چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195353
تاریخ انتشار : 26 آذر 1388 11:35
تعداد مشاهدات : 109

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

تقوا در نهج البلاغه

در این پژوهش اهتمام بر آن بوده که سیمایی کلی و جامع از تقوا و پرهیزکاری که تا حدی در بر گیرنده جوانب و ابعاد مختلف آن باشد ، تصویر شود ؛ سعی شده است این موضوع از موضع نهج البلاغه بررسی شود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

تقوا در نهج البلاغه

1388

آمنه توکلی قلعه نوعی

علی مختاری   

فرزانه نیکوبرش راد

تقوا ، وقایه ، ایمان

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

در این پژوهش اهتمام بر آن بوده که سیمایی کلی و جامع از تقوا و پرهیزکاری که تا حدی در بر گیرنده جوانب و ابعاد مختلف آن باشد ، تصویر شود ؛ سعی شده است این موضوع از موضع   نهج البلاغه بررسی شود. درباره تقوا کتاب مستقل کمتر دیده می شود و بیشتر در ضمن کتاب های اخلاقی می توان آن را مشاهده نمود.

    روش این تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و مطالب آن به صورت کتابخانه ای جمع آوری شده است و در سه فصل ارائه می گردد.

    تقوا در لغت یعنی  نگهداری  خویشتن از آن چه باعث غضب و عذاب الهی می شود و در اصطلاح به معنی دوری از گناهان می باشد. حقیقت تقوا عبارت است از: دوری و پرهیز از محیط گناه و داشتن روحیه ای قوی و عالی. تقوای عام و خاص و خاص الخاص مراتب تقوا را تشکیل   می دهند و متقی ایده آل باید از شبهات نیز بپرهیزد. ایمان در اصطلاح یعنی اقرار به زبان و   عمل کردن با اعضا و شناخت و معرفت قلبی. ماهیت ایمان آن چه که در دل جای می گیرد    می باشد و ایمان اگر واقعی و قلبی باشد می تواند منشأ ایجاد تقوا در آدمی گردد.

    تقوا دارای آثار و برکات فراوانی می باشد که ذکر همه آن ها در این تحقیق نمی گنجد،      بنابر این برخی از آن ها را بررسی می کنیم از جمله این که : تقوا و پرهیزکاری باعث قبولی اعمال و رسیدن آن به خداوند می شود و عامل آبادانی دین و استحکام باورهای دینی است و درمان دردهای روحی، روانی نیز توسط آن صورت می پذیرد و در انسان روشن بینی به وجود می آورد، چنین کسی در رهایی از تنگناها و سختی ها ـ ارادی باشند یا غیر ارادی ـ نسبت به افراد دیگر موفق تر عمل می کند. امام علی (ع) برای ایجاد یا تقویت تقوا در کارگزاران آموزه های راهگشایی ارائه کرده اند که عمل کردن به آن ها مدیران را در عرصه سیاست توانمند تر می سازد.

    متقین دارای اخلاق الهی، فردی و اجتماعی هستند. معرفت حقیقی به پروردگار و آرامش ایشان در سختی ها و قلوب محزون از اخلاق الهی آن ها می باشد. اخلاق فردی آن ها عبارت است از این که: از دنیا می پرهیزند و گویی بهشت و دوزخ را در این دنیا نیز مشاهده می کنند و پوشش ایشان میانه است و در قبال خدا و برای خدا متواضعند و گوش دل خود را به علوم سودمند می سپارند. اخلاق اجتماعی آن ها نیز از این قراراست: در گفتارخویش صادقند، چشم خود را از حرام باز می دارند، مردم از شر آن ها در امان هستند، خوبی را جایگزین بدی دیگران می کنند و امانت دار هستند و با همسایگان خوش رفتاری می کنند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :