سه شنبه - 2018 اکتبر 16 - 6 صفر 1440 - 24 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 222808
تاریخ انتشار : 25 مهر 1396 0:56
تعداد بازدید : 253

مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر

دفاع پایان نامه با موضوع « وحدت و کثرت نوعی نفوس انسانی از دیدگاه دو مکتب مشاء و حکمت متعالیه » در مجتمع كوثر

جلسه دفاع پایان نامه سطح سه با موضوع « وحدت و کثرت نوعی نفوس انسانی از دیدگاه دو مکتب مشاء و حکمت متعالیه » در مجتمع کوثر برگزار شد.



به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر ، احمدی معاون پژوهش کوثر از برگزاری جلسه دفاع پایان نامه با موضوع « وحدت و کثرت نوعی نفوس انسانی از دیدگاه دو مکتب مشاء و حکمت متعالیه » خبر داد.
احمدی، معاون پژوهش کوثر، گفت: جلسه دفاعیه حمیده سادات کمیزی از طلاب سطح3 با موضوع « وحدت و کثرت نوعی نفوس انسانی از دیدگاه دو مکتب مشاء و حکمت متعالیه » و با راهنمایی حجه الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام پور کریمیومشاوره حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی و با داوری حجه الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری موفق به کسب نمره 19گردید.
 وی، در توضیح عنوان این پایان نامه به چکیده آن اشاره کرده و گفت: از جمله مسائلي كه در علم النفس به آن پرداخته شده، مسئله «وحدت و كثرت نوعي نفوس انساني» است؛ يعني تعيين موضع و پاسخ به اين پرسش كه آيا همه ي انسان ها ذيل يك نوع و ماهيت نوعي واحد قرار مي گيرندو افراد آن محسوب مي شوند؟يا اين كه چند نوع بوده و ماهيات نوعي مختلف دارند؟ معاون پژوهش كوثر، در ادامه افزود: مشائين با توجه به مباني فكري خويش، معتقدند نفوس همه ي انسان ها حدوثاً و بقاءً نوع واحدي دارند،و اختلافشان به عوارض خارج از ذات است.آن ها براي مدعاي خويش دلايلي ارائه مي دهند كه مردود است.هر چند پيروان حكمت متعاليه نيز به وحدت نوعي نفوس در زمان حدوث معتقدند، اما در بقاء نفوس را متكثر دانسته و اين تكثر را از ناحيه علم و عملي مي دانند كه هر يك از افراد در سير استكمالي نفس خويش برمي گزيند. مبناي اين نظريه بر پايه ابداعات فلسفي خاص ملاصدرا مانند:حركت جوهري، تشكيك در وجود و... است. ايشان نيز براي ادعاي خويش به ارائه دلايلي پرداخته اند كه پس از نقد و بررسي، ادعاي دوم ايشان يعني كثرت نوعي نفوس در بقاء قابل پذيرش است.اما آن چه در نهايت مي توان به عنوان ديدگاه برگزيده معرفي نمود اين است كه علاوه بر پذيرش كثرت نفوس در بقاء بايد درباره كثرت پيش از تعلق نفوس به ابدان، كثرت خاصي را كه به جهت كثرت طولي در عقول مجرده است ،پذيرفت.
ایشان، در پایان واژه های کلیدی این پایان نامه را نفس، وحدت نوعي نفوس، كثرت نوعي نفوس، مكتب مشاء، مكتب حكمت متعاليه به عنوان پیش نیاز بیان کرد.
گفتنی است، این جلسه 24 مهر ماه جاری در مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر برگزار شد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :