چهارشنبه - 2017 نوامبر 22 - 4 ربيع الاول 1439 - 1 آذر 1396
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 195263
تاریخ انتشار : 10 اسفند 1387 8:7
تعداد مشاهدات : 104

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

بررسی نحوه و علل غصب فدک از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)

از روزي كه سرزمين فدك با نام حضرت زهرا (س) ارتباط يافته ارزش اعتقادي به خود گرفته است . از آن گاه كه فدك به امر خاص خداوند به حضرت زهرا (س) در آمده ، دوست و دشمن ، مشخص شدند .

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

بررسی نحوه و علل غصب فدک

از رحلت پیامبر اکرم (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)

1387

سمیه اثباتی  

فاطمه ایمانی   

فرزانه نیکوبرش راد

فدک ، غصب ، خطبه حضرت زهرا (س)

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

از روزي كه سرزمين فدك با نام حضرت زهرا (س) ارتباط يافته ارزش اعتقادي به خود گرفته است . از آن گاه كه فدك به امر خاص خداوند به حضرت زهرا (س) در آمده ، دوست و دشمن ، مشخص شدند . از آن پس فدك چراغي شد كه هرگز خاموش نشد و نخواهد شد، وغصب آن مسئله است عظيم كه تا ابد كسي نمي تواند آن را كوچك تلقي كند .

روش جمع آوری مطالب این تحقیق به صورت کتابخانه ای و روش تحقیق نیز تحلیلی توصیفی می باشد .

در زمينه مسئله فدك نوشته هاي بسياري تدوين شده تا اين چراغ راه هميشه روشن  باشد و راهيان نور را به راحتي طي طريق كنند گذشته از كتبي كه قسمتي از آنها مربوط به مسئله فدك است، تعداد كتابهاي مستقلي كه در اين زمينه تأليف شده و اطلاعات آن به دست ما رسيده بيش از 230 كتاب است ، و هنوز جاي گفتار بيشتر وتفسير افزون تر غصب فدك و خطابه حضرت وجود دارد ؛ كه در اين تحقيق سعي شده است از موضعي اسلامي و متعادل اين موضوع بررسي شود . روش اين تحقيق تحليل محتواست و براي جمع آوري مطالب از روش كتابخانه اي استفاده شده است كه اين تحقيق در چهار فصل ارائه گرديده است .

سرزمين فدك بعد از فتح عزوه خیبر جزء اموال خالصه پيامبر خدا (ص) ، پس طبق دستور خداوند متعال به حضرت زهرا(س) اعطاء گردید .

 پس از اعطاء شدن فدك به حضرت زهرا (س) ، حکام دولتي نماينده حضرت زهرا (س) را از آن سرزمين اخراج نمودند كه اين خود عاملی برای  به وجود آمدن اقداماتي از سوي حضرت  زهرا (س) براي باز گرداندن اموال خود شدكه اين امر در طول تاريخ فدك بعنوان شاهدي محكم در دست شيعيان حضرت زهرا (س) قرار گرفت  ، كه با پيمودن قرن ها خود را به مسجد پيامبر (ص) مي رساندند و نداي جان سوز و آه دل شكسته يادگار وحي را پاسخ مثبت دهند . حضرت زهرا (س) اين مدرك قوي را بدست دوستان خود سپرده تا در هر كجا وهر زمان نشان دهند كه نسبت به مقام عصمت كبري بي تفاوت نيستند .

علت هاي فراواني دشمنان را براي غصب نمودن سرزمين فدك وا داشت . كه در اين تحقيق به علل هاي مختلف آن از جمله علل سياسي ، ديني-  اخلاقي و اقتصادي آن بیان شده است .

حضرت زهرا(س) بعد از آن که پی برد با ارائه سند و مدرك نمي تواند دشمنان را به بازگرداندن حق خود وادار كند به مسجد رفتند و با ايراد خطبه هاي كوبنده چهرة واقعي دشمنان را براي عموم مردم نمايان كردند  و از آنان ياري طلبيدند ولي پس از نااميدي از ياري مردم و رويارويي با ظلم و ستم هاي دشمنان که علت اين ستم ها اين بود كه آنها در واقع حضرت زهرا (س) را سد قوي مي دانستند ، در راه تحقق بلند پروازي هاي نامشروع و غير قابل توجيه خود می دانستند. و آن ها  به زير فشار گذاشتن و ظلم به حضرت علي (ع) و حضرت زهرا (س) ادامه دادند تا اين كه حضرت زهرا (س) به بستر بيماري افتادند  و بعد از تحمل دردها و سختي ها به مقام رفيع شهادت نائل شدند .

بعد از شهادت حضرت زهرا (س) و بعد از سپری شدن دوران سه خلیفه ، در زمان خلافت امیرالمومنین علی (ع) با این که حضرت می توانست حق غصب شده اهل بیت را به آنها برگرداند ، چنین نکرد . در زمان معاویه این سرزمین به سه بخش شد تا این که در سال 64 هجری به دست سخت ترین دشمن اهل بیت (ع) مروان بن حکم رسید و بعد از او عمر بن عبدالعزیز بن مروان که فردی میانه رو بود قرار گرفت و او فدک را به فرزندان حضرت زهرا (س) برگرداند و در زمان عباسیان ، نیز نیز این سرزمین بنابر نوع خلیفه و سیاستمداران هر روز بازیچه دست آنان بود و آن را دست به دست می گرداندند . این سرزمین در حال حاضر در مرز شرقی خیبر و شمال غربی مدینه به نام «الحائط» شناخته شده و حکومتی بر آن مالکیت ندارد ، و نمی توان گفت در چه زمانی از تسلط حکومت ها بیرون آمده است . اطراف این سرزمین را دولت سعودی با سیم خاردار پوشانده و از ورود افراد متفرقه ممانعت به عمل می آورد .

نتیجه این كه ، فدك در آن زمان براي هر دو طرف يك وسيله بود و از جنبه شخصي و ارزش اقتصادي آن ، چندان اهميتي نداشته ، ولي در يك مقطع تاريخي به موضوع مورد اختلاف ميان دختر پيامبر و خليفه مسلمانان تبديل مي شد و ارزش سياسي یافت ، كه نشانگر رويارويي دو انديشه و دو نوع طرز تفكر در جامعه مسلمانان ، پس از رحلت رسول اكرم (ص)  شد . از اين ديدگاه، واقعه فدك بر مبناي شخصيت هايش قابل تكرار است و شايد به همين دليل است ، كه خاطرة  فدك هم در حال حاضر در زيارات و مراثي زنده نگه داشته شده است .      


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :