چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195264
تاریخ انتشار : 26 شهریور 1386 8:20
تعداد مشاهدات : 63

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

بهشت و اوصاف نعمت هاي آن در قرآن

بهشت با نعمت هاي فراوان آن، جايگاه ابدي خداترسان و پرهيزگاران است. بحث درباره عالم قيامت و زندگي پس از مرگ همواره مورد توجه انسان ها است و این که سرنوشت نهایی زندگی انسان به کجا ختم می شود. و بحث درباره این مسئله که انسان ها چگونه و در کجا نتیجه اعمال دنیایی خود را خواهند دید، همواره مورد توجه پژوهش گران و محققین قرار گرفته است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بهشت و اوصاف نعمت هاي آن در قرآن  

1386

فاطمه بختیاری  

سیدحسن سیدمحمدی   

فرزانه نیکوبرش راد

جنٌه ، بهشت

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

بهشت با نعمت هاي فراوان آن، جايگاه ابدي خداترسان و پرهيزگاران است. بحث درباره عالم قيامت و زندگي پس از مرگ همواره مورد توجه انسان ها است و این که سرنوشت نهایی زندگی انسان به کجا ختم می شود. و بحث درباره این مسئله که انسان ها چگونه و در کجا نتیجه اعمال دنیایی خود را خواهند دید، همواره مورد توجه پژوهش گران و محققین قرار گرفته است.

و به طور جزئی تر انسان در چه مکانی نتیجه کارهای خوب و نیک خود را خواهد دید. آیات قرآن به ما نشان می دهد که بهشت جایگاهی است که نیکوکاران نتیجه اعمال خیر خود را خواهند دید. اما این بهشت چگونه مکانی است و چه نعمت هایی را در خود جای داده است، مهمترین مسئله و بحث در این تحقیق است. مهمترین منبع مورد استفاده در این تحقیق، آیات قرآن است که با بررسی این آیات می توان پاسخ این مسئله را به دست آورد.

خداوند در قرآن به شکل زیبایی بهشت و نعمت های آن را معرفی کرده است، که برای فهمیدن دقیق این آیات، از تفاسیر معتبر شیعی استفاده شده است و روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای می باشد، و روش تحقیق، تحلیلی- توصیفی می باشد. نتایجی که در این حقیق به آن رسیدیم این است که، مرگ سرآغاز زندگی ابدی ما انسان ها است. حکمت و عدالت خداوند اقتضا می کند که انسان برای این که نتیجه و بازخورد اعمال خود را ببیند، وارد دنیایی شود که کاملاً متفاوت از این دنیا است، دنیایی که بتوان در آن پاداش و جزای افراد را به صورت کامل ادا کرد.

بنابراین بهشت و دوزخ جایگاهی برای رسیدن به نتیجه اعمال هستند و این که از آیات قرآن متوجه می شویم که بهشت و دوزخ هم اکنون آفریده شده اند و با اعمال ما در این دنیا وسعت پیدا می کنند و بهشت وسعت و بزرگی دارد که تنها خداوند قادر است اندازه آن را بیان می کند. برای بهشت هشت در وجود دارد که این درها اشاره به اعمال و کارهایی دارد که سبب ورود به بهشت می شوند.

در بهشت باغهایی وجود دارد که عبارتند از: بهشت عدن، بهشت فردوس، جنه النعیم، دارالسلام و بهشت جاوید. در این باغ ها نهرها و چشمه سارهایی وجود دارد که نهایت زیبایی و شادابی را در بهشت به وجود آوردند. خدمت گزاران بهشتی همواره با نهایت لطف و مهربانی در خدمت بهشتیان هستند و برای ایجاد نهایت راحتی و آسایش آن ها، تخت ها و پشتی های فاخری وجود دارد، که بهشتیان بر روی آن ها استراحت می کنند و با هم به گفتگو می پردازند.

همسران بهشتی، زنانی هستند که نهایت آرامش و آسایش جسمی و روحی را برای بهشتیان مهیا می کنند. خصوصیاتی دارند که در قرآن چنین بیان شده است: طاهر و پاکیزه، همچون لؤلؤ، زیبا و دست نخورده، عاشق شوهران خود و ... .

در بهشت علاوه بر نعمت های مادی که به آنها اشاره شد، نعمت های معنوی و عقلی نیز وجود دارد که قابل مقایسه با نعمت های مادی نمی باشند. از جمله لقاء الله، رضوان الله، ایمنی از خطر، پاکی روح و روان از صفات زشت اخلاقی، زندگی سراسر آسایش، جاودانگی و ... .

بنابراین نعمت های بهشت هر دو بعد وجودی انسان و نیازهای او را پاسخ می دهند. هم بعد مادی وجودی انسان و هم بعد معنوی آن. خداوند این همه نعمت ها را در بهشت مهیات کرد تا افراد نیکوکار و پرهیزگار، به پاداش اعمال نیک خود که در این دنیا انجام دادند، برسند.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :