دوشنبه - 2017 دسامبر 11 - 23 ربيع الاول 1439 - 20 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 220224
تاریخ انتشار : 2 مهر 1396 6:26
تعداد مشاهدات : 63

مدرسه علمیه زهرای اطهر(س)

برگزاری دوره آموزش«روش تحقیق در علوم اسلامی»(جلسات 1 و 2)

برگزاری دوره آموزش«روش تحقیق در علوم اسلامی» در مدرسه علمیه زهرای اطهر(س)



برگزاری دوره آموزش «روش تحقیق در علوم اسلامی» توسط کارشناس محترم موسسه نور، «جناب آقای کنی» در مدرسه علمیه زهرای اطهر(سلام الله علیها).

این دوره شامل ده جلسه بنابر شرایط تعداد جلسات متغیر است- بوده و برای طلاب پایه پنجم تمام وقت و  ششم و هفتم پاره وقت برگزار می گردد.

خلاصه ای از مطالب هر جلسه؛ در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

* خلاصه جلسه اول

1) تفاوت منبع با مأخذ

پژوهشگر براي گردآوري اطلاعات با منابع و مآخذ سروكار دارد و بايد توجه داشته باشد كه ميان مآخذ و منبع تفاوت است. براي مثال در كتابي، روايتي آمده است. اين كتاب مي

شود منبع روايت و مأخذ آن براي مثال، بحار الانوار است.

مأخذ هرچه قدمي تر و منبع هرچه جديدتر باشد؛ بهتر و مناسب تر است.

2) نحوه كار با متن: پژوهشگر در مواجهه با متن بايد نكات زير را انجام دهد:

 الف) خوانش صحيح متن

ب) خلاصه برداري از متن به صورت هاي: مفهومي(فهم و برداشت از متن)، متني(خلاصه خود متن)، نموداري(به صورت سرفصلي و دسته بندي شده)

*خلاصه جلسه دوم

1) چگونه و چه موضوعی را برای تحقیق و پژوهش انتخاب کنیم؟

الف) وارد پژوهشی نشوید که دانشی در آن ندارید.

ب) در موضوع انتخابی خود، مشاور مناسب داشته باشید.

ج) در رابطه با موضوع؛ منابع کافی و مناسبی داشته باشید.

د) تمام ذهنیت خود را از موضوع روی کاغذ بیاورید.

ه) انگیزه کافی برای پرداختن به موضوع داشته باشید.

و) از قواعد موسسه آموزشی خود کاملا مطلع باشید.

ی) برآورد هزینه کنید.


2) روش شناسی تحقیق

1. ماهیت و واقعیت اجتماعی و پدیده مورد تحقیق مشخص شود.

2. مشخص باشد دانش و مدارک مورد نیاز در مورد آن موضوع اجتماعی یا پدیده ی مورد مطالعه؛ از کجا بدست می آید.

3. موضوع تحقیق با کدام رشته از دانش و معارف بشری ارتباط دارد؟

3) معماهای روش شناسی تحقیق

1. اصل معمای رشد و توسعه پیدا کند و چگونگی شکل گیری موضوع معین شود.

2. معمای مکانیکی یا مکانیسمی: موضوع من چگونه کار می کند؟!

3. معمای علّی: چه عواملی، چرا و چگونه بر موضوع موثرند؟!


باید بدانید که از زمان «رنه دکارت»، دو نوع علوم انسانی شکل گرفت: علوم انسانی تجربی (علوم فلسفی، کلامی، منطقی) و علوم تجربی انسانی که شامل دیسیپلین کار است.

بنیان علوم تجربی انسانی؛ بر پایه مشاهده استوار می باشد...

 



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :