جمعه - 2018 نوامبر 16 - 8 ربيع الاول 1440 - 25 آبان 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194445
تاریخ انتشار : 21 دی 1389 10:9
تعداد بازدید : 145

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

فلسفه ی روزه در قرآن وسنت

تحقیق پایانی سرکار خانم زهرا فروزان کیا باعنوان"فلسفه ی روزه در قرآن وسنت "

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

فلسفه ی روزه در قرآن وسنت

 

1389

 

زهرا فروزان کیا

 

 

 

اکرم السادات موسوی

 

 

طوبی شاکری

 

 

صوم،رمضان ،حکمت،اخلاص،تقوا،صبر،استکبار،معرفت،یقین،عزت،کرامت،شجاعت ووجدان

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

عنوان اين تحقيق« فلسفه ی روزه در قرآن وسنت» است.

    یکی از برنامه های مترقی و متعالی دین مبین اسلام که ضامن سعادت دنیا و آخرت و تزکیه ی نفس و اخلاق و بهداشت جسم می باشد، روزه است. «صوم» در لغت به معنای امساک از مطلق فعل است؛ این واژه در اصطلاح شرع عبارت است از خودداری کردن مکلف در روز (طلوع فجر تا غروب خورشید) ازمفطرات همراه با نیت .

   روزه ازجهت فقه، علم اخلاق و چگونگی انجام آن دارای تقسیمات مختلفی می باشد. برای روزه سه درجه بیان شده است : روزه ی عوام (مردمان عادی)، روزه ی خواص وروزه ی خاص الخاص.

   خداوند-عزوجل- درسال دوم هجرت سی روز،روزه را در ماه مبارک رمضان بر امت حضرت رسول - صلی الله علیه وآله واجب نمود. علت این حکم الهی با توجه به روایات وارده به این جهت است که حضرت آدم علیه السلام زمانی که از گیاه ممنوعه تناول فرمود ،اثر این گیاه سی روز در بطن ایشان باقی ماند، پس حق تعالی بر ذریه ی او واجب کرد تا سی روز از طلوع فجر تا اذان مغرب از خوردن ونوشیدن خودداری کنند.                         آیات قرآن، احادیث پیامبر-صلی الله علیه وآله- و ائمه ی اطهار-علیهم السلام - و گفتگوهای اصحاب و یاران آن ها نشان می دهد که همواره بحث از فلسفه احکام در میان آن ها رایج بوده است. زیرا روش قرآن یک روش استدلالی و منطقی است. در نتیجه در مباحث مربوط به احکام نیز می توان حکمت و فلسفه ی احکام را تحقیق و بررسی نمود .خداوند حکیم درآیه ی183سوره ی مبارکه ی بقره علت وجوب روزه رانیل به تقوا بیان می کند.البته حکمت وجوب روزه محدود به این یک مورد نمی شودوبا کمی دقت وتفحص در آیات قرآن کریم واحادیث پیامبر خاتم-صلی الله علیه وآله-،  و ائمه ی معصومین-علیهم السلام به موارد دیگری ازحکمت های آن دست می یابیم مانند این که : روزه بهترین عمل است ، روزه سبب تقویت صبر وپایداری در انسان می شود، روزه سبب صحت و سلامتي جسم است ، روزه عاملی است در برابر استکبارو...اما مهمترین فلسفه وحکمت روزه اطاعت امر پر وردگاراست زیرا خداوند متعال در آیه ی183سوره ی مبارکه ی بقره مسلمانان را با لفظ « يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا» مورد خطاب قرار داده است .

روزه ، ابعاد گوناگونی دارد و آثار فراوانی از نظر مادی ، معنوی واخروی ،تربیتی وروانی ،جسمی واجتماعی در وجود انسان می گذارد. از اين رو بررسي فلسفه ی اين عبادت بزرگ  از منظرآیات وروایات ائمه ی اطهار-علیهم السلام - از اهداف اين پژوهش مي باشد.

تحقيقي كه در پيش رو داريد پيرامون« فلسفه ی روزه در قرآن وسنت»  است كه يكي از مباحث مهمي است كه در آیات متعددي از قرآن كريم و روايات بسياري از ائمه معصومين-عليهم السلام - اين موضوع مطرح شده است، كه با مراجعه به منابع مربوط اين موضوع پژوهش در سه فصل تدوين و تنظيم شده است كه در فصل اول به بررسي معنای لغوی واصطلاحی روزه وزمان تشریع آن وماه انجام  این فریضه ی الهی پرداخته شده، و در فصل دوم مباحثي درباره ی حکمت های وجوب روزه در آیات واحادیث پیامبراکرم -صلی الله علیه وآله- و ائمه ی اطهار-عليهم السلام -  پرداخته ايم، و در فصل سوم آثاراین عبادت عظیم  بيان شده است، و در پايان نيز درود و سلام مي فرستيم  برحضرت رسول -صلی الله علیه وآله-که حافظ بر وحی بود وتمامی  اوامر پروردگار را بی هیچ کم و کاست در اختیار ما قرار داد تا با انجام آن فرامین  طی مسیر برای رسیدن به کمال  برای ما آسان تر گردد.


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :