چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195354
تاریخ انتشار : 10 مهر 1391 11:41
تعداد مشاهدات : 116

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام

بررسی عجب و تکبر دو آفت از آفات ایمان

رذایل اخلاقی، صفاتی هستند که در زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان نقش مؤثری دارند بنابراین بررسی و شناخت آن ها ضروری است. عجب و کبر از جملة رذایلی است که از آفات ایمان به شمار می رود و نقش زیانباری در سرنوشت انسان دارد ، از همین روی این رساله به بررسی آن از دیدگاه آیات و روایات پرداخته است

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی عجب و تکبر دو آفت از آفات ایمان

 1391

 

 فاطمه برزگر

 

مهلا شادمهر

 

 طوبی شاکری

 

ایمان ، عجب ، کبر ،  تکبر، متکبر ، تواضع ، شیطان 

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

رذایل اخلاقی، صفاتی هستند که در زندگی فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان نقش مؤثری دارند بنابراین بررسی و شناخت آن ها ضروری است. عجب و کبر از جملة رذایلی است که از آفات ایمان به شمار می رود و نقش زیانباری در سرنوشت انسان دارد ، از همین روی این رساله به بررسی آن از دیدگاه آیات و روایات پرداخته است؛ البته در این بررسی علاوه بر آیات و روایات، به گفتار بزرگان اخلاق نیز توجه شده است. اين تحقيق با حدود  80منبع با شيوه فيش برداري و روش کتابخانه اي تهيه شده که روند کار به صورت توصيفي مي باشد ، تمام مراتب عجب و کبر با ریشه هایشان( جهل ، ضعف قابلیت ، پستی و حقارت ) همواره نکوهش شده ، زیرا دارای آثار شوم است که زمینة سقوط و هلاکت انسان را فراهم ساخته ، او را به سر حد شرک و کفر می رساند. برای درمان عجب، دو راه «علمی» و «عملی» ذکر شده است. انسان در راه علمی، حقیقت خویش را می شناسد و می یابد که وظیفة او فرمانبرداری از خدا است، همچنین به پروردگار خویش شناخت پیدا می کند و او را مالک همة موجودات می داند. انسان باید اسبابی را که زمینه ساز عجب و کبراست بشناسد و از پیدایش آن در وجود خویش جلوگیری بنماید. در راه عملی نیز انسان باید در برابر پروردگار خویش تواضع داشته باشد در نتیجه تنها خدا را در قلب خود جای دهد و تمام اعمال را برای رضای او انجام دهد تا خویشتن را از سقوط در دام خودپسندی و تکبر نجات داده ، زمینة صعودش را به قلة رفیع انسانیت فراهم کند.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :