چهارشنبه - 2018 ژولاي 18 - 6 ذيقعده 1439 - 27 تير 1397
Delicious facebook Telegram RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 194442
تاریخ انتشار : 21 دی 1389 9:40
تعداد مشاهدات : 103

تحقیق پایانی-مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)

چگونگی انتقال پیامها و مفاهیم قرآنی در قالبهای هنری

تحقیق پایانی سرکارخانم حورااحمدخان باعنوان"چگونگی انتقال پیامها و مفاهیم قرآنی در قالبهای هنری"

بانک جامع تحقیقات پایانی (پایان نامه سطح دو (کارشناسی)) طلاب حوزه علمیه خواهران استان تهران

مدرسه علمیه ......حضرت فاطمه(س)...............................................................

عنوان اثر

سال دفاع

نام و نام خانوادگی طلبه

نام و نام خانوادگی استاد راهنما

نام و نام خانوادگی استاد داور

واژگان کلیدی

چگونگی انتقال پیامها و مفاهیم قرآنی در قالبهای هنری

1389

 

حورا احمدخان

 

 

فاطمه شیرازی کیا

 

 

 

طوبی شاکری

 

انتقال

پیام

هنر

چکــیـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده

 

قرآن مجید برترین و آخرین پیام خداوند و بزرگترین گوهر گرانبهای برجا مانده از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) مي باشد که سرچشمه جوشان معارف اسلامی، مدار و محور اتحاد مسلمانان جهان است.

یکی از بی شمارمعجزات عظیم قرآن اعجاز هنری آن مي باشد .

هنر به معنای قدرت، ارزش، علم، معرفت، فضیلت و کمال است. هنر از دیدگاه چهارگانه قابل بررسی است نگرش علمی محض، نگرش نظری، فلسفی و مذهبی.

هنر بدان جهت که هنر است مطلوب است زیرا هنر کاشف از نبوغ و روشن کننده عشق آدمی است بر شهود و واقعیات آنچنان که باید باشد. اگر یک هنرمند پیش از آنکه هنرمند باشد از حیات معقول برخوردار باشد واقعیات سودمند برای مردم را هدف قرار مي دهد زیرا هنر دینی وظیفه دارد تا انسان را از هبوط خاک بر عروج افلاک ببرد و هر اثر هنری که در این تکاپوی فوق العاده موفق تر عمل کند پایدارتر و سازنده تر خواند بود.

رویکردهای هنری در قرآن انواع گوناگونی دارد که شامل نگاه انسانی بجای نگاه الهی، اولویت ساختار هنری بر پیام قرآنی، سوء استفاده از نام قرآن، عدم شناخت قرآن و هنر، شناخت زبان هنر و عدم درک زبان قرآن، پیام هنر، ارزش های بر کلام خداوند مي باشد.

قصه جزء هنرهای جذاب و بارز در قرآن مي باشد که سعی مي کند انسان را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب هدایت نماید. که این شامل ویژگیهایی من جمله سیال بودن در زندگی انسان، تحریک نیروی نهفته در ضمیر انسان، تأثیرات بلا واسطه در انسان، اختیار انتخاب انسان، کشمکش انسان مي باشد. اسلوب قصه های قرآنی نیز شامل معنویت گرایی، شرکت دادن مخاطب در تکمیل و تفسیر صحنه ها و پرده ها، ذکر خلاصه داستان در مقدمه مي باشد. اهداف قصه در قرآن نیز شامل اثبات وحی و رسالت، الهی بودن منبع ادیان، تأکید بر یگانگی دین، یگانگی دعوت پیامبران، یاری پیامبران توسط خداوند، هشدار و بشارت، بیان نعمت خدا بر پیامبران و ... مي باشد.

تصویر نیز هنری خاص در اسلوب بیان قرآنی است که اگر گفتار با آنها همراه گردد و عناصر خیال انگیز در آن گرد آید به قسمی که در آن شنیدار به منظره بصری و صحنه ی تماشایی تبدیل خواهد شد.

تصویر هنری مؤلفه هایی دارد که شامل اندیشه دینی، واقعیت، خیال، عاطفه، زبان و ریتم مي باشد. انواع تصویر نیز در قرآن شامل تصویر مفرد و تصویر بافت است.

یکی دیگر از جنبه های هنری یا فوق هنری قرآن، موسیقی در آیات و وزین بودن کلمه های نورانی قرآن مي باشد که از همان ابتدای امر توسط پیامبر مورد توجه قرار گرفت و خیلی از کافران توسط همین موسیقی زیبا و هارمونی کلام الهی جذب آن شدند. موسیقی در قرآن تعریف خاص و بنیادینی دارد که به واسطه آن مي توان علم موسیقی را تدوین کرد و تأثیرگذاری آن روی دین و انسان بدون هیچ بحثی پذیرفته شده مي باشد بنابراین موسیقی در قرآن شامل چیستی موسیقی آن و موسیقی دین و نحوه اثرگذاری آنها بر هم و قرآن از نگاه ادبیات و موسیقی و همچنین آوا شناسی زبان قرآن را شامل مي شود.

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :