سه شنبه - 2017 نوامبر 21 - 3 ربيع الاول 1439 - 30 آبان 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195352
تاریخ انتشار : 9 خرداد 1391 11:34
تعداد مشاهدات : 108

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام

بررسی فقهی، اجتماعی ازدواج موقت و آسیب شناسی آن با توجه به مقتضیات زمان

یکی از مباحث پر اهمیت در جامعه امروزی ما بحث ازدواج موقت است که از دیرباز ذهن صاحب نظران را به خود مشغول داشته و بسیاری را به ورطه افراط و تفریط کشانده است. به طوری که بررسی موشکافانه و عمیق پی بردن به فلسفة حقیقی ازدواج موقت چه در چارچوب مباحث فقهی و چه از زاویه جامعه شناسی و روان شناختی آن ما را در بازشناسی این پدیده و جایگاه آن در اجتماع یاری خواهد نمود.ازدواج موقت در فقه نوعی زوجیت به شمار می رود که با خواندن صیغه ی مشخص درآن، مدت و مهریه تعیین می شود.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی فقهی، اجتماعی ازدواج موقت و آسیب شناسی آن با توجه به مقتضیات زمان

 1391

 

آمنه کنعانی

 

طیبه رضایتی

 

 طوبی شاکری

 

ازدواج موقت، ازدواج، جامعه شناسی، روان شناسی، آسیب شناسی اجتماعی،مقتضیات زمان.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

یکی از مباحث پر اهمیت در جامعه امروزی ما بحث ازدواج موقت است که از دیرباز ذهن صاحب نظران را به خود مشغول داشته و بسیاری را به ورطه افراط و تفریط کشانده است. به طوری که بررسی موشکافانه و عمیق پی بردن به فلسفة حقیقی ازدواج موقت چه در چارچوب مباحث فقهی و چه از زاویه جامعه شناسی و روان شناختی آن ما را در بازشناسی این پدیده و جایگاه آن در اجتماع یاری خواهد نمود.ازدواج موقت در فقه نوعی زوجیت به شمار می رود که با خواندن صیغه ی مشخص درآن، مدت و مهریه تعیین می شود.

 بررسی جایگاه ازدواج موقت در اسلام و تطبیق آن با مقتضیات حال  پرسش اساسی در زمینه تحقیق مورد نظر است.

 اهمیت بررسی این مسأله از آنجا ناشی می شود که در جامعه امروز ایران برخی صاحب نظران ترویج ازدواج موقت را به عنوان راهکاری برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی جنسی جوانان پیشنهاد نموده و در راستای بهبود قوانین حاکم بر ازدواج موقت اقدام نموده اند که از جمله لایحه حمایت از خانواده پیرامون ثبت ازدواج موقت را می توان نام برد.

اما ترویج نادرست و غیر اصولی آن جامعه را از تعادل و عمل به حکم الهی خارج نموده و آسیب های اجتماعی و روانی را به دنبال داشته است.که می توان با بررسی ادله های فقهی و روایات اهل بیت علیه السلام آن را در مسیری که مورد نظر فقه اسلام است، هدایت نمود.

از این رو شناخت آسیب های اجتماعی و روانی این پدیده، ضرورت و اهمیت آن را متناسب با نیازهای فرهنگی، اقتصادی جامعه و استفاده آن در شرایط خاص روشن نموده و راه را برای برنامه ریزی صحیح و قانونگذاری متناسب هموار می سازد.

هدف از بررسی این مسأله در ابتدا یافتن حکم ازدواج موقت از طریق آیات و روایات و بررسی مبانی فقهی و اجتماعی آن است، شناخت شرایط آن و جداسازی روایاتی که صرفاً جهت منع خلیفه آمده با روایات دیگر، تطبیق روایات با شرایط جامعه امروز، تا بدین وسیله از سوء استفاده از حکم الهی در جهت بی بند و باری و تنوع طلبی مردان جلوگیری گردد و آسیب های روانی، اجتماعی ازدواج موقت شناخته شود.

منابعی که از آنها استفاده شده بیشتر منابع دست اول فقهی،کتابهایی که در دوره معاصر به این موضوع پرداخته اند وهمچنین مقالات اجتماعی و روانشناسی می باشد.

 در نتیجه با در نظر گرفتن روایات استحباب ازدواج موقت در کنار روایات منع از اصرار بر آن، خواهیم دید این حکم شامل افراد محدودی می شود، و بر هر کسی جایز نیست. بنابراین کسانی که ازدواج موقت را ثواب پنداشته و احیای سنت رسول الله می دانند، باید بدانند بر اساس اصل تعادل و نفی افراط و تفریط ازدواج موقت به شکل فعلی آن در جامعه ایراد دارد.

بنابراین اگر فرعی در سیستم قانون گذار فربه شود و جلوی اصل را بگیرد، تعادل را در سیستم به هم می ریزد و اختلال در نظام اجتماعی ایجاد می کند؛ ازدواج موقتی که جلوی ازدواج دائم را بگیرد و یا آن را تخریب کند بر اساس اصل اهم و مهم مورد تأیید قانون گذار نیست.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :