چهارشنبه - 2017 دسامبر 13 - 25 ربيع الاول 1439 - 22 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 196063
تاریخ انتشار : 30 فروردین 1386 13:8
تعداد مشاهدات : 64

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

توسل ‏ از ديدگاه آيات و روايات

تحقیق پایانی سرکارخانم زهرا شریف خطیبی با عنوان«توسل ‏ از ديدگاه آيات و روايات»

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

توسل

از ديدگاه آيات و روايات

1386

 

زهرا شريف خطيبي

 

 

اكرم السادات موسوي

 

 

 

فاطمه سلیمانی

 

توسل،دعا

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

«توسل از نظر آيات و روايات» عنوان پژوهش حاضر مي باشد.

هدف از اين تحقيق آشنايي با معنا و مفهوم توسل و شفاعت از ديدگاه آيات قرآني و روايات وارده از رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) و گفتار بزرگان در اين باب مي باشد تا پس از مطالعه اين مجموعه بتوان دريافت كه فلسفه توسل و دعا و استغاثه به ارواح پاك اولياء الهي چيست؟ و همچنين به موضع مخالفان و مغرضان در دين (وهابيون) پرداخته و ماهيت اين اعتقاد را از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار داده است.

اين پژوهش بيشتر جنبه توصيفي دارد و براي انجام اين تحقيق از روش كتابخانه اي و مطالعه كتب احاديث و تفسيري استفاده شده است.

در اين رساله محقق در صدد يافتن پاسخ سوالاتي از اين قبيل مي باشد.

مفهوم توسل چيست؟

اقسام و مراتب توسل چه مي باشد؟

توسل از ديدگاه روايات شيعه و سني چگونه مي باشد؟

آيا توسل شرك است؟

مفهوم شفاعت و محدوده آن چه مي باشد؟

توسل از نظر لغت يعني: وسيله، رسيدن به چيزي با ميل و رغبت به آن است و حقيقت وسيله جويي به سوي خدا اين است كه راه خدا را با دانش و پرستش بپيمائيم و در جستجوي مكارم اخلاق باشيم اين لفظ به سال «قرب» است.

وسيله در اصطلاح نيز به معناي دستاويز، آنچه باعث تقرب به غير مي شود. اقسام توسل عبارتند از: 1.توسل به اسماء و صفات الهي 2.توسل به قرآن كريم 3.توسل به دعاي برادر مؤمن 4.توسل به دعاي پيامبر (عليه السلام)  5.توسل به دعاي پيامبر (صلي الله عليه و آله) پس از رحلت

مراتب توسل عبارتند از: 1.توسل زباني 2.توسل قلبي 3.توسل جوارحي 4.توسل عملي 5.توسل خلقي

روايات شيعه در باب توسل را مي توان به سه قسم تقسيم كرد.

1.اهل بيت وسيله تقرب به سوي خداوند

2.توسل پيامبران به اهل بيت (عليهم السلام)

3.روايات وارده در مورد توسل به محبت و مودت اهل بيت (عليهم السلام)

در بحارالانوار روايتي است كه حضرت رسول (صلي الله عليه و آله) مي فرمايند: «ما وسيله به سوي خدا هستيم و پيوند دهنده (مردم) به سوي رضوان الهي مي باشيم.

همچنين حضرت علي (عليه السلام) به طور صريح در روايتي كه ابن شهر آشوب آن را نقل مي كند مي فرمايد: «ما وسيله به سوي خدا هستيم و پيوند دهنده (مردم) به سوي رضوان الهي مي باشيم و طبق آيه «واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا» خداوند براي نجات بندگانش «حبل» و ريسماني مقرر فرموده است و اين ريسمان محكم الهي همان خاندان پاك نبوت (صلي الله عليه و آله) مي باشند كه واسطه فيض ميان زمين و آسمان اند.

توسل از ديدگاه روايات سني به چهار قسم تقسيم مي شود.

1.روايات در واسطه بودن پيامبر (صلي الله عليه و آله) و اهل بيت (عليهم السلام)

2.روايات در حجز الله (فاصل ميان خداوند و بندگانش) بودن اهل بيت

3.روايات وارده درباره توسل جستن به محبت و مودت اهل بيت

4.روايات درباره توسل به اهل بيت (عليهم السلام) در برآورده شدن حوائج

عامه نيز به صورت فراوان در باب توسل روايت دارند.

شايد متقن ترين آن روايت توسل عمر بن خطاب به عباس عموي پيامبر (صلي الله عليه و آله) مي باشد و آن نيز بدين صورت است كه «در سال رماده وقتي قحطي به اوج رسيد، عمر به وسيله عباس (عموي پيامبر (صلي الله عليه و آله) ) از خداوند طلب باران نمود. و خداوند به وسيله او آنان را سيراب كرد و زمين ها را سرسبز گردانيد. سپس عمر رو به مردم كرد و گفت: به خدا سوگند عباس «وسيله» ماست به سوي خدا و مقامي نزد خدا دارد.

روايت فوق را تمامي بزرگان اهل سنت از جمله بخاري و حاكم در صحيح خود نقل كرده اند.

حاصل آنكه: عمه نيز مانند شيعه معترف به مقام و منزلت خاندان پاك عصمت تول در اسلام هرگز شرك نمي باشد. زيرا توسل چيزي نيست مگر وسيله قرار دادن عزيزان الهي به درگاهش. و معتقدان به دعا و توسل، بزرگان و اولياء را شريك خدا نمي دانند بلكه آنها را به درگاه خدا وسيله و شفيع قرار مي دهند و به عبارت ديگر ما همان اعتقادي را داريم كه در آيه 110 سوره مائده درباره حضرت مسيح آمدهاست و در اين آيه شريفه زنده كردن مردگان، شفاي بيماران و آفرينش پرندگان، همه به حضرت مسيح نسبت داده شده است، ليكن همه آن ها به اذن و دستور خداوند متعال بوده است.

شيعه نيز جز اين نمي گويد و بر اين اعتقاد است كه بزرگان الهي و اولياء خدا مي توانند به اذن و خواست پروردگار كارهايي را كه ديگران قادر به انجام آن ها نمي باشند و از انجام آن عاجزند انجام داده و يا واسطه و شفيع بين بندگان و پروردگارشان بشوند تا خداوند مشكلات آنان را حل كند پس توسل شيعيان هرگز شرك يا كفر نمي باشد.

شفاعت: شفاعت از ماده شفع به معناي جفت است. درخواست اولياي الهي براي نجات گنهكاران از آن رو شفاعت خوانده مي شود كه عامل با نيروي موثر از سوي شفيع، ضميمه اذن خداوند مي شود تا زمينه نجات و رستگاري بنده گنهكار را فراهم آورد.

و اينكه شفاعت تغيير در مواد و معلوم است نه در علم و اراده خداوند يعني اراده حكيمانه و ازلي خداوند بر اين تعلق گرفته است كه هر شخص گنهكاري در برابر كردار ناشايست خويش كيفر ببيند و از سوي ديگر خداوند اراده كرده است اگر گنهكاري بر اثر توبه و يا ارتباط با اولياي الهي و دعاي شفيع دگرگون شد و آلودگي هايش كاهش يابدويا از بين برود و شايسته عفو و رحمت شود، او را مورد رحمت و آمرزش خويش قرار دهد و اين كار در ظرف استحقاق عفو و رحمت خداوند رخ مي دهد نه خارج آن.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :