چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 220027
تاریخ انتشار : 28 تیر 1396 8:23
تعداد مشاهدات : 34

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه (س) پاکدشت

غصب فدک و علل آن

بی شک یکی از مهمترین، کوبنده ترین و آموزنده ترین رویدادهای تاریخ تشیّع موضوع حماسه آفرین فدک است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

غصب فدک و علل آن

1396

 

 

فاطمه شیرزاد

 

عالیه چینی ساز

 

طیبه موسوی

 

فدک، غصب، خطبه، ذوی القربی، خطبه فدکیه

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بی شک یکی از مهمترین، کوبنده ترین و آموزنده ترین رویدادهای تاریخ تشیّع موضوع حماسه آفرین فدک است. در طول سال ها عده ای کوشیده اند فدک را به صورت یک مسأله مالی جلوه دهند و آن را در مجرای اختلاف ملکی فیما بین فاطمه دخت پیامبر(ص ) و خلیفه اول بیندازند و محاکمه ی آن را هر چند متکی به دلایل منطقی و خصم شکن باشد رویدادی ساده تلقی کنند. در این مورد تحلیل ها و نوشته های بسیاری تدوین شده است. گذشته از کتبی که قسمتی از آن ها مربوط به مسأله فدک است، تعداد کتاب های مستقلی که در این زمینه تألیف شده بیش از 230 کتاب است. آنچه پیش روست تحقیقی پیرامون مسأله فدک و علل غصب آن است که با تکیه بر شواهد و اسناد گوناگون به بررسی فدک و ابعاد مختلف آن می پردازد. روش این تحقیق تحلیل محتواست، و برای جمع آوری اطلاعات آن از روش کتابخانه ای استفاده شده است. فدک یکی از آبادی های یهودی نشین با نخلستان های فراوان در نزدیکی خیبر بود. این سرزمین بعد از فتح غزوه خیبر، جزء اموال خالصه پیامبر (ص) قرار گرفت و طبق دستور خداوند به حضرت زهرا (س) اعطا شد. بعد از رحلت پیامبر(ص) خلیفه اول با استناد به حدیث جعلی « نحن معاشر الانبیا لا نورث» فدک را به انگیزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از تصرف حضرت زهرا (س) خارج ساخت و این باعث به وجود آمدن اقداماتی از سوی حضرت برای استرداد اموال خود گردید. حضرت در سه مرحله دفاع همه جانبه حقوقی و شرعی خود از فدک را انجام داد. در مرحله اول فدک را از باب ملکیت و اعطایی رسول خدا، در مرحله دوم از باب سهم الارث و در مرحله آخر از باب سهم ذوی القربی و خمس غنایم مطالبه کرد. اما هر بار خلیفه با نیرنگ از بازگرداندن فدک خودداری کرد. حضرت بعد از آنکه پی برد با ارائه سند و مدرک نمی تواند دشمنان را به بازگرداندن حق خود وادار کند به مسجد رفتند و با ایراد خطبه های کوبنده چهره واقعی دشمنان را برای عموم مردم نمایان کردند. برخورد خشونت بار دستگاه خلافت با دختر پیامبر (ص) جنبه سیاسی داشت نه جنبه دینی، آن ها می خواستند دست اهل بیت را از مال دنیا تهی کنند و زمینه را برای باز پس گیری خلافت فراهم نکنند. سرزمین فدک دست به دست بین حاکمان و زمامداران اسلامی می گشت که برخی آن را به وارثان فاطمه بازگرداندند و برخی آن را جزء اموال حکومت می دانستند. در حال حاضر فدک به الحائط معروف گردیده و در صحرای حجاز و در دل بیایان ها و سنگ های سوخته و پاره ای نخلستان های اطراف مدینه گمنام افتاده است. بنابراین فدک در آن زمان برای هر دو طرف یک وسیله بود و از جنبه شخصی و ارزش اقتصادی چندان اهمیتی نداشته ولی در یک مقطع تاریخی یه موضوع مورد اختلاف دختر پیامبر و خلیفه اول تبدیل شد و ارزش سیاسی یافت. لذا واقعه فدک بر مبنای شخصیت هایش قابل تکرار است، به همین دلیل است که خاطره فدک در حال حاضر در زیارات و مراثی زنده نگهداشته شده است.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :