جمعه - 2018 ژوئن 22 - 9 شوال 1439 - 1 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 200047
تاریخ انتشار : 27 دی 1395 23:27
تعداد مشاهدات : 123

مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)

چیستی نور خدا(پرسش و پاسخ)- مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج)

پرسش: نور چیزی دیدنی و محسوس است پس چگونه خدا نوری است که قابل رؤیت و محسوس نیست؟...


پرسش:
نور چیزی دیدنی و محسوس است پس چگونه خدا نوری است که قابل رؤیت و محسوس نیست؟


پاسخ:
خداوند متعال در قرآن می فرماید: «لیس کمثله شی» و از این آیه برمی آید که خداوند قابل دیدن نیست و از طرفی در آیات دیگری مانند «الله نور السماوات و الارض مثل نوره...» می فرماید خداوند نور است و یا در دعای کمیل آمده: «یا نور و یا قدوس» در حالی که نور قابل دیدن است این آیات چگونه قابل جمع است؟


در قرآن کریم در بعضی از آیات سخن از «نور» گفته شده از جمله:


در آیه 35 سوره نور می فرماید: «الله نور السماوات و الارض مثل نوره کمشکاهًْ» خداوند نور آسمان ها و زمین است.


در برخی از آیات دیگر قرآن نیز اشاره شده که ایمان نور است و انسان را از ظلمات به سوی نور خارج می کند.
و در سوره مائده قرآن کریم را نور نامیده است.


و در سوره انبیاء هدایت الهی را نور معرفی می کند و همچنین در برخی آیات آیین اسلام را به عنوان نور مطرح می کند.
و نیز شخص پیامبر اکرم(ص) به نام چراغ، و نور روشنی بخش معرفی می شود «سراجا منیرا» و در برخی از احادیث هم آمده است که «علم نور است» یا امامان معصوم(ع) نورهستند.


با توجه به مطالب فوق لازم است بدانیم که «نور» چیست؟ نور یک پدیده ای است که در ذات خودش آشکار است و چیزهای دیگر را هم آشکار و روشن می کند. نور دارای ویژگی هایی می باشد که برخی از آنها را برمی شماریم:


«نور زیباست»
«وسرچشمه زیبایی هاست»
«بالاترین سرعت ها از نور است»
«نور وسیله مشاهده موجودات است»
«نور پرورش دهنده گیاهان و گل ها است»

«نور موجب پیدایش رنگ ها می شود»
«نور باعث نابودی میکروب ها می شود»
«انرژی های زمین از نور تأمین می شود»

«وافراد گمشده بوسیله نور راه خودشان را پیدا می کنند و هدایت می شوند».


با توجه به مطالب فوق روشن شد که نور ویژگی حیات بخشی و هدایتگری دارد پس اگر قرآن می فرماید: «خدا نور است»

در حقیقت این یک نوع تشبیه است

یعنی خدا همچون نور هدایتگر و حیات بخش است و هر موجودی به هر اندازه ای که با او ارتباط برقرار کند، از نورانیت او برخوردار می شود.


که گاهی یک موجودی مثل پیامبر(ص) نور می شود، یا قرآن کریم که کلمات خداوندتبارک و تعالی است نور است و یا امام و علم نور می باشند؛

در حقیقت اینها همه به خاطر ارتباطشان با خدا و به تعبیری آیینه بودن برای خدا و واقع نمایی شان نور هستند

چرا که انسان را به سوی نور و سرچشمه نور واقعی که خداست رهنمون می شوند.

آری در حقیقت این نور الهی است که به همه جان تازه می بخشد حرکت و پرورش می دهد و افراد را هدایت می کند.


نکته دیگری که در اینجا لازم است یادآور شویم این است که

ما دو نوع «نور» داریم:نور مادی و نور معنوی.


نور مادی حسی ظاهری: همین نوری است که به وسیله الکتریسیته ایجاد می شود و ما آن را می بینیم.


آیا به خدا که نور می گویندیعنی همین نور؟! که با آیه «لیس کمثله شیء» رو به رو می شویم که هیچ چیز جز مثل خدا نیست پس خدا نمی تواند جسم باشد ولو به صورت یک جسم لطیفی مثل نور باشد.


پس در حقیقت این یک نوع تشبیه، برای نور معنوی است که قسم دوم نور می باشد، لذا می گوییم: خدا نور است اما نوری معنوی، همانطور که پیامبر و امام و قرآن نور هستند اما نوری معنوی؛ بنابراین در اینجا هدف این بوده که نقش هدایتی خداوند تعالی را بوسیله «مثال نور» به وسیله «مثال نور» به ما معرفی کنند نه اینکه می خواهند بگویند که خداوندتبارک و تعالی نور ظاهری و حسی و مادی است.


بنابراین با توجه به مطالب فوق به دست می آید که آیه «لیس کمثله شیء» می خواهد «مثلیث» و اینکه خدا مثل چیزی باشد را نفی کند، نه تشبیه کردن خدا به چیزی را، بلکه ما گاهی برای فهم معارف عالی نیاز به تشبیه معقولات به محسوسات داریم تا مطلب را خوب درک کنیم.


به عنوان مثال ما برای اینکه خدا را به کودکان معرفی کنیم تا او را بیشتر بشناسند برایشان مثال می زنیم و این اشکال ندارد؛ اما این بدین معنا نیست که خدا مثل دارد. مثل داشتن خدا، یک مطلب است، و اینکه خدا را تشبیه بکنیم به چیزی که درک آن ممکن و راحت تر شودمطلب دیگر می باشد. که این آیات درصدد بیان این دو مطلب می باشد.

معارفی از کیهان



نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :