چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196128
تاریخ انتشار : 3 آبان 1389 11:3
تعداد مشاهدات : 65

حقیقت عبودیت درحدیث بصری-کوثر

حقیقت عبودیت درحدیث بصری

علم و دانش از دیدگاه قرآن و حدیث و عقل مورد اهمیت و فضیلت فراوان می باشد. از این رو علما و دانشمندان برای علم مفاهیم وانواع مختلفی بیان کرده اند. عمده ترین تعریف را ،دانستن که به دو نوع اکتسابی و اکتشافی تقسیم کرده اند. علم اکتسابی مختص به علوم دنیوی و قابل تحصیل باوسایل و ابزار معمولی است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه : كوثر / سال:

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

حقیقت عبودیت درحدیث بصری

89

زهرابقایی

خانم خدیجه جلالی

خانم فرزانه نیکوبرش

کلید واژه ها:علم،عبودیت

مالکیت،نفس

 

چكيـــــــــــــــــــــده

 

   علم و دانش از دیدگاه قرآن و حدیث و عقل مورد اهمیت و فضیلت فراوان می باشد. از این رو علما و دانشمندان برای علم مفاهیم وانواع مختلفی بیان کرده اند. عمده ترین تعریف را ،دانستن که به دو نوع اکتسابی و اکتشافی تقسیم کرده اند. علم اکتسابی مختص به علوم دنیوی و قابل تحصیل  باوسایل و ابزار معمولی است. علم اکتشافی مختص علوم اخروی است. در طی حدیث طولانی عنوان بصری از امام صادق (علیه السلام ) آمده است که علم و دانش را به عنوان نوری معرفی کرده است که خداوند در دل هر کس بخواهد قرار می دهد. که این نور همان گواهی دل پاک و بی آلایش است.هدف از این پژوهش، شناخت  علم حقیقی است که منظور آگاهی خاص است وانسان را به حقیقت عبودیت می رساند. برای رسیدن به مفهوم علم حقیقی، شناخت نفس، همراهی علم و عمل و طلب فهم از خداوند لازم و ضروری است.

روش ارائه این تحقیق که در دو فصل بیان شده است. توصیفی تحلیلی می باشد و جمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای بوده، در ضمن یک تحقیق کاربردی می باشد نتایجی که این پژوهش در خود دارد شناخت علم حقیقی و مفهوم عبودیت وحقیقت عبودیت است که مالکیت وتدبیر الهی را می پذیرد و اطاعت امر الهی برای انسان آسان می گردد وآثار همچون آزادگی، توکل ، تسلیم، عزت و علوحقیقی و در نهایت تقوی الهی است و در این مسیر موانعی مانند هوای نفس، عجب وریا پیشرفت فرد را کند می کند از این رو توجه به علم حقیقی و یافتن راه های درست عبودیت، انسان را در مسیر سلوک الی الله کمک می کند تا به سعادت وکمال لازم دست یابد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :