پنج شنبه - 2018 آوريل 19 - 4 شعبان 1439 - 30 فروردين 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 201754
تاریخ انتشار : 29 تیر 1384 12:58
تعداد مشاهدات : 139

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

فدک(عطیه الهی)

تحقیق پایانی سرکار خانم شهناز شریفیان با عنوان«فدک(عطیه الهی)»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

فدک(عطیه الهی)


1384

 

شهناز شریفیان

 

 

اکرم السادات موسوی

 

 

 

شورا

 

فدک،حضرت زهرا،ماجرای فدک

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

فدک سرزمینی آباد در سراشیبی خیبر در شمال مدینه واقع شده ونیز باغها ونخلستان های فراوان داشت لازم به ذکر است ساکنان آن یهودی بودند .

بعد از فتح خیبر در سال هفتم هجرت دستور فتح فدک بوسیله ی جبرییل توسط شخص پیامبر  وعلی (ع)ابلاغ شدکه آن دو بزرگوار شبانه بدون جنگ وخونریزی این سرزمین را فتح نمودند.

طبق آیه ی صریح قرآن سرزمین هایی که بدون لشکرکشی فتح شود ملک خاص پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم )است وهر تصمیمی که بخواهد می تواند درباره ی آنها بگیرد.

پس از فتح فدک آیه ی«فات ذی القربی حقه»(سوره اسرا آیه 26)نازل شد وجبرییل از جانب خدا عرضه داشت:فدک را به فاطمه اعطا کن،لذا سندی به دست علی (ع)نوشته شد که خود حضرت وام ایمن برآن شهادت دادند.درآمد فدک را سالیانه از هفتاد هزار سکه تا صد وبیست هزار سکه نوشته اند.هرساله حضرت به اندازه یقوت خود بر میداشت وبقیه را بین فقرا تقسیم میکرد.پس از رحلت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)در نخستین روزهای خلافت،خلیفه ی اول،به استناد به حدیث جعلی مبنی بر اینکه پیامبران ارث باقی نمی گذارند وآنچه می ماند صدقه است وجانشین پیامبر هرطور صلاح بداند آن را در راه منافع ملی مصرف می کند،فدک را از ید دخت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم )خارج ساخت

دراین رساله ، باتوجه به آیات وروایات علاوه بر اینکه اعمال مالکیت رسول خدا ودخت گرانقدرشان مورد بررسی قرار می گیرد،مناظرات،احتجاجات واعترافات طرفین نزاع به همراه اهدافشان مورد مطالعه قرار گرفته است.همچنین با بررسی حدیث ابوبکر واشکالات وارد برآن با توجه به استدلال های قانونی حضرت در مورد فدک ومقایسه یآن با قوانین حقوقی اسلام،رفع تصرف دخت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم )از فدک از مصادیق غصب شناخته می شود.

با مراجعه به اسناد معتبر وموثق خطبه یتاریخی حضرت زهرا (س) در مسجد پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم )بعد از غصب فدک نشانگر روح بلند واهداف عالیه ای است که حضرت در سایه یفدک به دنبال آن بودند.

در فصل دیگر این رساله به سیر تاریخی فدک وچگونگی برخورد خلفا به مقتضای سیاست  واوضاع آن روز با مساله ی فدک اشاره شده است واینکه در طول چندین قرن وبا روی کارآمدن هریک از خلفا،مساله ی استرداد فدک وغصب آن تکرار شده واین امر موید اهمیت ابعاد سیاسی واقتصادی فدک بوده است.

در فصل پایانی این رساله به زنده نگه داشتن ماجرای فدک ومظلومیت حضرت زهرا(س)توسط حضرات معصومین اشاره شده است.تا بهفدک به چشم یک مساله تاریخی نگریسته نشود بلکه فدک به یک معنا ولایت مطلقه می باشد که بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)آن را از آل الله کردند.لذا یکی از مظاهر احیا وبقای فدک،متون زیاراتی است که خطاب به ائمه معصومین بر زبان پیروان مکتب فاطمه جاری می شود.

به امید انکه حق ذوالجلال ،قیام قائم آل محمد را نزدیک فرماید تا با ظهورش مرهمی بر دل تفتیده خسته دلان ودل سوختگان  وعاشقان اهل بیت  ومنتقم خون مادرش  وجلای قلوب مومنین باشد. 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :