يکشنبه - 2018 آگوست 19 - 8 ذيحجه 1439 - 28 مرداد 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 242526
تاریخ انتشار : 17 مرداد 1397 10:40
تعداد مشاهدات : 36

مدرسه علمیه الغدیر تهران (خواهران)

پیام های رسانه ای؛ متفاوت از آنچه می بینیم!

قدرت پیام های رسانه ای در اهدافی است که بصورت فرامتن به ذهن مخالب القاء می کنند.

مغز انسان تصاویر را به گونه ای متفاوت از کلمات پردازش می کند

مغز انسان برای درک پیام های رسانه ای سیستم پیچیده ای دارد. بسیاری از پیام های رسانه ای بر مبنای عملکرد مغز طراحی می شوند تا بتوانند بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشند.تصاویر معمولا در بخشی از مغز پردازش و فهم می شوند که غرایظ و احساسات قوی هم در همانجا پردازش می شوند. این در حالی است که زبان، سخن و کلمات نوشتاری در بخش دیگری از مغز پردازش می شود؛ جایی که قوه تفکر و استدلال در آن جای گرفته است.

حالا با این توضیحات ممکن است بفهمید که چرا  تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی اغلب قدرتمند تر و اثرگذارتر از تبلیغات چاپی هستند. آنها اغلب آن بخش از مغز را که مرکز امور غریزی است تحریک می منند و نه قوای عقلانی را.

 

پیام های رسانه ای زمانی قدرتمند می شوند که احساسات و عواطف انسانی را تحریک کنند

پیام های رسانه ای اگر بتوانند قلب شما را تسخیر کنند، قدرت و تاثیر گذاری بیشتر و سریع تری می یابند تا زمانی که قوای عقلانی شما را درگیر کنند. افسانه ها و داستان های عاشقانه قدیمی نیز از همین قابلیت استفاده می کرده اند.عشق، عواطف و احساسات آدمی به راحتی قادر است همه تصمیمات عقلانی را تحت تاثیر خود قرار بدهد. بنابراین اگر با پیامی رسانه ای رو به رو شدید که با استفاده از موسیقی، لحن صدا، کلمات سحر آمیز، تصاویر رمانتیک و چیزهایی از این قبیل سعی داشت شما را تحت تاثیر قرار بدهد، مطمئن باشید که رسانه در قدرتمند ترین حالت خود قرار داشته و احتمالا بسیار به تاثیر گذاری بر روی شما نیاز ضروری و فوری دارد!

 

 

پیام های رسانه ای می توانند برای تقویت تاثیر گذاری، دستکاری شوند!

ابزارهای رسانه ای قادر هستند با تکنیک های خاص خود واقعیت موجود را دستکاری کرده و بدین ترتیب میزان تاثیر گذاری بر مخاطب را افزایش دهند. تصویر سازی های هیجانی در مجلات، وب سایت ها و یا تبلیغات چاپی همه و همه با دستکاری در متن اصلی سعی می کنند تا اثر یک پیام را بر مخاطب تقویت کنند.

 

 اثرات رسانه ها دقیق، ماهرانه و پیچیده است

پیام های رسانه ای اثراتی دقیق و ماهرانه و پیچیده دارند به همین خاطر در بسیاری از اوقات این اثرات برای ما ملموس نیستند.

ما در بسیاری از مواقع اصلا قادر نیستیم تشخیص بدهیم که تحت تاثیر چه پیامی اقدام به خرید کالای خاصی کرده ایم. ممکن است یک پیام تبلیغاتی سالها بعد از دریافت آن توسط ما، در موقعیتی خاص بر رفتار ما تاثیر گذاشته باشد. مطمئنا همه افراد نسبت به چیزهایی که از رسانه می بینند یا می شنوند اعتقاد پیدا نمی کنند و مطمئنا هیچ کسی با انجام یک بازی خشن بلافاصله تبدیل به یک قاتل نمی شود. ما در دنیای پیام های رسانه ای غوطه ور هستیم. همه آنها به یک شکل و در یک زمان بر روی ما اثر نمی گذارند و تاثیرات آنها نیز غالبا ملموس نیست. بنابراین اثرات رسانه ها بر روی ما ساده نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد و حتی گاهی بنابر شرایط محیطی و درونی ما ممکن است کاملا معکوس نیز باشد.

 

  

پیام های رسانه ای اثرات ایدئولوژیک و ارزشی دارند

ارزش ها و ایدئولوژی های هر گروهی در لایه های زیرین پیام های رسانه ای منتقل می شوند و در بسیاری از مواقعبوسیله همین کارکرد ایدئولوژیک قادر هستند بر مخاطب تاثیر بیشتری بگذارند.

پیام های رسانه ای سعی می کنند با انتقال ارزش ها و ایدئولوژی های سازندگان خود به نوعی سلطه فرهنگی بر مخاطب دست پیدا کنند و از این طریق افراد بیشتری را تحت اختیار خود درآورند.

تشخیص این ارزش ها و ایدئولوژی ها گاهی ساده و گاهی بسیار سخت و دشوار است چرا که معمولا در لایه های پنهان و زیرین متن قرار می گیرد.

 

 

 

منبع

«سواد رسانه ای» - ج 1، نویسنده: اسماعیل رمضانی، به کوشش: حمیدرضا آیت الله


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :