سه شنبه - 2018 نوامبر 13 - 5 ربيع الاول 1440 - 22 آبان 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194515
تاریخ انتشار : 7 بهمن 1388 13:31
تعداد بازدید : 203

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

اصول و قلمرو رياست خانواده در اسلام

خانواده به عنوان اجتماعی کوچک اما مهم و بنیادین، بلکه با اهمیت ترین سازمان انسانی و عامل تأثیرگذار در نهادهای اجتماعی به ویژه جامعه بزرگ بشری به حکم عقل نیازمند سازماندهی، مدیریت بوده و ضرورت ریاست برای خانواده امری بدیهی و فطری دانسته شده است. اگر از دید عقلی نیز به این مسأله بنگریم، عقل در حکم خود به ضرورت وجود رهبری و مدیریت برای خانواده حکم می کند، اما هیچ گاه مرد را رئیس قرار نمی دهد، بلکه تنها حکم می کند که فرد رئیس شایسته ترین شخص برای تصدّی این امر مهّم باشد و مردان به طور غالب با دارا بودن شرایط لازم(برخورداری از اهلیت و صلاحیت اخلاقی) و به لحاظ پاره ای از خصوصیات ساختاری و ویژگی های طبیعی(توانایی و نیروی بدنی بیشتر و عقل معاش افزون تر...) سزاوار این مسئولیت سنگین و حساس قلمداد می شوند. از طرف دیگر باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که قانونگذار و نهادهای عمومی اداره خانواده را به هر نحوی که مرد صلاح بداند در اختیار وی قرار نداده اند، بلکه در کنار آن نظارت قوای عمومی بر شیوه اداره خانواده در صورت ایجاد مشکل همواره وجود خواهد داشت. بنابراین ریاست مرد در خانواده یک حق مطلق و تام الاختیار برای وی در خانواده ایجاد نکرده و تحت تأثیر عوامل متعدد محدود شده و مورد نظارت می باشد. آنچه در فقه و حقوق اسلامی تحت عنوان قوامیّت و ریاست مرد بر زن آمده است، به طور عمده برگرفته از آیه شریفه الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء است که مفسران در تفسیر این آیه از سوره نساء، آراء و نظرات خود را ابراز کرده اند. ماده«1105» قانون مدنی که مقرّر می دارد: «در روابط زوجین، ریاست خانواده از خصایص شوهر است» برداشتي از این آیه شریفه می باشد. بدون شک، برای رسیدن به نظر اسلام در این خصوص، قرآن مهمترین منبع برای استخراج و استنباط احکام اسلامی مورد اتفاق همه مسلمانان است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

اصول و قلمرو رياست خانواده در اسلام

1388

معصومه شکری

عذرا خلیلی

طوبی شاکری

خانواده، ریاست، قوامیت، اصول حاکم بر خانواده، قلمرو ریاست مرد در خانواده، وظایف مرد در خانواده ای.

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

خانواده كوچكترين و در عين حال مهم ترين نهاد اجتماعي محسوب مي شود كه اداره صحيح آن مي تواند به سالم سازي رفتارهاي آحاد جامعه كمك مؤثري كند.يكي از دغدغه هاي مهم در همه نظام هاي فقهي و حقوقي، چگونگي اداره خانواده و رياست آن مي باشد؛ زيرا اگر خانواده رئيس نداشته باشد و زن و مرد در اداره امور آن برابر باشند به ناچار بايد براي حل اختلافات خود در هر مورد به دادگاه رجوع كنند و همين امر صلح خانوادگي را به هم مي زند.رياست خانواده مقامي است كه براي تثبيت و مصلحت خانواده به مرد داده شده و يك امتياز و حق فردي براي شوهر محسوب نمي شود و اين امر اقتضا مي كند زن نيز درخانواده نقش «معاون» و «مشاور» را ايفا نمايد.در اسلام اصل رياست مرد برخانواده پذيرفته شده است؛ لیکن زن نیز در خانواده نقش مشاور را ایفا می نماید؛ گرچه مرز قلمرو اين مسئوليت و اقتدار ناشي از آن محدود به صلاح انديشي و رعايت مصلحت خانواده و اعضاي آن است.قانونگذار مدني در ماده1105 نيز مقرر مي دارد: «در روابط زوجين رياست خانواده از خصايص شوهر است».در واقع برداشتي از نصوص شريعت اسلامي و به ويژه آيه شريفه]الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساء[ مي باشد.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :