چهارشنبه - 2018 ژولاي 18 - 6 ذيقعده 1439 - 27 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 201759
تاریخ انتشار : 29 تیر 1384 13:6
تعداد مشاهدات : 159

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

مهدویت از دیدگاه ادیان وفرق

تحقیق پایانی سرکار خانم زهرا نوری با عنوان«مهدویت از دیدگاه ادیان وفرق»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

مهدویت از دیدگاه ادیان وفرق

 

1384

 

زهرا نوری

 

 

اکرم السادات موسوی

 

 

 

شورا

 

مهدویت،موعود،آخرالزمان،مصلح

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

بحث مهدویت یک نگاه جهانی است،نگاهی است که در تمام ادیان به شکل های مختلف در طول تاریخ مطرح بوده است.آیین یهود،مسیحیت ونوعا ادیان الهی بحث موعود ومنجی را بیان کرده اند.

موعودگرایی،منجی گرایی،اعتقاد به سعادت واقعی بشر واین که روزی به کمال مطلوب می رسد،از امور فطری بشر است،یعنی همه انسان ها دوست دارند به این کمال دست یابند.

اصل مهدویت در اسلام باورداشت قیام رادمردی است از دودمان پیامبر،که با نیرویی خداوندی در آخرالزمان ظهور کرده وجهان را به نیکی در آورده کران تا کران هستی را یک آیین،یک حکومت ویک قانون خواهد گذارد.با انقلاب او عدل وشادی همه جا پراکنده شود واسلام وفرامین او به ورطه عمل در آید.

مهدویت واعتقاد به امام زنده ی غایب برخاسته از ریشه ها وپایه های مستحکمی است که ما از آن به مبانی اعتقادی یاد می کنیم. شیعه با اعتقاد به امامت گره خورده است،به گفته قرآن، امام مکمل دین و متمم همه نعمت هایی است که خداوند در هستی قرار داده است .رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)آنقدر که به این امر سفارش می کرد به هیچ یک از امور دیگر سفارش نمی کرد.

بدون ولیّ،زندگی محدود وکور است وبا او مرگ،استمرار وحیات جاوید است.این بینش،آثار زیادی داردونه تنها بر انتظار ما از حجت وانتظار ما برای حجت موثر است که بر تربیت واخلاق وسیاست  وحقوق واقتصاد نیز تاثیرگذار است.مبانی کلامی مهدویت گاهی نقلی وگاهی عقلی است.مبانی کلامی عقلی سه برهان رابیان می کند:اول اینکه نبوت وامامت ،یک فیض معنوی است وامروزه آن واسطه فیض حضرت حجت(عج) است.دوم،قاعده لطف وسوم انسان کامل غرض آفرینش است ومبانی نقلی هم سه برهان را طرح می کند:یکی روایات اثنی عشربا شرایط خاص خودش ودیگری روایاتی که درباره ی خود حضرت مهدی(عج) است وسوم اینکه با توجه به قرآن وکلام خود حضرت (عج)می بینیم که همیشه اولیاء،ظاهر نبودند گاهی ظاهر وگاهی مخفی بوده اند.هیچ مانعی ندارد که امام زمان(عج)جزءاولیای مخفی باشند.

اگرچه غیراز قرآن مجید،همه ی کتاب های دیگر آسمانی دستخوش تحریف  شده اند،لکن باز جملاتی از دستبرد دیگران مصون مانده است که در آنها از آمدن مهدی موعود ومصلح جهان  وبنیانگر حکومت واحد جهانی گفتگوشده است واین خود نشان دهنده ی این است که این عبارتها از منطق وحی سرچشمه گرفته که تا بحال باقی مانده است.

پس از یک بررسی عمیق در تاریخ زندگی و اعتقادات تمام ادیان وهمه اقوام ملل ومذاهب جهان به این نتیجه رسیدیم که همگی آنها بر اساس اعتقاداتی که از کتاب های مذهبی یا رجال دینی خود گرفته اند،در انتظار منتقم ومصلحی هستند که در آخرالزمان ظهور کرده بساط بیدادگری وستم وجنگ وخونریزی را از جهان براندازد وبرویرانه های کاخ های ظلم وفساد ،جهانی نو با آرمان های صحیح انسانی و آمیخته با ایمان وصلح وصفا بسازد.

اتفاق شیعه وسنی هم بر این است که دنیا وتکلیف ،منقضی وتمام نشود مگر بر آن حضرت وهر مسلمان معتقد به قرآن ورسالت پیغمبر(ص)باید به این ظهور ،ایمان راسخ وثابت داشته باشد،که این وعده الهی  تخلف ناپذیر است وسرانجام جهان ،در دست بندگان شایسته ی الهی که همان عباد صالح هستند قرار خواهد گرفت واین میراث به آنان خواهد رسید وبه مقام رهبری وپیشوایی جهانیان نائل خواهندآمد واین در حقیقت نتیجه کل ادیان واسلام است.نتیجه کامل اسلام هم به دست آن حضرت ظاهر می شود.

همه با اعتقاد تمام وقلبی سرشار از نشاط وامید انتظار کسی را دارند که این ابرهای تیره ظلم وستم وفساد را از افق عالم برطرف کرده ودر عالم ،برادری وآزادی واقعی را برقرار سازد واحکام عالی آسمانی را اجرا نماید وبشر را به سوی هدف شریف انسانی راهنمایی فرماید.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :