جمعه - 2018 اکتبر 19 - 9 صفر 1440 - 27 مهر 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194512
تاریخ انتشار : 7 بهمن 1388 13:23
تعداد بازدید : 144

تحقیق پایانی- مدرسه علمیه کریمه اهل بیت علیهم السلام

سبّ و لعن در آیات و روایات

یکی از این راه کارها اصلاح اعتقادات نادرست فردی و جمعی و رسیدن به باورهای صحیح است ، اعتقاداتی نظیر باور داشتن به خدای یگانه ، بازگشت به سوی او و اعتقاد به رسالت پیامبران الهی . در بُعد اخلاق نیز فضائلی نظیر عدالت ، شجاعت ، تقوا و فروعات آن مسیر تکاملی انسان را شکل می دهد. بشر با عمل نمودن به دستورات الهی مدارج کمال را طی کرده و به قله انسانیت دست می یابد. اما با وجود دستورات و راه کارهای ارزشمند همه انسانها برای رسیدن به سرمنزل مقصود مساوی نیستند بلکه پاره ای از افراد در مسیر و راهی که می پیمایند از مسیر مستقیم منحرف شده و دیگران را نیز به انحراف می کشانند. این گونه افراد راه فطری را کنار گذاشته و برخلاف سیر طبیعی و فطری حرکت می کنند ، روشن است که محبت و گذشت، راه کار مناسبی برای همه آنها نیست بلکه در برخی موارد بایستی به گونه ای دیگر رفتار شود.چرا که حق و باطل با یکدیگر سازش ندارند و آنگاه که ظلم ظالم و حق مظلوم مطرح می شود این دو در مقابل هم قرار می گیرند. قرآن کریم برخورد تند ، جهاد و پیکار را پس از پیمودن راه محبت و دعوت - بر اساس حکمت- را فرمان می دهد ، در صورتیکه برای جلوگیری از ظلم و انحراف دعوت و موعظه کارساز نباشد ، فریاد علیه ستمگران و منحرفان ، مطابق با فطرت الهی ، از راه های گوناگون، اظهار می شود ، امر به معروف و نهی از منکر ، جهاد ، دعا و نفرین ، تبلیغ علیه راه و روش گروندگان به باطل و لعن کسانی که همواره برای انحراف و نابودی خود و دیگران کوشش می کنند ، مانند شیطان و کافران ، این ها راه هایی است که در قرآن و سنت برای مبارزه با منحرفان و ستمگران تاریخ مورد تاکید قرار گرفته است. استفاده از نیروی قهریه و برخورد تند تنها در موقعیتی جایز است که افراد و یا گروه هایی در برابر مسیر صحیح فطرت بشری یعنی توحید ، ایستادگی نمایند و به ظلم و ستم بپردازند ، اینجاست که مسئله برائت و دوری جستن یا سبّ و لعن مطرح می شود از سویی چون در تاریخ مسلمانان، حوادثی رخ داده است که روابط مسلمانان بویژه مسلمانان صدر اسلام را روشن می سازد و امروزه نیز بیان آن واقعیت ها در روابط ما مسلمانها نقش بنیادین می تواند داشته باشد ، بدین جهت ، مناسب است سب و لعن در ابعاد گوناگون مورد ارزیابی و تحقیق قرار گیرد.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ... کریمه اهل بیت علیهم السلام....

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

سبّ و لعن در آیات و روایات

1388

سکینه فرضی هجراندوست

فرزانه فخرایی

طوبی شاکری

سبّ ، لعن ،لاعن ، ملعون، فحاش ،مباهله، لعان و فحش .

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

گسترش بد زبانی و عدم عفت کلام در جوامع امروزی و آسیب های ناشی از آن، که بیش از همه متوجه خانواده می باشد، امری غیر قابل انکار است، که در نصوص دینی از آن به سبّ و لعن تعبیر می شود.این دو واژه که برخی صاحب نظران معنای واحد برای آن دو قائل اند، از نظر ماهیتی یکسان نیستند و تفاوت هایی دارند ولی در هر دو، نوعی بیزاری و تنفر وجود دارد، مهمترین علل ارتکاب این رذیله اخلاقی عدم تقوای الهی و سپس خبث باطن و عادات زشت می باشد.در فقه شیعی صریحاً حکم به حرمت سبّ داده شده، در حالیکه در مورد  لعن به چنین صراحتی حکم صادر نشده و تنها در صورتیکه لاعن فردی را به ناحق لعن نماید حرمت می یابد، در غیر این صورت نه تنها جایز است  بلکه رجحان هم دارد،که برای اثبات این مطلب به آیات وروایاتی نظیر؛آیه لعان، آیه مباهله،زیارت عاشورا و... استناد می شود.  1- مرگ فلاکت بار افراد فحّاش 2- ایجاد کینه فحّاش و لاعن در دل افراد مورد خطابشان

درآیات و روایات معیارهایی برای جواز لعن بیان شده است که عبارتند از: کفر، فسق، قتل عمد، قطع رحم و...ارتکاب به چنین رذایلی ، پیامدهایی را برای فرد لاعن ، فحاش و نیز افراد مورد خطاب آنها به دنبال دارداز جمله:  3- کاهش روحیه معنوی برای لاعن و فحّاش و....جهت درمان چنین رذایلی راه کارهایی ارائه شده که عبارتند از؛راه علمی و عملی که هر کدام دارای زیر مجموعه  هایی می باشد:

د

 
همچون سکوت معنادار ، دعای خیر در حق افراد و آگاهی یافتن در خصوص عاقبت چنین اشخاصی در دنیا و آخرت ، زیرا که هر عمل زشتی دارای عواقب دنیوی و اخروی است که سبّ و لعن نیز ازاین امر مستثناء نمی باشد . 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :