شنبه - 2017 نوامبر 18 - 29 صفر 1439 - 27 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 224687
تاریخ انتشار : 20 آبان 1396 15:15
تعداد مشاهدات : 30

کربلا عصاره بشارت ها و انذارها

برگزاری نشستی توسط موسسه إحیاء ثقلین با عنوان کربلا عصاره بشارت ها و انذارها در فرهنگسرای شفق.

به گزارش معاونت پژوهش موسسه إحیاء ثقلین طبق سنوات گذشته در روز اربعین حسینی نشستی را با سخنرانی سرکارخانم دکتر دیالمه استاد حوزه و دانشگاه و پژوهش گر علوم قرآنی با عنوان کربلا عصاره بشارت ها و انذارها در فرهنگسرای شفق برگزار نمود.
 در این مراسم با هم کاری واحد پژوهش گروهی از اساتید و طلاب این مدرسه شرکت کردند.
سخنرانی پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش زیارت اربعین به شرح ذیل آغاز شد.

- بشارت و انذار هدف رسالت أنبیاء :
دکتر دیالمه هدف اصلی مبعوث شدن أنبیا را طبق آیه (165 سوره نساء)  بشارت و انذار انسانها دانست. بشارت ترسیم آینده روشن برای آنها و انذار را هشدار قبل از رخداد بیان نمود که نتیجه آن اتمام حجت الهی با انسانها می باشد.
 ایشان در ادامه افزود :کربلا عصاره تمامی بشارت ها و انذار های أنبیاست و عصاره اتمام حجت الهی است.

ایشان به رهبری حکیمانه امام، مخصوصا طی فرآیند شکل گیری واقعه عاشورا پرداخت و کل حرکت امام را یک برنامه دقیق و هدفمند توصیف کرد نه براساس اتفاق یا جبر.

- مصادیقی از اتمام حجت های امام حسین علیه السلام :
الف) وصیتنامه امام، که نزد برادرشان محمدبن حنفیه در مدینه به امانت گذاشتند. که حاوی سه بخش: شهادتین، هدف از قیام و شرایط مخاطبان قیام می باشد.
ب) خطبه امام در روز عاشورا که نشان دهنده نهایت تلاش امام برای بشارت و انذار و اتمام حجت با لشکریان دشمن است.
ج) گفتگوی امام با عمر سعد و انذار وی برای دست برداشتن از کشتن امام و پیوستن به لشکر ایشان و تضمین نگرانی های عمرسعد.

-قانون قرآنی استبدال
ایشان در این بخش در رابطه با قانون استبدال  به دو نمونه از آن در قرآن کریم که درباره انفاق ( آیه 38 سوره محمد) و جهاد ( آیه 39 توبه) می باشد، اشاره کرد.
 این قانون بیان کننده حقیقتی تکوینی و اجتماعی است که اگر انسان در معرض عمل صالحی قرار بگیرد و آن را انجام ندهد کس دیگری جایگزین خواهد شد و آن عمل را انجام خواهد داد و دین خدا برای توسعه و بقا منتظر کسی نمی ماند این مومنین هستند که باید سعی کنند تا به این فرصت ها برسند و سهمی از آن داشته باشند.
اگر از دریچه این قانون به واقعه کربلا نگاه شود جایگاه هفتاد و دو تن از یاران امام روشن می شود که چطور خود را به امام رساندند. لذا این جایگاه یاری امام تا ابد باز است و هیچگاه ضیق و تنگ نمی شود.

-کربلا بازخوانی هدف و فلسفه زندگی ( پذیرش و درک اوامر الهی و عمل به آن = هدف الهی داشتن در زندگی )
عاشورا فلسفه زندگی و هدف آن را مشخص کرده است مخصوصا برای انسان آخرالزمان که دچار پوچ گرایی است و علت بزرگ داشت روز اربعین ، بازگشت به این هدف است.

-آثار هدف الهی در زندگی :
سخنران در ادامه اقتدار را از آثار هدف الهی داشتن ذکر کرد و افزود زمانی که انسانی بدون امکانات مادی تنها در برابر خیل دشمن قدرتمند می ایستد و می گوید من ایستادم پس هر چه کید دارید به کار ببرید و امانم ندهید (خطاب حضرت هود به قوم عاد در آیه 55 سوره هود)، این مقاومت نیست بلکه اعجاز و اقتدار از روی یقین است.
نمونه های این اقتدار و هدف والا داشتن در عاشورا فراوان است و سن و سال و جنسیت نمی شناسد. نمونه بارز و اتم آن خود امام هستند و بعد خواهرشان . نکته مهم این است که همه با همان ادبیات انبیاء ، طواغیت زمان خود را مورد خطاب قرار می دهند.




نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :