يکشنبه - 2018 آوريل 22 - 7 شعبان 1439 - 2 ارديبهشت 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196097
تاریخ انتشار : 8 آذر 1386 3:40
تعداد مشاهدات : 89

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

ادب گفتگو ‏ در محاورات انبياء در آيات قرآن

تحقیق پایانی سرکار خانم اکرم مشاری با عنوان«ادب گفتگو ‏ در محاورات انبياء در آيات قرآن»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی


ادب گفتگو

در محاورات انبياء  در آيات قرآن

1386

 

اكرم مشاري

 

 

 

زهراقنبری

 

 

 

فاطمه سلیمانی

 

 

ادب گفتگو، ادب انبياء، قرآن، ارتباط با خدا


چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

پژوهش حاضر با عنوان بررسي كردن ادب گفتگو انبياء در آيات قرآن به هنگام ارتباط با پروردگار و مردم مي باشد.

در اين تحقيق از انبيايي كه در قرآن نام آنها برده شده است مانند حضرت نوح (عليه السلام) ، حضرت ابراهيم (عليه السلام)  و حضرت رسول (صلي الله عليه و آله) استفاده شده است. چرا كه پروردگار آنها را در قرآن به عنوان نمونه اي از عباد صالح خود ياد كرده و نحوه زندگي آنها و ارتباطشان چه با مردم چه با پروردگار را ذكر نموده است.

ادب در لغت و حتي در ادبيات به معني هيئت حسنه فعل و ظرافت عمل به كار رفته و از جهتي ثمره اخلاق و موجبات ايجاد فضايل اخلاقي است كه در بخش دوم كاملا به اين مطلب پرداخته شد. و همچنين در اين بخش پيرامون گفتگو و انواع گفتگو و اركان آن بحث شده است. كه مشخص شود آنچه مورد نظر اين تحقيق مي باشد ادب در كلام و گفتگوي پيامبران است والا پيامبران تمام وجودشان آينه تمام نماي ادب هستند و بعد در بخش سوم مراتب مختلف ادب در گفتگوي انبياء مورد بررسي قرار گرفته است.

و در آخر به اين نتيجه مي رسيم كه انبياء عظام و تمام آنهايي كه بنده خالص پروردگار بودند يكي از عناصر مهمي كه آنها را در اين امر كه كمال يك انسان است ياري كرده و آنها را موفق گردانيده، ادب در گفتگوهايشان بوده و آن ادب به صورت ظاهري و نمايشي هيچ ماندگاري ندارد، آن ادب از وجودي مؤدب سرچشمه مي گيرد كه در هيچ زماني كنار گذاشته نمي شود. و هر كه بخواهد درجات كمال و بندگي را طي كند بايد زندگي انبياء و اولياء را سرلوحه خود قرار دهد و ادب را در وجود خود ايجاد كند كه خود ادب في نفسه موجودي است جميل.

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :