتد می شود حضرت معصومه سلام الله علیها بنابراین غیر از این تولد ظاهری که داریم یک تولد دیگری هم می توانیم داشته باشیم می شود ما در دامن امام یک تولد جدید داشته باشیم این که در روایتی که از وجود مقدس حضرت عیسی مسیح نقل شده نْ يَلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَوَاتِ مَنْ لَمْ يُولَدْ مَرَّتَيْنِ نمی تواند کسی ورود به ملکوت سموات و الارض پیدا کند مگر دو بار متولد شده باشد یک تولد ظاهری داریم امام مبدا حیات است اگر در ما دمید از نو متولد می شویم زنده می شویم یک تولد جدید است پس اگر کسی فرزند امام شد می تواند یک تولد جدید داشته باشد دوباره به دنیا بیاید وارد ملکوت سموات و الارض می شود آن هایی که دوباره در دامن امام پرورش پیدا می کنند تولد مجددی پیدا می کنند می شوند فرزند امام و امام نسبت به آن ها ابوت می کند. بعضی این تعبیر السلام علیک یا اباعبدالله را در زیارت عاشورا همین طوری معنا می کنند می گویند اباعبدالله بودن ایشان همان ابوت نسبت به عباد الله است همه ی عباد الله فرزند ایشان اند ایشان آن ها را متولد کرده در عوالم باطنی و حیات طیبه به آن ها دمیده واقعا هم متولد شدند تولد که به معنی خروج جسم جرم دار عالم در این عالم نیست یک روایتی در توحید صدوق نقل کرده که نامه نوشتند اهل بصره به سیدالشهدا علیه السلام از معنی صمد پرسیدند حضرت یک نکاتی را فرمودند بعد گفتند صمد را خداوند در قرآن توضیح داده «اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ» (اخلاص/3-2) صمد یعنی همین یکی از معانی اش این است. نه فرزندی به دنیا آورده و نه خودش فرزند است بعد حضرت توضیح دادند لم یلد نه این که به صورت جسم دارای جرم کسی از او متولد نشده کما این که در غیر خدای متعال این طوری است انسان ها فرزند به دنیا می آورند یک جرم جسمانی از آن ها متولد می شود که البته دارای روح هم است فقط این نیست که خداوند چنین فرزندی ندارد لطیف ترین توالد هم در خدای متعال نیست حتی نفس حتی اموری مثل غصه شادی حزن این ها اموری هستند که از ما متولد می شوند خدای متعال چنین توالدی هم ندارد همی غمی حزنی شادی هیچ چیز صادر نمی شود حتی لطیف ترین صدور. توالد به معنی این که چیزی از او حارج شود چه جرم چه جرم هم نداشته باشد توالدی خارج نمی شود از حضرت حق. پس توالد یک معنی خیلی گسترده ای دارد بنابراین اگر کسی گفت ولدنی رسول الله فقط به معنی توالد ظاهری نیست اگر گفت انا و علی ابوا هذه الامت واقعا پدری می کنند ما را متولد می کنند در این دنیا و در عوالم بعدی و در این ولادت ها است که دست ما به ملکوت بالا می رسد و ورود به عالم ملکوت پیدا می کنیم پس ارتباط فرزندی با امام ارتباط خواهر امام بودن عمه ی بزرگوار امام بودند می توانند ارتباط طبیعی ظاهری باشد که این هم خودش مبدا برکاتی است ولی اگر جمع شد با توالد باطنی و ارتباطات باطنی مبدا فیوضات و خیرات فراوان است.

  و خیلی چیزهای دیگر یکی از آن ها این است که فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْنا ً مِنَ الشَّأْنِ این طور نیست که هر کسی که توالد ظاهری با معصومین دارد دارای آن شان شفاعت باشد به ما گفته باشند بروید به بزرگان نه ما بروید زیارت کنید و بگویید إشفَعي لِي فِي الجَنَّةِ از ایشان بخواهید که درهای توحید را به روی شما باز کنند در های جنه را به روی شما باز کنند درهای ولایت الله و ولایت نبی اکرم و اهل بیت را ایشان به روی شما باز کنند پس این یک نکته در باب ایشان اگر کسی این طوری شد یک توالد باطنی از ناحیه ی معصومین داشت و معصومین او را متولد کردند دستش را گرفتند در عوالم وارد شد این می تواند حامل نور امام شود حامل ولایت ائمه می شود این ارتباط با نبی اکرم و آباءشان ارتباط با برادرشان امام رضا و همه ی معصومین به صورت بنت و اخت و عم ظهور پیدا کرده این ارتباط باطنی موجب تجلی همه ی معصومین در ایشان است. همه ی معصومین در ایشان تجلی دارند با انوارشان.

پس  نکته ی دوم در زیارت ایشان این است که در زیارت ایشان سلام به پیامبران اولوالعزم داده می شود اما به صورت غائب اَلسَلام‏ُ عَلَى آدَمَ صَفْوَةَ اللهِ البته حضرت آدم جزء انبیا اولوالعزم نیستند الَسَلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِيِّ اللهِ سلام به حضرت نوح ابراهیم موسی عیسی علیهم السلام وقتی خطاب به چهارده معصوم می رسد خطاب خطاب حاضر است الَسَلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللهِ،  الَسَلامُ عَلَيْكَ يا اَمَيرَ الْمُؤْمِنينَ  نکته اش این است که معصومین انوارشان از وراء حجاب حضرت معصومه همه حاضر است همه تجلی در حضرت معصومه دارند در این چهلچراغ انوار چهارده معصوم متجلی است لذا شما چهارده معصوم را آن جا حاضر می توانید زیارت کنید پس این رابطه ی باطنی ایشان اتفاقی که ذیل آن افتاده ایشان حامل انوار همه ی معصومین هستند و لذا همه ی معصومین در حرم ایشان حاضر اند مضمون آن رویایی هم که از پدر مرحوم آیت الله عظمی مرعشی نقل می کنند ایشان چله ای گرفتند و متوسل شدند به یکی از ائمه شاید امام باقر سلام الله علیه بود  تقاضا کردند که قبر وجود مقدس فاطمه ی زهرا سلام الله علیها بر ایشان آشکار شود در خواب به ایشان فرمودند که این امر تا دوره ی ظهور شدنی نیست سر است باید مخفی بماند ولی اگر خواستید ایشان را زیارت کنید بروید در قم فاطمه ی معصومه را زیارت کنید که مادر مان حضرت زهرا سلام الله علیها جلالت خودشان را به ایشان داده اند خیلی حرف عجیبی است یعنی تجلی جلات فاطمه ی زهرا در وجود مقدس. جلال حضرت می دانید چیست؟ ایشان هیبتی دارند که دست هیچ کسی به آن نمی رسد منزلت شب قدر همان نهیبی که حضرت دارند فرمودند وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا  این جلالت یعنی این خدای متعال او را فاطمه نامید فاطمه یعنی جدا شده چون همه ی خلق جدا شده از معرفت لِأَنَّ الْخَلْقَ نه لانَّ النّاس خلق یعنی جبرئیل میکائیل این جلالت است آن وقت این جلالت را فرمودند فاطمه ی زهرا جلالتشان را به فاطمه ی معصومه دادند این هم نکته ی دومی که از زیارت ایشان استفاده می شود یکی رابطه ی باطنی با همه ی معصومین که این رابطه موجب شده حقایق معصومین به اندازه ی ظرف وجود ایشان که فوق فهم ماست در ایشان تجلی پیدا کند و به ما گفتند حالا بروید ایشان را زیارت کنید چون جنه با زیارت معصوم واجب می شود. معصوم باب الله است اگر مقامات معصومین در کسی تجلی کرد می شود باب الجنه می تواند شفاعت فی الجنه کند که بحث شفاعت را نکته ی سومی است اشاره می کنم.

 نکته ی سومی که در زیارت ایشان از امام رضا است این است که در پایان زیارت به ما گفتند از حضرت بخواهید يا فاطِمةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَةِ فَاِنَ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَأْنِ یکی این که از حضرت بخواهید برای شما شفاعت در جنه بکنند درک از جنه متفاوت است وادی توحید و وادی ولایت نبی اکرم وادی ولایت امیرالمومنین وادی جنت است باطن جنه همین است حتی بالاترین درجات بهشت هم باطنش رحمت خداست باطنش ولایت امیرالمومنین است این بحث هایی است که تکرار می شود. پس حضرت می توانند درهای وادی توحید و ولایت را به ما باز بکنند که هم از دنیا شروع می شود اصل شفاعت شفاعت در توحید است اگر کسی به وادی توحید هدایت نکنند نمی توانند بهشتی کنند چون اَلتَّوحِيدُ ثَمَنُ الجَنَّةِ تا آدم موحد نشود نمی تواند وارد بهشت شود انسان تا به وادی ولایت نرسد وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي بهشتی نمی شود بنابراین شفاعت در بهشت شفاعت در وادی ولایت و گشودن در های ولایت است خیلی مشکل است إِنَّ أَمْرَنا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ وادی توحید یک وادی است که سیرش بسیار دشوار است یک کسی باید دست ما را بگیرد ببرد وارد وادی توحید کند در ها را باز کند حقایق را به روی قلب ما. ماذون هم باشد شرایطی برای شفاعت شونده و شفاعتی براش شفاعت کننده در آیات و روایات گفته اند حالا شفاعت شونده بماند شفاعت شونده باید عهدی داشته باشد فرمود عهدم این است که مَنْ دانَ بِوِلایَةِ أَمِیْرِ الْمُؤْمِنِیْنَ وَ الأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَهُوَ الْعَهْدُ عِنْدَ اللّهِ این است که اهل ولایت باشد و الا شفاعت نمی شود اما شفاعت کننده چه شرایطی باید داشته باشد؟ آیاتی در قرآن شرایط شفاعت شونده را ذکر می کند من بعضی ها را ذکر می کنم یکی در سوره ی مبارکه ی زخرف است خدای متعال می فرماید وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ آن هایی که این ها غیر خدا می خوانند مالک شفاعت نیستند نمی توانند شفاعت بکنند الا این که یکی از این دو شرط را داشته باشند هم اهل شهادت به حق باشند و هم اهل علم به حقایق. مرحوم آیت الله طباطبائی ذیل آیه ی سوره ی بقره که می فرماید «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ» (بقره/143) آن جا این شهادت را توضیح می دهند کسی که می خواهد شفیع باشد باید شاهد باشد این شهادت هم باید نسبت به ظاهر و باطن باشد چون در قیامت از باطن ما سوال می کنند بنابراین باید شاهد همه ی اصرار وجودی انسان باشد «شَهِدَ بِالْحَقِّ» (زخرف/86) این شهادتش هم باید شهادت بالحق باشد چون ممکن است کسی نگاهش نگاه حق نباشد باید حق ببیند درست ببیند و دوم اهل علم به همه ی حقایق باشد و الا کسی که اهل علم به حقایق نیست این مالک شفاعت نیست یک آیه ی دیگری از سوره ی مبارکه ی طه می خوانم. خدای متعال می فرماید در قیامت  «لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا» (مریم/87) این در سوره ی مبارکه ی مریم است یکی هم در سوره ی طه است که روز قیامت این طوری است «وَخَشَعَت الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا» (طه/108) وقتی فرمان می آید به دنبال او حرکت می کنند در صحنه او حاضر می شوند نمی توانند تخلف بکنند همه ی سر و صداها خاشع می شوند اصوات هم در مقابل رحمانیت حضرت حق خشوع می کنند «فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا» جز سر و صداهای بسیار آرام و آهسته چیزی نمی شنوی همه در حال خشوع اند می فرمایند «يَوْمَئِذٍ لَّا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ» (طه/109) آن روز شفاعت فایده ندارد نه کسی حق شفاعت دارد و نه شفاعت قبول می شود «إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِی لَهُ قَوْلًا» (طه/109) خداوند به او اجازه بدهند و روایات رضی له قولا را معنا کرده یک معنا که بعضی از مفسرین علامه بزرگوار طباطبائی کردند معنای خوبی است می فرمایند رضایت مطلق از قول او خدا داشته باشد هیچ عیبی قول او نداشته باشد لذا باید پاک از همه ی خطاها و خطیئه ها باشد باید پاک از شرک باشد کسی که در مقام اخلاص است لذا اصل این شفاعت مال نبی اکرم است که هر چه بگوید خدا می پسندد لذا «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‏» (ضحی/3) اصل شفاعت مال ایشان است دیگران می توانند شفاعت کنند؟ به اندازه ای که شفاعت نبی اکرم دستشان را بگیرد فرمود روز قیامت شیعیان ما دوستان ما دست به دامن ما و ما دست به دامن نبی اکرم و نبی اکرم دست به دامن خدا و به اندازه ای که شفاعت نبی اکرم محقق می شود بقیه می توانند شفاعت کنند لذا کسی شفیع می شود که شفاعت حضرت شامل حالش شده باشد لذا می گوید اشْفَعى لى فِى الْجَنَةِ فَاِنَ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَأْنِ گمان می کنم شاید معنایش این باشد که شانی از مقام محمود نبی اکرم در ایشان است این همان عهدی است که باید داشته باشد همان «رَضِيَ لَهُ قَوْلاً» همان شهود بالحق « اِلاَّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ» «زخرف/86) است همه ی آن چیزهایی که در نبی اکرم است و لذا شفیع کل هستی هستند این در فاطمه ی معصومه سلام الله علیها محقق است چقدر در ایشان محقق است؟ آن روایت امام صادق را یک بار دیگر می خوانم تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم یعنی همه ی شیعیان یعنی مقاماتی از مقامات بهشت است که همه ی شیعیان به دست ایشان باز می شود من نمی دانم این همان است که حضرت زهرا جلالت خودشان را به ایشان دادند هیچ چیز دیگری نیست. پس شفاعت ایشان شعاعی از شفاعت نبی اکرم است آن عهدی که نبی اکرم عندالله دارند آن طهارت و عصمتی که دارند که رضی له قولا. من شهد بالحق شهود بالحقی که دارند یعلمون معارفی که نبی اکرم دارند این چیزهایی که در شفیع لازم است محبت و انس و لطفی که دارند همه ی این امور در نبی اکرم است و مقامش در وجود فاطمه ی معصومه تجلی کرده اند این مقام مقام فوق العاده ای است که به همه گفتند بگویید اشفعی لی فی الجنه درهای مقامات توحید و بهشت برای شیعیان و اولیا از طریق ایشان باز می شود.

برگرفته از سخنان حجه الاسلام و المسلمین میرباقری در برنامه سمت خدا samtekhoda.tv3.ir

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :