يکشنبه - 2018 ژانوِيه 21 - 5 جمادي الاول 1439 - 1 بهمن 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196065
تاریخ انتشار : 15 شهریور 1386 13:18
تعداد مشاهدات : 79

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

بدعت در اسلام

تحقیق پایانی سرکار خانم آزاده محمدحسین دولابی با عنوان«بدعت در اسلام»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بدعت در اسلام

1386

 

آزاده محمد حسين دولابي

 



پروانه تسبیحی

 

 

 



سیدمجتبی تدین

 

 

بدعت،نوآورد،تحریف

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

بدعت در لغت يعني چيزي را بدون سابقه و الگوي قبلي ايجاد كردن، يا گفتاري را بي پيشينه بر زبان آوردن.

به زبان ديگر بدعت به معني نوآورد يا نوآورده است. بدعت اصطلاحي پديد آوردن رسم و آيين و باور تازه در زمينه دين است، رسم و آيين و باوري كه ريشه در قرآن و سنت پيامبر (صلي الله عليه و اله) و ائمه (عليهم السلام) ندارد و پس از زمان پيامبر (صلي الله عليه و اله) و ياران وي پديدار گشته، بطور كلي بدعت يعني وارد كردن چيزي در دين و اسلام كه جزو دين نيست.

آيات بسياري در قرآن كريم حول مسأله بدعت و تحريف دين وجود دارد كه دقت و تفكر در آنها مشخص كننده مرز ميان بدعت و سنت مي باشد. همچنين روايات نيز در اين باب بسيار مي باشند اين روايات در مجموعه هاي حديثي اهل سنت و شيعه وجود دارد و صراحتا اعلام مي دارد كه بدعت گناهي بزرگ و حرامي آشكار است و مسلمانان جدا بايد از اين كار پرهيز كنند.

بدعت ها دو نوعند، بدعت هاي دوگانه و بدعت هاي پنجگانه. بدعت هاي دوگانه، شامل بدعت هاي پسنديده يعني رسم ها و آيين هاي نيك و ستوده كه با قرآن و سنت سازگار نيستند ولي هدايت كننده انسان اند و بدعت هاي ناپسنديده مي باشد كه اين بدعت ها گمراه كننده و موجب تباهي مومنان است. بدعت هاي پنجگانه با توجه به افعال انسان به 5 دسته واجب، حرام، مستحب، مكروه و مباح تقسيم مي شود.

نو انديشي، نوآوري و نو پردازي ارزشي است كه خرد و ديانت اصيل، آن را ارج نهاده و نبايد اين مسأله را با بدعت مخلوط كرد. و حكمشان را يكسان گرفت. بنابراين بدعت و نوآوري با هم متفاوتند همانگونه كه بدعت و سنت در مقابل يكديگر قرار دارند. سنت به معناي راه و روش است و دومين منبع احكام بعد از قرآن محسوب مي شود. پس آنان كه به سنت نبوي بي اعتنا هستند در اصل قرآن را ناديده گرفته اند، راه دستيابي به اين سنت، همان راهي است كه پيامبر (صلي الله عليه و اله) معرفي كرده اند و آن امامان اهل بيت (عليهم السلام) مي باشد در مورد پيشينه تاريخي بدعت بايد گفت كه در زمان حيات پيامبر (صلي الله عليه و اله) بدعت كمتر زمينه اي براي وقوع داشته اما مي توان اواخر عصر نبوي را دوره اي مهم در جريان شكل گيري مفهوم بدعت در فرهنگ اسلامي دانست.

بدعت در عصر صحابه و تابعين نيز بسيار وجود داشته زيرا برخي از شخصيت هاي پر نفوذ صحابه (بويژه بعضي از خلفا) خود را مجاز مي شمرده اند كه بر پايه دريافت عمومي خود از كليات تعاليم اسلام، در مواردي رأي شخصي را معمول دارند و افزون بر تصميمات حكومتي و امور اقتصادي، گاه به نهادن سنتي در مسائل حقوق خصوصي و حتي عبادي، مبادرت ورزيده اند.

پس از رحلت پيامبر (صلي الله عليه و اله) اولين بدعت گذاشته شد كه همان عمل نكردن به وصيت ايشان درباره وصايت و خلافت امير مومنان (عليه السلام) بود. همانطور كه گفته شد در زمان خلفا بدعت هاي بسياري گذاشته شد، پس از قبول اجباري حكومت توسط امام علي (عليه السلام)، ايشان اقدام به كارهايي براي ميراندن بدعت و احياي سنت نموده اند از جمله نوشتن احاديث، احياي شخصيت پيامبر (صلي الله عليه و اله) درميان مردم، شناساندن شخصيت خود، تصفيه سازي احاديث موجود، برخورد با نفوذ فرهنگي اهل كتاب و اسرائيليات، برخورد با افسانه سرايي و افسانه سرايان، جاهيت ستيزي و احياي ارزش هاي ديني و همچنين احياي عدالت.

بهر حال بدعتگذاران منفورترين چهره هاي تاريخ اند در قرآن كريم زمينه هاي بدعت و تحريف يافت مي شود عواملي مانند: قساوت اجتماعي، حسد، ساده انديشي جامعه، خود فروشي عامل نمايان و وابستگي آنها، فرصت طلبي و نفاق، تبعيض گرايي و عدالت گريزي، جنون شهوت و خشم، خود محوري، گژانديشي و سطحي نگري، خود برتربيني و نژاد پرستي و جاذبه زور و زر.

بدعتگزاران افرادي خرافي و لفاظ مي باشند پر خاش گر و رياكارند، پيمان شكني مي كنند و خشن و سنگ دلند همچنين فاقد بينش و شرح صدر مي باشند.

بدعتگذاران تا قرن معاصر نيز ادامه يافته و برخي حقايق اسلام توسط مدعيان حمايت از اسلام، واژگون گشته است، اين مسأله دين اسلام و انديشه هاي اسلامي را در زمينه هاي مختلف مورد هجوم و حمله قرار داده كه اميد است بينش باز و گسترده عالمان ديني و افراد جامعه، باعث ناكامي تحريف گران گردد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :