چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195269
تاریخ انتشار : 19 آبان 1395 8:32
تعداد مشاهدات : 157

مدرسه علمیه قبا

خود شناسی از دیدگاه قرآن و روایات

هدف کلی در این پژوهش این بود که معرفت نفس (خودشناسی ) را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی نماییم . در این تحقیق پایانی سوال اصلی این بوده است که خود و خودشناسی از دیدگاه قرآن و حدیث به چه معناست ؟ مهمترین منبع مورد استفاده در این تحقیق قرآن کریم وروایات اهل بیت علیه السلام بوده است .بررسی یافته ها و مطالب جمع آوری شده نشان می دهد که معنی نفس (خود) در قرآن عبارتند از : کل وجود ، که کمترین درجه علم و آگاهی هر انسانی ، آگاهی به وجود ، خود اوست و معرفت نفس (خودشناسی) عبارت است از شناختن انسان است از آن نظر که دارای استعدادها و نیروهایی برای تکامل انسانی است ، بنابراین مرتبه ای از علم حضوری است که هر کس به خود دارد ، به علاوه این که انسان با تأمل در وجود خویش واستعدادهای درونی و کششهای باطنی خود ، هدف اصلی و کمال نهایی و نیز مسیر سعادت و ترقی حقیقی را بشناسد و بتواند به دو سوال اساسی بشر در که درطول تاریخ که همواره موجب الهام و اضطراب بوده است پاسخ گوید . پرسش این که من کیستم و چیستم ؟ و از کجا آمده ام و به کجا خواهم رفت ؟ پاسخ به اين گونه سوالات نياز به داشتن آگاهي و دانش از خود دارد. با بررسی آیات قرآن کریم و روایات معصومین مشخص گردید که معرفت نفس (خودشناسی )در واقع راهی به سوی خود سازی و خداشناسي است .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه قبا

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

خود شناسی از دیدگاه قرآن و روایات

 

1390

محبوبه مقیسه

مهناز بادران

فرزانه نیکوبرش

خود شناسی ، نفس ، معرفت ، معرفت نفس ، قرآن کریم ،روایات معصومین علیه السلام

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

موضوع تحقیق خود شناسی از دیدگاه قرآن و روایات بود . هدف کلی در این پژوهش این بود که معرفت نفس (خودشناسی ) را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی نماییم . در این تحقیق پایانی سوال اصلی این بوده است که خود و خودشناسی از دیدگاه قرآن و حدیث به چه معناست ؟ مهمترین منبع مورد استفاده در این تحقیق قرآن کریم وروایات اهل بیت علیه السلام بوده است .بررسی  یافته ها و مطالب جمع آوری شده نشان می دهد که معنی نفس (خود) در قرآن عبارتند از : کل وجود ، که کمترین درجه علم و آگاهی هر انسانی ، آگاهی به وجود ، خود اوست و معرفت نفس (خودشناسی)  عبارت است از شناختن انسان است از آن نظر که دارای استعدادها و نیروهایی برای تکامل انسانی است ، بنابراین مرتبه ای از علم حضوری است که هر کس به خود دارد ، به علاوه این که انسان با تأمل در وجود خویش واستعدادهای درونی و کششهای باطنی خود ، هدف اصلی و کمال نهایی و نیز مسیر سعادت و ترقی حقیقی را بشناسد  و بتواند به دو سوال اساسی بشر  در که درطول تاریخ که همواره موجب الهام و اضطراب بوده است پاسخ گوید . پرسش این که  من کیستم و چیستم ؟ و از کجا آمده ام و به کجا خواهم رفت ؟ پاسخ به اين گونه سوالات نياز به داشتن آگاهي و دانش از خود دارد. با بررسی آیات قرآن کریم و روایات معصومین مشخص گردید که معرفت نفس (خودشناسی )در واقع راهی به سوی خود سازی و خداشناسي است . در قرآن کریم علاوه بر دانشهایی که پس از تولد با ابزارهای علمی حاصل می‏شوند و بعد از مدّتی نیز امکان زوال دارند، از دانش دیگری نیز سخن می‏گوید، که از آغاز آفرینش انسان با وی بوده و همواره با اوست .  از انسان خواسته شده است تا به آن توجه کرده و آن را همچنان که هست به یاد بدارد .معرفت حضوری در سایه معرفت نفس است و قلب و عقل و سمع و بصر و .... در این راه ابزارهای کشف این معرفت می باشد . نکته مهم این است که همه خواسته دین مبین اسلام از خودشناسی فقط صرف بازیابی انسان نیست بلکه هدف اصلی پرورش و توسعه آن است .

 

 

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :