چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 220215
تاریخ انتشار : 27 شهریور 1396 13:59
تعداد مشاهدات : 43

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

تدلیس در نکاح از منظر فقه امامیه

عقد نکاح به عنوان تشکیل دهنده بنیان خانواده، باید بر اساس صداقت زن و شوهر و اطرافیان آنان ایجاد شود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

تدلیس در نکاح از منظر فقه امامیه

1396

 

 

لیلا بختیاری  

 

فاطمه فلاح تفتی

 

حوریه خدایی

 

تدلیس، نکاح، خیارفسخ، عیب، غرور

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

عقد نکاح به عنوان تشکیل دهنده بنیان خانواده، باید بر اساس صداقت زن و شوهر و اطرافیان آنان ایجاد شود. اما گاهی طرفین عقد یاد شده یا اطرافیان آنان صداقت را فراموش کرده، با کتمان واقعیت به انعقاد آن اقدام می کنند که از آن به تدلیس تعبیر می شود که روز به روز هم میزان ارتکاب و مصادیق آن افزایش می یابد. قانون مدنی در خصوص تدلیس در نکاح و آثار آن با وجود آنکه وجود تدلیس را در عقد بیع موجب خیار فسخ دانسته هیچ گونه حکمی مقرر نکرده است. ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی تدلیس از نظر فقهی و حقوقی بررسی شده و سپس ارکان و شرایط و عناصر تدلیس بیان گردیده و سپس به قلمرو تدلیس از حیث تدلیس کننده اشاره شده است که تدلیس ممکن است که از ناحیه یکی از طرفین عقد نسبت به طرف دیگر یا توسط شخص ثالث انجام پذیرد و معلوم شده که برای تحقق تدلیس نیازی به انجام عملیات متقلبانه نیست و در مواردی حتی سکوت نیز تحقق بخش تدلیس است. از نظر آثار و ضمانت اجرایی نیز زیان دیده افزون بر اختیار فسخ می تواند زیان های وارده بر خود را از تدلیس کننده در خواست کند و همچنین تدلیس کننده در مواردی مسئولیت کیفری نیز خواهد داشت که آثار و ضمانت اجرایی آن در آراء صاحب نظران فقهی و حقوقی مدنی ایران پرداخته شده و جایگاه آن را در نظام های حقوقی مذکور تبیین خواهیم کرد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :