سه شنبه - 2018 اکتبر 23 - 13 صفر 1440 - 1 آبان 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194493
تاریخ انتشار : 19 بهمن 1394 11:35
تعداد بازدید : 110

تحقیق پایانی - مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

بررسی فقهی اهداء عضو

اهدا معنای فارسی هبه است.هبه غیر معوضه به معنای بخشش است و هبه معوضه بخشش در عوض دریافت چیزی.این تحقیق به بررسی فقهی اهداء عضو می پردازد.اهداء عضو به معنای بخشش عضوی از بدن به فرد بیمار برای نجات جان او از مرگ است.

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه فاطمیه(س) پاکدشت

 

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

 

بررسی  فقهی اهداء عضو

 

1394

 

 

سمیه تیوای

 

فاطمه فلاح تفتی

 

حوریه خدایی

 

هبه، پیوند،عضو،موت، حق

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

اهدا معنای فارسی هبه است.هبه غیر معوضه به معنای بخشش است و هبه معوضه بخشش در عوض دریافت چیزی.این تحقیق به بررسی فقهی اهداء عضو می پردازد.اهداء عضو به معنای بخشش عضوی از بدن به فرد بیمار برای نجات جان او از مرگ است. هبه عضو یا توسط فرد زنده انجام می شود و یا توسط فرد متوفی. تاریخچه اهداء اعضا به قرون قبل از میلاد مسیح باز می گردد و اولین بار توسط دو جراح چینی مطرح گردید و در حال حاضر در بسیاری از کشورها در حال انجام است. دامنه تصرف انسان در اعضایش بدون محدودیت و به شکل مطلق نیست، چرا که از نظر عقلی و شرعی موانعی وجود دارد که از برخی تصرفات انسان در این زمینه جلوگیری می کندو به همین لحاظ می توان گفت که به بدن انسان هم حق الله و هم حق الناس تعلق می گیرد.

شرط صحت اهداء عضو از فرد زنده به فرد زنده دیگر این است که عضو از اعضای اصلی بدن نباشد و پیوند عضو از فرد متوفی دارای ۳ شرط است که عبارت است از: 1.وصیت بیمار  2.موافقت اولیای میت 3.نقش حیاتی داشتن پیوند.

این تحقیق بنیادی است و به صورت تحلیلی و توصیفی به این مسئله پرداخته است.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :