جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 227912
تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 13:58
تعداد مشاهدات : 183

مدرسه علمیه زهرای اطهر(س)

کتاب شناسی مهدوی(2)

برگزاری دومین نشست کتاب شناسی مهدوی_عج)


مدرسه علمیه زهرای اطهر(س) دومین نشست کتابشناسی مهدوی را با حضور کارشناس محترم بنیاد مهدویت؛ «آیت الله حاتمی» برگزار نمود.

در این نشست علاوه بر معرفی کتب مهدوی(عج)، به تقویت فرهنگ کتابخوانی و مهارت های آن پرداخته شد.برای استفاده علاقه مندان خلاصه ای از مباحث این نشست ارائه می گردد:

در کتابخوانی و پژوهش، در همه موضوعات و گرایش ها؛ موارد زیر بسیار اهمیت دارد:

اول: داشتن هدف و انگیزه

داشتن هدف و انگیزه بسیار مهم است. از حمله مواردی که مانع از دلبستگی به دنیا می شود، تعقل، تفکر و کتابخوانی است.

در صورت نداشتن هدف و انگیزه، مطالعه به سرعت خسته کننده می شود، زیرا در پیش رو، چیزی وجود ندارد که برای ادامه راه، اشتیاق ایجاد کند. در صورت داشتن هدف، وظیفه ما این است:

1.    به سراغ ابزار رفتن.

2.    برنامه ریزی(بدون برنامه ریزی ممکن است به هدف برسد ولی اینکه چه مدت زمان ببرد، مشخص نیست.

*در برنامه ریزی دو مسئله مطرح است: اول شناخت عوامل تقویت کننده و دوم شناخت موانع راه.

عوامل تقویت کننده عبارتند از: دوست و همراه- شرایط زمانی و مکانی- شرایط روحی- شرایط جسمی- تقویت اراده(با ایمان، توکل، توسل، الگو داشتن و مطالعه زندگی آنان)

دوم: آموزش

برای انجام هرکاری در ابتدای کار، آموزش و مهارت لازم است؛ چه رسد به موضوعات علمی و تخصصی.

در فرآیند آموزش، کنترل احساسات + تحمل سختی آموزش؛ باعث رسیدن به هدف می شود. آموزش باید به صورت: مرتب، منطقی، طبقه بندی شده و با هدف آموزشی مشخص باشد.

فرایند آموزش سه رکن اساسی دارد: استاد، منابع، دانش پژوه. استاد، دانش پژوه را همراهی کرده، هدف و انگیزه را تقویت می کند. منبع باید معتبر باشد و دانش پژوه، سیر مطالعاتی هدفمند و با توجه به نیاز را دنبال کند و در نهایت دانش پژوه باید تلاش داشته باشد تا بتواند از استاد و منبع، بهترین بهره را ببرد.

*در بحث کتابخوانی: خوب خواندن کتاب و کتاب خوب خواندن؛ هردو به یک اندازه مهم هستند، زیرا ما: عمر نوح، گنج قارون و صبر ایوب را نداریم؛ پس باید سراغ الویت ها برویم!


سوم: ارزش گذاری مکتوبات

ارزش گذاری مکتوبات که اعم از کتابخوانی است، بدین ترتیب است:

راه اول: شناخت محتوای کتاب.

راه دوم: شناخت مولف کتاب.

راه سوم: شناخت انتشارات کتاب.

راه چهارم: معرفی کتاب از جانب افراد مطمئن.

چهارم: تثبیت مطالب خوانده شده

راه های تثبیت مطالب خوانده شده عبارتست از:

1.    نگاه اجمالی به فهرست کتاب.

2.    روزنامه وار خواندن.

3.    با دقت خواندن.

4.    علامت نگاری.

5.    حاشیه نگاری.(فایده: در طول زمان خود را ارزیابی می کنیم. امروز چیزی می نویسم و چندسال بعد به سراغش رفته و خود را ارزیابی می کنم.)

6.    نقد کردن.

7.    خلاصه نویسی.(فایده:انتقال نکات مهم به دیگران. مرور سریع و دسته بندی شده مطالب)

8.    مشغولیت ذهنی به موضوع آن.

9.    مباحثه.

10.تشکیل کلاس.

کتب مهدوی(عج)

چند نمونه از کتب معتبری که درباره مهدیت به نگارش درآمده، خدمتتان معرفی می شود:

1-  نگین آفرینش.

2-  مهدی(عج) تجسم امید و نجات (آقای حیدری).

3-  درسنامه مهدویت(آقای سلیمانی).

4-  خورشید مغرب(محمدرضا حکیمی).

5-  سیمای آفتاب(حبیب اله طاهری).

6-  امام مهدی(عج) در آیینه قلم(2جلدی؛ این کتاب برای پایان نامه نویسی و تحقیق و مقاله نویسی بسیار مناسب است)

منابع دست اول مهدویت

1-  الغیبه (نعمانی؛ تاریخ، حوادث، روحیات و مشکلات شیعیان را بررسی می کند)

2-  کتاب الغیبه (شیخ طوسی)

3-  کمال الدین(شیخ صدوق)

4-  الإرشاد(شیخ مفید)

منابع معاصر مهدویت

1-  بحارالأنوار(جلدهای51،52،53)

2-  معجم الأحادیث امام مهدی(عج)(کورانی- طبسی؛ تمامی احادیث شیعه و سنی را درباره مهدویت جمع آوری نموده است)

3-  دانشنامه امام مهدی(عج) (ری شهری- طباطبایی)

4-  موسوعه امام مهدی(عج)(4 جلدی؛ شهید صدر رحمه الله)

5-  تاریخ غیبت صغری، تاریخ غیبت کبری، تاریخ بعد از ظهور(ترجمه آقای سجادی)

6-  فرهنگنامه مهدویت(سلیمیان)

7-  فرهنگ سخنان حضرت مهدی(عج)(مرحوم دشتی)

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :